شنبه 21 مهر 1403

ساز و کار ایجاد شعبه ویژه جرایم اقتصادی در آذربایجان‌غربی بررسی می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ساز و کار ایجاد شعبه ویژه جرایم اقتصادی در آذربایجان‌غربی بررسی می‌شود

ارومیه - ایرنا - رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی با اشاره به لزوم آموزش ویژه به قضات در راستای راه اندازی شعب جرایم مالی و اقتصادی در استان گفت: راه اندازی شعبه ویژه جرایم اقتصادی با توجه به این ملزومات در استان بررسی می‌شود.

علی اکبر گروسی روز شنبه در جلسه شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت اموراقتصادی و دارایی در آذربایجان غربی افزود: اگر مؤدیان مالیاتی به روش‌های متخلفانه از دادن مالیات سرپیچی کردند، نهادهای نظارتی وارد کار می شوند تا شاهد استیفای حقوق دولت باشیم.

وی با اعلام اینکه دستگاه قضایی برای مقابله و مبارزه با فرار مالیاتی عزم راسخ دارد، اضافه کرد: جرایم مالیاتی پیشینه چند ساله دارند و با کارشناسان حوزه مالیاتی برای شناسایی این جرایم در ارتباط هستیم.

وی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری مبنی بر رفع وابستگی به نفت، مالیات را تنها درآمد عمده کشور عنوان کرد و ادامه داد: مالیات در رأس درآمدهای دولت است و هر گونه سوءاستفاده به منظور فرار از پرداخت مالیات قابل بخشش نیست.

رییس کل دادگستری آذربایجان غربی با بیان اینکه برای تحقق رونق و جهش تولید در کنار مدیران بخش های اقتصادی هستیم، بیان کرد: هر اقدامی که در راستای رفاه مردم و بهبود نظم جاری در کشور باشد، مورد حمایت دستگاه قضایی است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه 85 درصد درآمدهای پیش بینی شده دولت از طریق وصول مالیات تأمین می شود، گفت: ستاد تجهیز درآمد استان برای وصول درآمدهای دولت وظایفی بر عهده دارد که باشرایط ویژه شیوع ویروس کرونا در کشور و لزوم حمایت دولت از تولید و رونق فضای کسب و کار، باید به سمت وصول مالیات از پرونده های جرایم مالیاتی و مالیات های معوقه گام برداریم.

داود غفارپور با اعلام اینکه وصول درآمد یک‌هزار و 680 میلیارد تومانی در لایحه بودجه سال جاری برای استان پیش بینی شده است، اظهار کرد: متاسفانه از ابتدای امسال تاکنون، کمتر از 50 درصد درآمدهای استان نسبت به مدت مشابه سال قبل محقق شده است.

وی با اشاره به اتکای دولت بر درآمدهای مالیاتی، اضافه کرد: از دغدغه های وصول مالیات در استان، وجود کارت های بازرگانی واگذار شده به واسطه ها به منظور فرار مالیاتی است. از سوی دیگر کارت های پیله وری به منظور بهبود معیشت به مرزنشینان اعطا شده و متاسفانه به دلیل توجیه نبودن این افراد و سوءاستفاده های صورت گرفته، مبالغ قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی محقق نمی شود که نیازمند بررسی است.

وی بر ضرورت راه اندازی شعبه ویژه دادرسی در راستای طرح و بررسی پرونده‌های تخصصی مالی اقتصادی در سطح استان و مساعدت دستگاه قضایی در این زمینه تأکید کرد.

به گزارش ایرنا، بخش زیادی از درآمدهای دولتی از طریق درآمدهای مالیاتی در آذربایجان غربی است و سالانه سهم بیش از 90 درصدی را به خود اختصاص می دهد.

با این وجود، برخی افراد با سوء استفاده های مختلف از دادن مالیات فرار می کنند که این امر برای اقتصاد بدون نفت بسیار مضر است.

*س_برچسب‌ها_س*