پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

سهم‌خواهی از دولت سیزدهم محکوم است!

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع

واکنش تعدادی از نمایندگان به انتشار لیستی جعلی در فضای مجازی درباره اسامی مخالفان تصویب لایحه رتبه بندی معلمان و همچنین لزوم پرهیز از سهم خواهی در کابینه سیزدهم از جمله مهمترین توییت های برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته است.

واکنش تعدادی از نمایندگان به انتشار لیستی جعلی در فضای مجازی درباره اسامی مخالفان تصویب لایحه رتبه بندی معلمان و همچنین لزوم پرهیز از سهم خواهی در کابینه سیزدهم از جمله مهمترین توییت های برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته است.

به گزارش تابناک، در ایام ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، 220 نماینده مجلس در نامه ای به آیت الله رییسی از او برای کاندیداتوری در انتخابات دعوت کردند که همان زمان این اقدام واکنش هایی را به دنبال داشت و امروز تبدیل به طرح ادعای سهم خواهی تعدادی از نمایندگان برای حضور در کابینه سیزدهم شده است.

در پاسخ به این انتقادات سید نظام الدین موسوی نماینده تهران و سخنگوی هیات رییسه مجلس در صفحه توییتر خود نوشت:«بنده نویسنده نامه دعوت 220نماینده مجلس از آیت الله رئیسی بوده و بسیاری امضاها را اینجانب اخذ کردم. امضاکنندگان نامه هیچگاه دنبال سهم از کابینه آتی نبوده و نیستند. رئیس جمهور طبق قانون وزرا را معرفی و نمایندگان طبق قانون بررسی میکنند. سهم خواهی در قاموس مجلس و دولت انقلابی نیست.»

مالک شریعتی نماینده تهران در موضع متفاوتی با اشاره به اینکه این نامه را امضا نکرده وهزینه هویت جمعی مجلس با فعالیت شخصی نماینده را متفاوت دانسته گفت:«درجلسه اخیر فراکسیون، دکترقالیباف گفت آقای رییسی سه باز ناراحتی از نامه را به او ابراز کرده است.»

چند روز بعد احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم به جلسه سه نفره نمایندگان با رییس جمهور منتخب اشاره و اظهار کرد: «جلسه ای خدمت حاج آقای رئیسی بودیم. فرمودند دولت انقلابی در کنار مجلس انقلابی مشکلات مردم را حل می نمایند. دولت منتخب با نمایندگان ارتباط صمیمی دارد و خبر اعلامی مبنی بر این که به نمایندگان وقت ملاقات نمی دهند را به شدت تکذیب نمودند.»

در واکنش به این توییت امیرآبادی، سید نظام الدین موسوی مجددا نوشت: «چند روز پیش نوشتم ادعاهای مطرح شده درباره سهم خواهی نمایندگان مجلس از کابینه و عدم ملاقات آیت الله رئیسی با نمایندگان به این دلیل، کذب است و سهم خواهی در قاموس دولت و مجلس انقلابی نیست. امروز آیت الله رئیسی در دیدار 3تن از نمایندگان مجلس رسما این ادعاها را تکذیب کردند.»

محمدرضا میرتاج الدینی نماینده تبریز صراحتا تاکید کرد که «دولت سیزدهم باید دولتی انقلابی، منسجم، مکتبی، ولایی و جوانگرا باشد، نه به‌سان یک شرکت تعاونی که افرادی از هر گروه براساس سهم در آن حضور داشته باشند موضوع سهم خواهی از دولت آینده شدیدا محکوم است...»

علاوه بر این موضوع، اخیرا لیستی جعلی در فضای مجازی از اسامی نمایندگان مخالف لایحه رتبه بندی معلمان منتشر شده که تعدادی از نمایندگان مجلس به شدت نسبت به آن واکنش نشان دادند؛ اجرای رتبه بندی معلمان یکی از مهم ترین مطالبات از نمایندگان مجلس بوده که در حال حاضر کلیات آن به تصویب صحن علنی رسیده و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در حال بررسی جزییات آن است.

در این باره مصطفی نخعی نماینده نهبندان تاکید کرد که «فرهنگیان به جز اهتمام در راستای تربیت وآموزش آینده سازان ایران، نباید دغدغه ای از لحاظ حقوقی وحرفه ای داشته باشند. ازایجاد ساز و کار قانونی در راستای افزایش انگیزه شغلی فرهنگیان ومتناسب سازی نظام پرداخت براساس شایستگی ها (نظام رتبه بندی معلمان) حمایت میکنم.»

کمال حسین پور نماینده پیرانشهر نیز این موضوع را یادآور شد که «برای افزایش انگیزه و بهره وری بیشتر معلمین به عنوان اصلی ترین رکن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تصویب و اجرای دقیق رتبه بندی اجتناب ناپذیر است. مجلس انقلابی نمی پذیرد که یک معلم دغدغه‌ی حقوق و معیشت داشته باشد.»

علیرضا شهبازی نماینده نهاوند بیان کرد:«به منظور ایجاد ساز و کار قانونی برای افزایش انگیزه شغلی، کسب و ارتقای صلاحیت‌های معلمان و همچنین متناسب سازی نظام پرداخت ها بر اساس شایستگی ها و نتایج عملکرد رقابتی از لایحه (نظام رتبه بندی معلمان) حمایت کرده ام و به جد پیگیر تسریع در تصویب آن با کمک همکارانم در مجلس هستیم.»

مهرداد ویس کرمی نماینده خرم آباد خاطرنشان کرد: «در مورد گره گشایی اصل لایحه رتبه بندی معلمان و روند بررسی آن در کمیسیون آموزش تردید جدی دارم. بر این باورم که معلمان ما قربانی تصمیمات پوپولیستی و عجولانه مجالس و دولت ها شده اند. بیشترین انتظار از خود معلمان است که با واقع بینی و عقلانیت، مانع ذبح لایحه شوند.»

سید محمد مولوی نماینده کهگیلویه و بهمئی نیز به موضوع انتشار لیست جعلی اشاره کرد و گفت: «در چند روز اخیر لیست خاصی از نمایندگان باعنوان جعلی مخالفین با لایحه رتبه بندی معلمین منتشر گردید که ضمن تکذیب باید اعلام نمایم معیشت فرهنگیان و ارتقاء سطح آموزش و پرورش دغدغه جدی نمایندگان بوده و هست و قطع به یقین با تمام توان در کنار فرهنگیان عزیز خواهیم بود.»

محمد طلا مظلومی نماینده بهبهان نیز اظهار کرد: «اخیرا لیستی از اسامی نمایندگان مجلس مبنی بر عدم حمایت از طرح رتبه بندی معلمان در فضای مجازی منتشر شده که شدیدأ این موضوع را رد می کنم و ضمن حمایت کامل از این طرح پیگیر اجرای کامل آن تا آخرین مرحله هستم، حمایت از این طرح خدمتی ناچیز به قشر زحمتکش فرهنگی است.»

همچنین منصور آرامی نماینده بندرعباس این طور واکنش نشان داد: «اخیرا متنی درفصای مجازی درحال انتشاراست که بنده مخالف کلیات طرح رتبه بندی فرهنگیان هستم که باعث ناراحتی این قشرعزیزجامعه شده است بنده موافق این طرح بوده ام و به کلیات آن رای موافق داده ام به فرهنگیان عزیز این قول را خواهم داد که تمام تلاش خود را برای تصویب جزئیات آن به کار ببندم.»