پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

سخنگوی وزارت خارجه درگذشت رهنورد زریاب را تسلیت گفت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سخنگوی وزارت خارجه درگذشت رهنورد زریاب را تسلیت گفت

تهران - ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام درگذشت رهنورد زریاب خالق گلنار و آیینه را تسلیت گفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «سعید خطیب زاده» روز جمعه در پیامی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: خبر درگذشت خالق گلنار و آیینه، همه دوستداران زبان فارسی را ماتم زده کرد. استاد «رهنورد زریاب» طی حدود چهل سال فعالیت ادبی خود آثار بسیاری را به ویژه در عرصه داستان و رمان به نگارش درآوردند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نوشت: در سفر اخیر خود به کابل، مشتاق دیدارشان بودم ولی پیام دادند که در بیمارستان بستری هستند و تنشان به ناز طبیبان نیازمند شده است. به رسم ادب و احترام، دسته گلی با آرزوی صحت برای استاد فرستادم و از این بداقبالی دلگیر شدم تا اینکه امروز خبر درگذشت ایشان رسید.

وی در ادامه نوشت: فقدان این فرزانه گرانقدر را به همه عاشقان زبان فارسی به ویژه خانواده محترم استاد و مردم افغانستان تسلیت عرض می نمایم و یقین دارم که زریاب‌ها در پهنه وسیع زبان فارسی خواهند بالید و با آثارشان راه آن پیر فرهیخته را ادامه خواهند داد.

به گزارش ایرنا، «محمداعظم رهنورد زریاب» مدرک کارشناسی خود را در رشته روزنامه‌نگاری از دانشگاه کابل اخذ کرد و مدرک کارشناسی ارشد را نیز در همین رشته از دانشگاه ویلز جنوبی از انگلیس دریافت کرده بود.

وی به زبان انگلیسی تسلط داشت و در فلسفه، روانشناسی و جامعه شناسی مطالعاتی زیادی کرده بود.

براساس گزارش برخی منابع در افغانستان رهنورد زریاب ده‌ها اثر ادبی خلق کرده بود و پرکارترین نویسنده از نظر تعداد آثار تولید شده در دهه‌های اخیر در افغانستان به شمار می رود.

وی بیش از 100 داستان کوتاه و چندین رمان نوشته است که شماری از این داستان‌ها در مجموعه‌های مانند "آوازی از میان قرن‌ها"، "مرد کوهستان"، "دوستی از شهر دور" و "نقش‌ها و پندارها" چاپ شده است.

ترجمه ها و مقالات زریاب در کتاب‌های "پیراهن‌ها"، "حاشیه‌ها" و "گنگ خوابدیده" نیز انتشار یافت.

مقالات تحقیقی زریاب درباره صادق هدایت و بزرگ علوی از کارهای مورد توجه ایرانیان است.

*س_برچسب‌ها_س*