دوشنبه 16 مهر 1403

سران روسیه و بلاروس برای بهبود روابط گفت‌وگو کردند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سران روسیه و بلاروس برای بهبود روابط گفت‌وگو کردند

مسکو - ایرنا - روسای جمهوری روسیه و بلاروس در گفت وگوی تلفنی ضمن بررسی اقدامات دو کشور در مبارزه با کرونا، راه های بهبود روابط دو کشور را بررسی کردند.

به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، در این گفت وگوی تلفنی وضعیت پیرامون انتشار ویروس کرونا مطرح و ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو یکدیگر را از تدابیر بکار گرفته شده در مبارزه با پیامدهای آن مطلع کردند.

لوکاشنکو در این گفت وگو همچنین برای میخاییل میشوستین نخست وزیر روسیه که کرونا گرفته است آرزوی سلامتی کرد.

پوتین و لوکاشنکو درخصوص برخی از مسائل روابط دوجانبه و نیز موضوعات درچارچوب دولت اتحادی روسیه و بلاروس که دو کشور تحت توافقنامه ای به سوی آن حرکت می کنند، گفت وگو کردند.

گفتنی است روسیه و بلاروس درخصوص مبارزه با کرونا اختلاف نظر جدی دارند زیرا روسیه به طور یکجانبه از اول ماه مارس مرز مشترک با بلاروس را که اتباع دو کشور آزادانه از آن تردد می کردند، بست.

مساله انرژی موضوع مورد اختلاف دیگر بین روسیه و بلاروس است که بر روابط دو کشور سایه افکنده است در حالی که مینسک خواهان تخفیف قابل توجه در قیمت نفت خریداری شده از روسیه است مسکو چنین تخفیفی را ناممکن می داند.

اختلافات روسیه و بلاروس در سال های اخیر باعث شد تا رئیس جمهور بلاروس با وجود نگاه منفی خود به آمریکا، تمامی تحریم‌های چند ساله واشنگتن علیه مینسک را نادیده بگیرد و با میزبانی از مقامات رده بالای واشنگتن همچون جان بولتون مشاور وقت رئیس جمهوری آمریکا و مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور، از تمایل خود برای بهبودی روابط سخن بگوید.

بنظر نمی رسد روندی که الکساندر لوکاشنکو آغاز کرده پایان ماجرا باشد چرا که از آغاز سال جاری میلادی (پنج ماه پیش) مینسک خرید نفت از روسیه را متوقف کرد و لوکاشنکو گفت که روسیه سفید نیازی به خرید نفت از روسیه ندارد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا هم بهمن ماه پارسال در دیدار با لوکاشنکو در مینسک مدعی شد کشورش می‌تواند تمام نفت مورد نیاز بلاروس را تامین کند ادعایی که به دلیل فاصله زیاد دو کشور از نظر اقتصادی منطقی به نظر نمی‌رسد اما پیامی روشن به مسکو بود که واشنگتن متخصص آغاز دوستی با همسایگان این کشور برای دور کردن آنان از مسکو است آن هم کشوری که پایتختش تنها 500 کیلومتر تا مسکو پایتخت تزارها فاصله دارد.

*س_برچسب‌ها_س*