شنبه 29 اردیبهشت 1403

ستاد دیپلماسی علمی در وزارت علوم راه‌اندازی شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ستاد دیپلماسی علمی در وزارت علوم راه‌اندازی شود

تهران - ایرنا - رییس دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه در روزگاری که شاهد تغییرات در همه حوزه های دانشی هستیم، باید با تغییر پارادیم جهانی، قوانین را اصلاح کنیم، پیشنهاد کرد ستاد دیپلماسی علمی در یک محل مناسب مانند وزارت علوم راه اندازی شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سعداله نصیری قیداری روز دوشنبه در نشست تخصصی دیپلماسی علمی و فناوری؛ فرصت ها، چالش ها و راهکارها که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، به ایراد سخنانی پرداخت.

وی اظهار داشت: عوامل بالادستی دانشگاه ها به شدت نیازمند اصلاح است که به عنوان مثال به نقشه جامع علمی کشور اشاره می کنم. در نقشه جامع علمی کشور، نکات ارزشمندی است، اما از منظر دیپلماسی، نکات جدی نیست. حتی برای نکات‌مهمی هم که در نقشه جامع علمی کشور وجود دارد، برش عملیاتی دیده نمی شود و جملات بیشتر شبیه سند چشم انداز و کلی گویی است.

نصیری قیداری با بیان اینکه در روزگاری که شاهد تغییرات در همه حوزه های دانشی هستیم، باید با تغییر پارادیم جهانی، این قوانین را اصلاح کنیم، پیشنهاد راه اندازی ستاد دیپلماسی علمی در یک جای مناسب مانند وزارت علوم را مطرح کرد.

وی ادامه داد: اگر نگاهی به کشورهای پیشرفته داشته باشیم، می بینیم که مشاورهای دقیق علم و فناوری در آمریکا و مرکز نوآوری در این کشور برای رصد علم و فناوری دنیا وجود دارد. در کنگره آمریکا هم یک صندلی برای علم و فناوری وجود دارد و این کرسی علم و فناوری باید در کشور در نظر گرفته شود.

موانع تردد دانشمندان بین المللی به داخل کشور رفع شود

رییس دانشگاه شهید بهشتی درباره تبادل استاد و دانشجو خاطرنشان کرد: موانعی در خصوص تبادل دانشجو و استاد وجود دارد. یکی از عناصر علمی، تردد دانشجویان و دانشمندان است و موانعی مانند تابعیت این دانشمندان، همچنین تردد ایرانیان خارج از کشور توسط وزارت امورخارجه برطرف شود؛ چرا که باید از ظرفیت آنها به خصوص ایرانیان خارج از کشور بهره برد.

اهمیت رصدخانه ملی ایران برای دانشمندان جهان

نصیری قیداری درباره ژئوپولوتیک علمی خاطرنشان کرد: در هر حوزه دانشی، کشور ما مزیتی دارد که به طول و عرض جغرافیایی کشور ارتباط دارد. به عنوان مثال تاسیس رصدخانه ملی ایران 20 سال طول کشید و این رصدخانه ملی در طول و عرض جغرافیایی خاصی است که دنیا به آن نیاز دارد.

وی ادامه داد: در این رصدخانه اطلاعاتی گرفته می شود که در هیچ جای دنیا نمی توان گرفت. تردد دانشمندان به این رصدخانه در سطح بین الملل مهم است تا چشم های دنیا به این رصدخانه علمی دوخته شود.

نصیری قیداری با تاکید بر تعریف پروژه هایی در این سطح، گفت: با تعریف چنین پروژه هایی، دانشجویان به جای چشم دوختن به آن سوی مرزها، می توانند به این مراکز روی آورند.

به گزارش ایرنا، در این نشست حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، محمدصادق خیاطیان رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه، روسا و معاونان دانشگاه های سطح یک وزارت علوم و تعدادی از روسای دانشگاه های علوم پزشکی حضور دارند.

برچسب‌ها