سه‌شنبه 3 مهر 1403

زیر سویه امیکرون؛ تهدید جدید جهان

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
زیر سویه امیکرون؛ تهدید جدید جهان

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، امیکرون که نوع بسیار مسری ویروس کووید -19 به شمار می‌آید و رایج‌ترین شکل آن به نام BA.1 شناخته می‌شود، اکنون تقریباً همه عفونت‌های کروناویروس در سطح جهان را تشکیل می‌دهد، اگرچه افزایش چشمگیر موارد کووید در حال حاضر به اوج خود رسیده است.

اکنون دانشمندان در حال پیگیری افزایش موارد ناشی از زیرسویه آن به نام BA.2 هستند که شروع به رقابت با BA.1 در بخش‌هایی از اروپا و آسیا کرده است. بنا به گفته سازمان جهانی بهداشت، چندین کشور افزایش اخیر در نوع فرعی BA.2 را گزارش کرده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت تاکید می‌کند، علاوه بر BA.1 و BA.2، دو زیرمجموعه دیگر در زیر چتر امیکرون قرار می‌گیرند که به نام‌های BA.1.1.529 و BA.3 شناخته می‌شوند؛ همه از نظر ژنتیکی به هم مرتبط هستند، اما هر کدام دارای جهش هایی هستند که می‌تواند نحوه رفتار آنها را تغییر دهد.

تروور بدفورد، ویروس شناس محاسباتی در مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون سیاتل آمریکا که تکامل SARS-CoV-2 را ردیابی کرده است، در توییتر نوشت که BA.2 تقریباً 82 درصد موارد در دانمارک، 9 درصد در انگلیس و 8 درصد در ایالات متحده را شامل می‌شود.

برخی از گزارش‌های اولیه نشان می‌دهند که BA.2 ممکن است حتی عفونی‌تر از BA.1 باشد، اما تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر اینکه احتمال فرار از محافظت از واکسن وجود دارد، وجود ندارد. بر اساس داده‌های اولیه، مقامات بهداشت دانمارکی تخمین می زنند که BA.2 ممکن است 1.5 برابر بیشتر از BA.1 قابل انتقال باشد، اگرچه احتمالاً باعث بیماری شدیدتر نمی‌شود.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید کرونا ایالات متحده آمریکا انگلیس امیکرون کووید -19 این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است