جمعه 31 فروردین 1403

ساخت راه‌آهن آستارا به عنوان قطعه پایانی کریدور ریلی شمال - جنوب سرعت می‌گیرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ساخت راه‌آهن آستارا به عنوان قطعه پایانی کریدور ریلی شمال - جنوب سرعت می‌گیرد

تهران - ایرنا - معاون وزیر راه و شهرسازی از تسریع در عملیات اجرایی راه آهن رشت - آستارا خبر داد و گفت: با استفاده از روش‌های نوین آخرین حلقه واسط کل شبکه ریلی کشور به مسیرهای ریلی بین‌المللی ساخته و آماده بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش ایرنا از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، «خیراله خادمی» در جلسه جمع‌بندی راهکارهای تسریع عملیات اجرایی راه‌آهن رشت - آستارا با حضور نمایندگان شرکت مهندسین مشاور و پیمانکار این ابر پروژه ریلی گفت: با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تسریع در عملیات اجرایی راه آهن رشت - آستارا به عنوان قطعه پایانی کریدور ریلی شمال - جنوب کشور و حلقه واسط کل شبکه راه آهن ایران به کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و در نهایت اروپا است که نه‌تنها بخش مهمی از شبکه ریلی داخلی کشور که نیاز بین‌المللی است.

وی گفت: اکنون عملیات زیرسازی 10 کیلومتر ابتدایی پروژه از مبدا رشت تکمیل شده است و آماده عملیات ریل‌گذاری است. زیرسازی 11.5 کیلومتر انتهایی از شهرستان آستارا نیز آغاز شده است. اعتبار موردنیاز برای تکمیل این پروژه به ارزش روز معادل 180 هزار میلیارد ریال و با احتساب هزینه‌های تملک اراضی حدود 200 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

وی مهم‌ترین علت برگزاری این نشست را بررسی راهکارهای موجود در تسریع عملیات اجرایی و جمع‌بندی فنی این پروژه عنوان کرد و اظهار داشت: به‌منظور تکمیل هرچه سریع‌تر راه آهن رشت - آستارا باید راهکارهای استهلاک اراضی طرح که نیازمند اعتبار هنگفتی است بررسی شود تا تملک اراضی مسیر پروژه به‌ویژه در زمین‌های زراعی و مسکونی در تعامل کامل با مردم صورت گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در خصوص راه‌آهن رشت - آستارا و تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تکمیل هرچه سریع‌تر این پروژه اعلام کرد: به منظور اتمام این ابر پروژه راه آهن کشور که از نظر عملیات ریلی و اعتبار موردنیاز در نوع خود مثال‌زدنی است نیازمند بهره‌مندی از روش‌های نوین و فناوری‌های روز دنیا هستیم و در حوزه طراحی، مهندسی و تملک اراضی با روش‌های نوین امکان تکمیل عملیات اجرایی این طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن میسر می‌شود.

وی ادامه داد: لازم است در خصوص تجهیز کارگاه‌های موردنیاز و ساخت بخشی از ابنیه فنی نظیر تعداد و طول پل‌ها و نحوه اجرای آنها با روش‌های مهندسی نوین و به‌روز دنیا تصمیماتی اتخاذ شود و لازم است در اولین فرصت نسبت به بررسی و نحوه اجرای راهکارها اقدام شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در خصوص مزایای بهره‌برداری از راه‌آهن رشت - آستارا توضیح داد و بیان داشت: با بهره‌برداری از این مسیر ریلی انتقال بار از مبدأ هلسینکی فنلاند تا بنادر جنوبی کشور بیش از 20 روز کاهش پیدا می‌کند و این اقدام با توجه به موقعیت خاص ژئوپلیتیکی ایران درآمد ارزی بالایی برای کشور به همراه دارد.

برچسب‌ها