شنبه 29 اردیبهشت 1403

سیاست کلی وزارت علوم در پذیرش دانشجو / خشی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تا 1402 اجرایی می‌شود

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
سیاست کلی وزارت علوم در پذیرش دانشجو / خشی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تا 1402 اجرایی می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری در حاشیه برگزاری نهمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران گفت: در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد پذیرای نخبگانی که ایده دارند، هستیم و شرایط ویژه‌ای را ایجاد می‌کنیم؛ مکان در اختیارشان قرار می دهیم که بتوانند ایده خودشان را آزمایش و مسیر رشد و تغییر ایده به محصول را طی کنند.

وی با بیان اینکه از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات خاصی ارائه و از آنها حمایت می‌شود، گفت: از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌شود تا بتوانند محصولات خودشان را تجاری کنند.

* بهترین مسیر برای ایجاد اشتغال تولیدات دانش بنیانی است

وزیر علوم تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: ما نهایت تلاشمان را خواهیم کرد که در زایش و رویش شرکت های دانش بنیان، موثر باشیم و شرایطی را ایجاد کنیم تا راحت‌تر کار کنند. بهترین مسیر برای ایجاد اشتغال، تولیدات دانش بنیانی است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره کنکور گفت: سیاست کلی حرکت به سمت تاثیر کمتر کنکور در پذیرش دانشگاه است. حرکت به سمتی که دغدغه روانی برروحیه داوطلبان در مشارکت در آن کمتر و کمتر شود و معیار و ملاک انتخاب داوطلبان برای ادامه تحصیل، بیشتر سوابق تحصیلی شان باشد؛ اما برای رشته‌های پرطرفدار حداکثر 15 درصد است.

* فعلاً نمی‌توان کنکور را کامل حذف کرد

زلفی گل با تاکید بر اینکه فعلاً نمی‌توان کنکور را کامل حذف کرد، گفت: در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی سوابق تحصیلی تاثیر قطعی در پذیرش داوطلبان دارد که قسمت عمده رشته ها را می شود با توجه به سوابق تحصیلی داوطلبان پذیرش کرد.

وی خاطرنشان کرد که بخشی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تا سال 1402 طی فرایندی تلاش می‌شود تا اجرایی می‌شود.

وزیر علوم همچنین درباره درخواست تعویق زمان برگزاری تعدادی از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد گفت: هرچه شورای سنجش و آموزش تصمیم بگیرد ملاک عمل هست. شورا باید تصمیم بگیرد؛ شورا معمولا نظم و انضباط آموزشی برایش ملاک اصلی است. اینجا فرد تصمیم گیرنده نیست.

* هیچ محدودیت جدیدی برای پوشش دانشجویی درنظر گرفته نشده است

وی درباره محدودیت های جدید برای پوشش دانشجوهای دانشگاه‌ها گفت: هیچ محدودیت جدیدی برای پوشش دانشجویی درنظر گرفته نشده است، جامعه دانشگاهی فرهیخته تر از این هستند که نیاز باشد با قوه قهریه برخورد کنیم؛ دانشجوهای ما، جامعه فرهیخته دانشگاهی، خودشان برای جامعه افراد الگو هستند. آنها می‌دانند که حضور در دانشگاه، حضور در کلاس، حضور در محضر استاد، شرایط خاص و حرمت خاص دارد. آنها خودشان رعایت می‌کنند و این که ما بخواهیم از قوه قهریه برای این کار استفاده کنیم، در شان دانشجو نیست.

زلفی گل همچنین درباره پرداخت دستمزد اساتید بر اساس توانایی شان، گفت: یعنی هر کسی تلاش بیشتری بکند و اثربخشی بیشتری داشته باشد، ارتقاء بیشتری می‌گیرد. این موارد شامل تمام مباحث علمی، آموزشی، پژوهشی و فناوری می‌شود و شیوه نامه آن هم به دانشگاه‌ها ارسال می‌شود.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید وزارت علوم تحقیقات و فناوری کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی محمدعلی زلفی گل وزیر علوم این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است