پنج‌شنبه 19 مهر 1403

سفیر روسیه در دمشق نماینده ویژه پوتین در سوریه شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سفیر روسیه در دمشق نماینده ویژه پوتین در سوریه شد

تهران - ایرنا - «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، «الکساندر یویموف» سفیر این کشور در دمشق را به عنوان نماینده ویژه خود برای گسترش روابط با سوریه انتخاب کرد.

شبکه «الخبر» سوریه روز سه شنبه با اعلام این خبر افزود: حکم پوتین مبنی بر تعیین یویموف به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه برای گسترش روابط با جمهوری عربی سوریه که بر روی وب سایت رسمی اطلاعات حقوقی روسیه منتشر شده است، از دیروز اجرایی شد.

یویموف از اکتبر سال 2018 میلادی به عنوان سفیر روسیه در سوریه منصوب شد و پیش از این سفیر و کمیسر وزارت امور خارجه روسیه در امارات بود.

در روزهای گذشته رسانه‌های مخالف دولت سوریه با انتشار اخباری از رویکرد جدید روسیه برای کاهش انگیزه مسکو برای حمایت از دولت «بشار اسد» جهت مقابله با تروریست‌ها و متجاوزان به خاک این کشور سخن گفته بودند. این رسانه‌ها همچنین پیش‌بینی کرده بودند که به همین دلیل سطح روابط مسکو و دمشق در ماه‌های آینده همانند گذشته پیش نرود.

این اخبار که بیشتر پس از ورود مجدد آمریکایی‌ها از عراق به سوریه و سیطره آن‌ها بر چاه‌های نفت شمال شرقی سوریه در رسانه‌های مخالف دولت دمشق منتشر شده، بارها از سوی روسیه و سوریه رد شده است.

با این حال اقدام اخیر پوتین مبنی بر تعیین سفیر روسیه در دمشق به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری این کشور برای توسعه روابط با سوریه، بر اخبار انتشار یافته توسط رسانه‌های مخالف دولت دمشق وابسته به آمریکا خط بطلان کشید.

کارشناسان معتقدند که روسیه در سال‌های گذشته به اهداف اصلی خود در سوریه که تقویت جایگاه کرملین در عرصه بین‌المللی است، دست پیدا کرده و به دنبال تضعیف نفوذ آمریکا در این منطقه است.

همچنین روسیه بعد از پایان یافتن جنگ داخلی در سوریه که آسیب‌های جدی به ساختار اقتصادی این کشور وارد کرد، به دنبال بازسازی این کشور است و می‌داند که گذار تحولات سوریه از مرحله نظامی به سیاسی و تسریع روند بازسازی این کشور بدون سرمایه‌گذاری روسیه، اروپا و کشورهای خلیج‌فارس امکان‌پذیر نیست.

*س_برچسب‌ها_س*