چهارشنبه 13 تیر 1403

سال آبی جاری با بارش‌های نرمال به پایان می‌رسد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
سال آبی جاری با بارش‌های نرمال به پایان می‌رسد

احد وظیفه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار از ابتدای سال آبی تاکنون 226 میلی متر بارندگی دریافت کردیم که براین‌اساس شرایط بارش نرمال است.

او با بیان اینکه طی 2.5 ماه آینده سال آبی جاری به پایان می رسد، افزود: بارش نرمال سالانه رقمی حدود 236 میلی متر است که براین اساس اگر 10 میلی متر دیگر طی این مدت بارش ببارد، سال آبی نرمال به پایان می رسد.

وظیفه ادامه داد: آمارها حاکی از آن است که پاییز گرم و کم بارش و نیمه اول زمستان با بارش های کمتر از نرمال و دمای بالاتر از نرمال پشت سر گذارندیم که در ادامه اسفند و فصل بهار، دما شرایط نرمال و بارش ها در فصل بهار 60 درصد بالاتر از نرمال بود.

رئیس مرکز خشکسالی متوسط دمای تیرماه را یک درجه بالاتر از نرمال اعلام کرد و افزود: براساس مدل های اقلیمی، تابستان به نسبت گرمی را تجربه خواهیم کرد. گفتنی است دمای هوا در استان تهران طی فصل تابستان یک درجه و استان های خوزستان، کرمان، کهگیلویه و بویر احمد، یزد و بوشهر 2 تا 2.5 درجه بالاتر از نرمال خواهد بود.

او ادامه داد: اگر از ابتدای سال آبی در نظر بگیریم، دمای هوا با متوسط بلندمدت 1.3 درجه اختلاف دارد به طوریکه 1.3 درجه گرمتر از نرمال خواهد بود و همواره بیشترین آنامولی در پاییز و زمستان داشتیم.

وظیفه با بیان اینکه امسال در مناطق جنوب کشور بارش ها در حدنرمال و گرایش به نرمال دارد، افزود: طی 2.5 تا 3 ماه باقی مانده هوای گرمتر از نرمال را خواهیم داشت و همواره بارش ها قابل توجه نیست‌.

گرمای هوا در نیمه دوم تیر به اوج خود می رسد

رئیس مرکز خشکسالی با بیان اینکه گرمای هوا طی روزهای آتی به اوج خود می رسد، گفت: بنابر مدل های هواشناسی، دما در نیمه دوم تیرماه گرمتر از نیمه اول خواهد بود و کماکان اوج دما نیمه دوم تیرماه تا 10 مرداد است که براین اساس میانگین آنامولی دما 1 تا 2 درجه بالاتر از نرمال خواهد بود. هرچند در برخی هفته ها امکان افزایش دما بیش از این میزان هم در برخی استان ها وجود دارد.

او با تاکید بر مدیریت مصرف آب در کشور افزود: با توجه به شرایط تغییر اقلیم و محدودیت منابع آبی، کشاورزان کماکان مدیریت استفاده از آب را باید در دستور کار خود قرار دهند.

80 تا 90 درصد دشت های کشور ممنوعه است

وظیفه با بیان اینکه اغلب دشت های کشور با کمبود آب روبرو هستند، گفت: بنابر آمار از 609 دشت کشور، 80 تا 90 درصد آن دشت های ممنوعه هستند چراکه بدلیل برداشت بیش از حد، سطح آب سفره های زیرزمینی تقلیل رفته که همین امر منجر به حساسیت مصرف آب در کشور شده است.

رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: با توجه به آنکه بخش عمده آب در بخش کشاورزی مصرف می شود، از این رو جامعه کشاورزی مدیریت منابع آب و محدودیت ها را باید در نظر بگیرند، هرچند این محدودست ها به تفکیک استان ها و هرمنطقه اعمال می شود.

او در ادامه افزود: علی رغم بارش های مناسب اخیر، برداشت های بی رویه طی دهه های گذشته اغلب دشت های کشور را ممنوعه کرده است که در این راستا مسئولان وزارت نیرو باید تمهیداتی در نظر بگیرند.

رئیس مرکز خشکسالی با تاکید بر مدیریت آب به طور مداوم در بخش کشاورزی گفت: با توجه به شرایط تغییر اقلیم و مناسب نبودن وضعیت آب های زیرزمینی، کشاورزان توسعه روش های نوین آبیاری و کاهش مصرف و صرفه جویی آب را در دستور کار خود قرار دهند. در غیراین صورت با محدودیت های جدی در مصرف آب روبرو خواهیم شد.

خبرنگار: آزاده محبی

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت، تجارت و کشاورزی