یک‌شنبه 1 مهر 1403

سد بلوبین امسال به مرحله آبگیری می‌رسد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
سد بلوبین امسال به مرحله آبگیری می‌رسد

زنجان - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان بر تزریق اعتبار برای تکمیل خطوط انتقال آب سد بلوبین تأکید کرد و گفت: این سد امسال به مرحله آبگیری می‌رسد.

زنجان - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان بر تزریق اعتبار برای تکمیل خطوط انتقال آب سد بلوبین تأکید کرد و گفت: این سد امسال به مرحله آبگیری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر باقری، ظهر یکشنبه در جلسه شورای اداری استان زنجان در مورد پروژه‌های در دست اجرا با استفاده از اعتبارات تملک دارایی اظهار کرد: یکی از سدهای در دست احداث، بَلوَبین با 74 درصد پیشرفت فیزیکی است که تکمیل آن دو شهر ایجرود و حلب و 92 روستای این حوزه را پوشش می‌دهد.

وی حجم مخزن این سد را 30 میلیون مترمکعب با 18 میلیون مترمکعب حجم آب تنظیمی عنوان کرد و گفت: تخصیص آب شرب آن 3.5 میلیون متر مکعب و تخصیص صنعت و حق‌آبه‌های زیست محیطی هر کدام 6 میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه سد بلوین از سال 88 تا 1400 حدود 58 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، ابراز کرد: روند احداث سد در دو سال اخیر با 16 درصد افزایش به 74 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

وی با بیان اینکه در 12 سال گذشته 146 میلیارد اعتبار برای سد بلوین جذب شده بود، تصریح کرد: در دو سال گذشته 192 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه جذب شده و علاوه بر این اختصاص 156 میلیارد تومان از طریق فاینانس داخلی در حال انعقاد قرارداد است.

باقری با اشاره به اینکه آبرسانی از سد بلوین دو خط اصلی دارد، یادآور شد: یک خط پلی‌اتلین به طول 14 کیلومتر به سمت حلب است و یک خط فولادی با قطر 700 به سمت شهر زرین‌آباد است.

وی ادامه داد: این پروژه 14 درصد پیشرفت دارد و در بازدید وزیر نیرو جزو پروژه‌های اولویت‌دار قرار گرفت اما از سمت دفتر وزیر نیرو به سازمان برنامه و بودجه ارسال نشد و به عنوان یک پروژه عادی تا کنون فقط 10 میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه سد بلوبین امسال به مرحله آبگیری خواهد رسید، تأکید کرد: امیدواریم با تزریق اعتبار خطوط انتقال آنکه برای استان امری حیاتی است، تکمیل شود.

وی سد مراش که تأمین‌کننده آب شهرهای ماهنشان و دندی و 122 روستای حوزه این دو شهر خواهد بود را دیگر سد در دست احداث خواند و افزود: 40 میلیون مترمکعب حجم مخزن و 26 میلیون مترمکعب حجم جریان تنظیمی سالانه این سد است.

باقری ادامه داد: برای مصارف شرب 4 میلیون مترمکعب آب از سد مراش پیش‌بینی شده که امکان تأمین 12 میلیون مترمکعب را هم دارد و تخصیص آب برای مصارف صنعت 2.5 میلیون و محیط زیست نیز 2.5 میلیون مترمکعب است.

وی با اشاره به اینکه سد ای الو با 97 درصد پیشرفت فیزیکی اکنون 3.2 میلیون مترمکعب آب دارد، خاطرنشان کرد: این سد یکی از طرح‌های در حال افتتاح استان محسوب می‌شود که تأمین کننده آب شرب دندی و 30 روستای اطراف است.