سه‌شنبه 24 مهر 1403

سمینار حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها در پرتغال برگزار شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سمینار حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها در پرتغال برگزار شد

مادرید - ایرنا - به ابتکار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لیسبون پرتغال، سمینار مجازی (وبینار) به مناسبت روز جهانی قدس با موضوع "حق تعیین سرنوشت فلسطینی ها و طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران" برگزار شد.

در این وبینار که با حضور «مرتضی دامن پاک جامی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور پرتغال، دکتر «ژوزه کارلوش کالازانش» استاد روابط بین الملل دانشگاه لوزافون پرتغال، «پائولو دنتینیو» خبرنگار ارشد شبکه رادیو تلویزیون ملی پرتغال RTP، «سید عبدالله حسینی» رئیس مرکز اسلامی آفریقای جنوبی و «محمد مستحسن» مدیر انجمن اهل البیت پرتغال برگزار شد، موضوعات مختلف مرتبط با طرح صلح پیشنهادی ایران برای برگزاری رفراندوم در سرزمین فلسطین، دستآورد های مقاومت اسلامی فلسطین، نقش ادیان ابراهیمی در تحقق آرمان مردم فلسطین، معامله قرن و حق تعیین سرنوشت فلسطینی ها و مسأله فلسطین مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفتند.

در آغاز این وبینار، سفیر ایران با اشاره به ریشه های تاریخی روز قدس و اهمیت آن برای زنده نگاه داشتن مسأله فلسطین در جهان اسلام و در سطح بین المللی, به تشریح جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین در هفت دهه گذشته پرداخت و بی توجهی و سکوت جامعه جهانی در قبال این جنایات را عامل اصلی نادیده گرفتن حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت خود بر شمرد. دامن پاک جامی، با اشاره به بی نتیجه بودن طرح های صلح یک جانبه ای که تاکنون ارائه شده اند، اظهار داشت که مقاومت تنها راه و سلاح مردم فلسطین برای دستیابی به حقوق مشروع خود است و پیروزی در جنگ 22 روزه و بازدارندگی غزه در مقابل تهاجمات رژیم صهیونیستی از آثار مقاومت و پیروزی آن بر اشغالگران محسوب می گردد. سفیر کشورمان در ادامه با مردود شمردن طرح معامله قرن که در حمایت از منافع حداکثری رژیم صهیونیستی ارائه شده و تمامی حقوق مشروع مردم فلسطین را نادیده می گیرد، به تشریح طرح ایران برای برگزاری رفراندوم در سرزمین فلسطین با مشارکت همه ساکنین آن اعم از مسلمانان، مسیحیان و یهودیان پرداخت و آن را طرحی منطبق با اصول حقوق بین الملل و معیارهای پذیرفته شده دموکراتیک در دنیای امروز دانست.

در ادامه این وبینار، اساتید و صاحبنظران شرکت کننده دیدگاه های خود را در مورد موضوعات مختلف مرتبط با فلسطین اعلام و تأکید کردند: یکی از مهم ترین دستآوردهای مقاومت معرفی دوباره مبارزه در قالب انتفاضه و دفاع در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی است و اکنون مقاومت به یک واقعیت انکار ناپذیر در جهان تبدیل شده است. آنچه باعث نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین شده است، عدم احترام به ارزش های انسانی با اهداف سیاسی است. ادیان ابراهیمی در قرن های گذشته با یکدیگر در صلح و دوستی زندگی کرده اند و در صورت توجه به اصول حقوق بشر دوستانه دوباره می توان این صلح را برقرار کرد. طرح معامله قرن حداقل حقوق اساسی و اولیه مردم فلسطین را تأمین نمی کند و لذا با مخالفت گسترده جامعه جهانی مواجه شده است. این طرح صلح ادامه آپارتاید به شیوه رژیم سابق آفریقای جنوبی را توسط اسرائیل در سرزمین های اشغالی تسهیل می کند. اگر اسرائیل ادعای دموکراسی دارد، باید حداقل حقوق انسانی و شهروندی فلسطینی ها را به رسمیت بشناسد، در غیر این صورت ادعاهای آن برای دموکراسی بی اساس است. نقش سردار شهید سلیمانی در کمک به مقاومت فلسطین و لبنان بی بدیل است و ما می توانیم ایشان را شهید فلسطین بنامیم. شرکت کنندگان در این وبینار با استقبال از طرح صلح پیشنهادی ایران، آن را دارای مبانی منطقی و قابل قبول برای دستیابی به صلح پایدار در منطقه و حل دائمی مسأله فلسطین برشمردند و خواستار آن شدند که این طرح صلح در مجامع بین المللی و اعضای جامعه مدنی بیشتر مورد برسی و توجه قرار گیرد.

برگزاری نمایشگاه مجازی عکس 

به مناسبت روز بین المللی قدس و به منظور حمایت از آرمان مردم فلسطین، مرکز اسلامی - فرهنگی آل یاسین (ع) پرتغال، نمایشگاه مجازی عکس و طرح با موضوع فلسطین و مقاومت را در روز های 26 اردیبهشت تا 2 خرداد 1399 برگزار کرده است.

در این نمایشگاه که در صفحه فیس بوک این مرکز بارگذاری شده و روزانه مورد بازدید دهها مراجعه کننده قرار می گیرد، عکس هایی در مورد جنایات رژیم اشغالگر فلسطین، شرایط سخت زندگی مردم فلسطین تحت اشغال، نقش مقاومت به ویژه شهدای مقاومت در حمایت از آرمان فلسطین و طرح هایی در مورد آزادی قدس شریف و نابودی رژیم صهیونیستی به نمایش در آمده است.

برگزاری جشنواره فیلم کوتاه فلسطین 

در آستانه روز بین المللی قدس و دفاع از حقوق ملت فلسطین، جشنواره مجازی فیلم کوتاه فلسطین از سوی بخش فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لیسبون از 26 اردیبهشت تا 2 خردادماه 1399 در کانال یوتیوب این سفارت در حال برگزاری است.

در این جشنواره فیلم هایی با موضوع فلسطین و مقاومت از جمله، سرزمین های موعود (به کارگردانی سوزان سونتاگ)، شکار فیل (کارگردان آلبرتو آرس)، برادرم اینجا آرمیده (تهیه کننده کمپانی دی سی آی فلسطین) و آنها فرزندم را بردند (کارگردان پییر داوالیبی) طی مدت یک هفته به نمایش درآمده اند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
سمینار حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها در پرتغال برگزار شد 2
سمینار حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها در پرتغال برگزار شد 3
سمینار حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها در پرتغال برگزار شد 4