یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

زیارت با معرفت انسان را از جهنم مادیات نجات می‌دهد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
زیارت با معرفت انسان را از جهنم مادیات نجات می‌دهد

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی گفت: زیارت با معرفت می‌تواند انسان را از جهنم مادیات نجات و به سوی رضوان الهی رهنمود سازد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در مراسم آغاز جشن‌های دهه کرامت که صبح یکشنبه (31 اردیبهشت‌ماه) همزمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) در حرم مطهر کریمه اهل بیت (س) در قم برگزار شد؛ آغاز دهه مبارک کرامت را تبریک و با اشاره به عظمت مقام والای حضرت فاطمه معصومه (س) گفت: امام صادق (ع)، امام رضا (ع) و امام جواد (ع) در روایاتی جداگانه در خصوص اهمیت زیارت حضرت فاطمه معصومه (س) می‌فرمایند «کسی که فاطمه معصومه (س) را با معرفت زیارت کند بهشت برای او خواهد بود» که نشان دهنده جایگاه رفیع این بانوی با کرامت است.

وی در تفسیر این روایات تصریح کرد: بهشتی که در این روایات بیان شده، تنها مربوط به آخرت نیست و در مراتب پایین‌تر در همین دنیا نیز آغاز خواهد شد؛ زیارت با معرفت می‌تواند انسان را از جهنم مادیات نجات و به سوی رضوان الهی رهنمود سازد.

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش تأثیرگذار حضرت فاطمه معصومه (س) در شکل‌گیری شخصیت بانوی مسلمان پرداخت و با بیان اینکه حضرت معصومه (س) نماد و الگوی دختر مسلمان است؛ عنوان کرد: امروز دیگر جنگ و تهاجم نظامی ابزار استعمارگران برای سلطه بر یک کشور نیست، نبرد سخت برای آنان پر هزینه و کم فایده است؛ امروز استکبار حتی به این معنا رسیده که تحریم‌های اقتصادی نیز نمی‌تواند یک کشور را لقمه‌ای راحت برای استعمارگران و دشمنان انسانیت قرار دهد.

وی با بیان اینکه نابودی هویت ملت‌ها راهبرد استعمار برای سلطه بر کشورهاست، اضافه کرد: بزرگترین دستآورد انقلاب اسلامی در امتداد بعثت پیامبر گرامی (ص) هویت بخشی به ملت ایران بوده و امروز دشمن این دستآورد بزرگ را هدف قرار داده است و می‌خواهد ما را از درون تهی سازد و هویت دینی و ملی ما را بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه تمام توفیقات و موفقیت‌های کشور در سال‌های پس از انقلاب به برکت احیای هویت دینی و ملی مردم حاصل شده است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار سال گذشته با مردم شریف قم، فرمودند «مهمترین کار انقلاب این بود که ایران عزیز را از هاضمه غرب بیرون کشید» و استقلال را به برکت هویت بخشی به ملت نصیب کشور ما کرد.

وی اضافه کرد: سلطه گران به دنبال ایجاد سلطه اقتصادی و سیاسی بر کشور‌ها هستند و این هدف شوم محقق نمی‌شود مگر اینکه هویت فرهنگی، دینی، انسانی و ملی را از آن ملت بگیرند؛ اگر دشمن در سلب شخصیت یک ملت موفق شود آنگاه دیگر تمام اهداف برای دشمن به راحتی حاصل خواهد شد.

تولیت آستان قدس رضوی خطاب به جوانان گرفتار در ناهنجاری‌های اجتماعی گفت: دختران و پسران عزیز شما متعلق به جامعه اسلامی هستید و شما را دوست داریم، اگر ناهنجاری در رفتار شما می‌بینیم ابتدا برای شما غصه و خون دل می‌خوریم که چرا دشمن بتواند نسل جوان عزیز ما را که باید آینده سازان این کشور، نظام و این انقلاب باشند از کف ما بِرُباید.

وی اظهار کرد: امروز دشمن به دنبال گرفتن هویت انسانی، ملی و دینی ملت ایران هستند تا دیگر مردم به کشور و دین خود افتخار نکنند، اگر دشمن بتواند هویت ایرانی و مسلمانی را از ما بگیرد آنگاه هیچ مانعی برای اجرای تمام برنامه‌های شوم استکباری‌اش وجود نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین مروی خاطرنشان کرد: امروز غرب با استفاده از رسانه و فضای مجازی به دنبال الگوسازی‌های مبتذل برای دختران و پسران ما با هدف هویت زدایی از آنهاست؛ جوانان در الگو‌هایی که غرب ارائه می‌دهد تأمل کنند، آن‌ها دلسوز شما نیستند، آن‌ها الگو‌های موفقشان در حوزه‌های علم، دانش، فناوری، اقتصاد و پیشرفت را به شما معرفی نمی‌کنند، آن‌ها را برای خود نگاه می‌دارند و بی‌مصرف‌ها و هرزه‌ها را زینت داده و به عنوان طلا و نقره در مقابل چشمان ما قرار می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: همزمان یک شعار اذهان بخشی از جوانان و نوجوان را می‌گیرد، آیا فکر کرده‌اید این شعار از کجا آمده و آیا برگرفته از هویت دینی و ملی ما هست یا بدخواهان ما این شعار را با جلوه و ظاهر زیبا و فریبنده زندگی و آزادی ایجاد کرده‌اند؟

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تاریخ جنایات و ظلم‌های غرب علیه زنان، تصریح کرد: عده‌ای اگر می‌خواهند غرب را به عنوان الگو انتخاب کنند حرفی نیست، اما لااقل تاریخ غرب را بخوانید، آیا آن‌ها برای زن حقوق و حق انسانی قائل شدند؟ تا صد سال قبل در اروپا زنان حق مالکیت نداشتند و تمام املاک زنان با ازدواج به همسر آن‌ها تعلق می‌گرفت و اگر هم حق مالکیت برای زنان قائل شدند زمانی بود که با پایان دوران برده داری و کمبود نیروی کار ارزان قیمت در کارخانجات، به زنان حق مالکیت برای تشویق به کار در کارخانجات دادند.

وی در ادامه با طرح این سؤال که آیا امروز زنان در غرب آزاد هستند؟ گفت: اگر آزادی به معنای برهنگی و لاابالیگری باشد از ابتدای خلقت تمام حیوانات این تمدن و آزادی را داشتند و این امر دیگر نیاز به فرهنگ و تمدن غربی ندارد؛ اگر برهنگی نشانه تمدن باشد، حیوانات متمدن‌ترین و آزادترین موجودات روی زمین هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی اضافه کرد: غرب زن را برده، ابزار و حقیر کرده و هویت انسانی را از او گرفته و بدتر از یک حیوان در اختیار مردان شهوت ران و کثیف قرار داده است، آیا این آزادی، هویت و زندگی دادن به زن است؟ البته جمعیت قابل توجهی از جوانان ما این مسائل را خوب درک می‌کنند و به حفظ هویت ملی خود توجه دارند، اما ما برای آن جمعیتی ولو اندک دلمان می‌سوزد و و نمی‌خواهیم حتی اندکی از جوانان ما هویت انسانی و دینی خود را به غرب بفروشند.

وی همچنین در پایان دغدغه‌مندان حوزه ناهنجاری‌های اجتماعی را به الگو قرار دادن سیره پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) توصیه و خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر از واجبات برای ساختن جامعه‌ای سالم و انسانی است، اما این فریضه همانند سایر فرایض الهی نیازمند آموزش و آشنایی با احکام آن است؛ همانگونه که بدون آشنایی با احکام روزه، نماز و حج نمی‌توان آن‌ها را انجام داد؛ بدون آشنایی با احکام و مطالعه نمی‌توان امر به معروف و نهی از منکر کرد و اگر می‌خواهیم انجام این فریضه را صحیح و اثرگذار انجام دهیم باید دستمان به لحاظ معارف پر باشد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: امام رضا (ع) فرمودند ابتدا معارف، سیره و سبک زندگی ما را فرابگیرید و سپس آن را به مردم منتقل کنید و اگر اینگونه باشد قطعاً تأثیرگذار نیز خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت