دوشنبه 9 مهر 1403

سرمایه‌گذاری در جاده «توسعه عراق» منهای ایران

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
سرمایه‌گذاری در جاده «توسعه عراق» منهای ایران

پروژه «جاده توسعه» که سال گذشته توسط مقامات عراقی اجرای آن استارت خورد وارد فاز اولیه شد، این پروژ قرار است ترکیه را به بنادر جنوبی عراق متصل کند.

پروژه «جاده توسعه» که سال گذشته توسط مقامات عراقی اجرای آن استارت خورد وارد فاز اولیه شد، این پروژ قرار است ترکیه را به بنادر جنوبی عراق متصل کند. ایجاد این مسیر رقابت کشور‌های عربی، اروپایی و آسیایی برای مشارکت در این جاده را به همراه داشته و با این شرایط سرمایه‌گذاران برای این طرح به صف شدند.

به گزارش اکوایران؛ پروژه «جاده توسعه» در حالی رقم خورده که ایران و عراق، شهریور سال جاری احداث خط ریلی شلمچه - بصره را در دستور کار خود قرار دادند. پروژ‌ه‌ای 32 کیلومتری است که قرار است مسیر‌های ریلی دو کشور را به هم متصل و روند حمل مسافر را تسریع کند. ایران امیدوار است با راه‌اندازی این مسیر به مرور روند انتقال کالا نیز از این طریق صورت گیرد، اما طرف عراقی با اجرای پروژه «جاده توسعه» نشان داده که تمایلی به این کار ندارد و خط ریلی شلمچه - بصره همچنان مسافری خواهد بود.

کریدور «جاده توسعه» قرار است از بندر بصره در جنوب و در تنها ساحل دریایی عراق آغاز شود و تا شمال تا مرز‌های ترکیه امتداد یابد. این کریدور شمال قطار سریع السیر، خط لوله‌های نفتی و گازی، جاده و اتوبان و ده‌ها پایانه از جنوب تا شمال است. آنچه عراق در فاز بعدی برای خود تعریف کرده، اتصال مرز‌های زمینی اش به عربستان سعودی به منظور اتصال آن کشور به جاده توسعه است. به همین منظور عراق دو گذرگاه جدید در مرز با عربستان راه اندازی کرده و در حال احداث دو جاده سراسری از عربستان به خاک خود است. این کشور همچنین انتظار دارد به زودی راه زمینی مناسبی را برای انتقال زائر و مسافر میان عراق و عربستان ایجاد کند. عراقی‌ها پیش بینی می‌کنند در آینده بتوانند امارات متحده عربی را نیز به این پروژه متصل کنند.

رقابت 18 کشور برای کریدور عراق

اخیرا مقامات عراقی اعلام کردند که آماده‌سازی پروژه «جاده توسعه»، طبق زمان‌بندی‌های تعیین شده پیش می‌رود. به همین منظور کمیته‌های خاک شناسی حدود هزار کیلومتر از مسیر جاده توسعه را، به جز میدان‌های مین و نیز بخشی از اقلیم کردستان عراق، مورد بررسی قرار داده و در حال حاضر طراحی های اولیه برای 600 کیلومتر از مسیر جاده توسعه آماده شده است.

در این راستا جلسات فنی نیز با وزارتخانه‌های نفت، برق، منابع آبی و گردشگری به منظور حل مشکل تعارضات برگزار شده است. پیشبینی می‌شود که پروژه جاده توسعه در اواسط سال آینده برای اجرا به شرکت‌های جهانی واگذار شود. براساس اخبار منتشر شده از سوی مقامات عراقی تاکنون 18 کشور عربی، اروپایی و آسیایی نسبت به مشارکت در جاده توسعه از طریق مشاوره، اجرا و یا سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند.

بودجه این پروژه حدود 17 میلیارد دلار برآورد شده و طی 3 مرحله اجرا خواهد شد، مرحله نخست در سا 2028، مرحله دوم در سال 2033 و مرحله پایانی نیز در سال 2050 تکمیل خواهد شد. پروژه جاده توسعه در اواخر ماه می سال گذشته توسط محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق معرفی شد و شامل مسیر‌های زمینی و ریلی از عراق به سمت ترکیه و بنادر آن است. این مسیر از بندر فاو در بصره آغاز می‌شود و متشکل از یک جاده و خطوط راه آهن به طول 1، 200 کیلومتر در داخل خاک عراق است که نهایتا به شبکه ریلی ترکیه متصل خواهد شد.

از میان اخبار

معادله سه مجهولی «فسادهای دبش»!

زیر و روی یارانه نقدی «3 میلیون تومانی»