یک‌شنبه 15 مهر 1403

زنگ خطر کاهش ازدواج در کهگیلویه‌وبویراحمد به صدا درآمد / مسئولان تحرک‌بخشی به بانک‌ها را در اولویت قرار دهند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
زنگ خطر کاهش ازدواج در کهگیلویه‌وبویراحمد به صدا درآمد / مسئولان تحرک‌بخشی به بانک‌ها را در اولویت قرار دهند

زنگ خطر کاهش ازدواج و افزایش طلاق در کهگیلویه‌وبویراحمد مدت‌هاست به صدا درآمده تا مشکلات اقتصادی و عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج جوانان عاملی برای کاهش میل به ازدواج باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس بر کسی پوشیده نیست که افزایش سن ازدواج باعث نابسامانی و ناهنجاری‌های اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی در سطح جامعه می شود تا در روزهایی که مشکلات اقتصادی عاملی برای عدم استقبال جوانان از گزینه از دواج باشد بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد نیز بدترین عملکرد را در پرداخت وام ازدواج کسب کنند.

اگر چه قشر جوان در هر کشوری به عنوان اصلی ترین سرمایه تلقی می شود و باید توجه ویژه ای به این گروه داشته باشیم اما متاسفانه در چند سال اخیر زنگ خط ازدواج و طلاق جوانان کهگیلویه و بویراحمدی به صدا درامده و مسئولان برای کاهش ازدواج و افزایش چشمگیر طلاق در این استان باید چاره اندیشی کنند.

مدیرکل ثبت اسناد استان کهگیلویه و بویراحمد پیشتر به خبرنگاران گفته بود: در سال 99، 6 هزار و 486 و در سال 1400، 6 هزار و 87 واقع ازدواج ثبت شده که 6 درصد کاهش را داشته است.

زمان خوب عنوان کرد: در سه ماهه 1400، هزار و 927 مورد و در سه ماهه 1401، هزار و 836 مورد ازدواج ثبت شده که 5 درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به آمار طلاق اظهار داشت: در سال 1399، هزار و 368 واقع طلاق ثبت شده است و این آمار در سال 1400، هزار و 632 مورد بوده که 19 درصد افزایش داشته است.

خوب افزود: آمار طلاق در سه ماهه 1400، 380 مورد و در سه ماهه 1401، 374 مورد بوده است.

آنگونه که به نظر می رسد مسئولان کهگیلویه و بویراحمدی و مدیران بانکی خطر کاهش ازدواج را در سال های اخیر حس نکرده و به عوارض ازدواج نکردن و ایجاد ناهنجاری در جامعه آگاهی ندارند چرا اگر این حس وجود داشت بدترین عملکرد را در بین بانکهای کشور کسب نمی کردیم و باید به بانکها در این خصوص تحرک بخشی شود.

علاوه بر ناهنجاری های اجتماعی و افسردگی های روحی، بحران جمعیت مهمترین خطری است که کشور و استان را تهدید می کند و اگر چاره اندیشی نشود استان بیش از این با نقصان مواجه خواهد شد و چه بسا در آینده نزدیک به یکی از پیرترین استان های کشور تبدیل شویم.

البته عدم پرداخت وام ازدواج به تنهایی نمی تواند عامل برای اشتیاق به ازدواج باشد و مسئولان باید بدنبال رفع موانع و کاهش طلاق در بین جوانان باشند.

اگر نخستین متغیر لازم برای شروع یک زندگی را مسکن بدانیم، اوضاع خرید و اجاره مسکن به اندازه‌ای در کهگیلویه و بویراحمد سرسام آور شده که هر جوانی را به وحشت می‌اندازد و درباره هزینه های عقد و عروسی باید به خریدهای پیش از عقد و هزینه‌های آرایشگاه، بله‌برون، مراسم عقد یا عروسی را محاسبه کرد که همه این موارد نیازمند فرهنگ سازی مناسب و ورود مسئولان به میدان برای جلوگیر از رشد قیمت ها است.

با شیوع کرونا تا حدود زیادی از هزینه های جوانان برای ازدواج کاسته شد اما با رخت بربستن کووید19 مسئولان نتوانستند این کاهش هزینه را به یک فرهنگ تبدیل کنند تا برگزاری مراسمات مجلل با هزینه های هنگفت دوباره جان تازه ای بگیرد و این هزینه ها عامل ترسی برای ازدواج باشد.

با توجه به آمار و ادامه روند موجود، روز به روز بر تعداد طلاق‌ها در استان افزوده می‌شود و به تبع آن تعداد ازدواج‌ها کاهش می‌یابد، در نتیجه این اتفاق نیز بر نرخ باروری اثر گذاشته و زنگ خطری برای استان محسوب می شود که نوشتن بیش از این وقت تلف کردن است و مسئولان باید دنبال چاره اندیشی باشند.

انتهای پیام /