چهارشنبه 18 مهر 1403

شبکه نمایش خانگی با مردم مانوس نیست / سلبریتی‌ها آبشخور ناهنجاری‌ها در صدا و سیما

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
شبکه نمایش خانگی با مردم مانوس نیست / سلبریتی‌ها آبشخور ناهنجاری‌ها در صدا و سیما

رضا واعظی گفت: من احساس می‌کنم همه مجموعه‌های نمایشی دچار اشتباه و چالش هستند و برداشت درستی از فضای اجتماعی ندارند؛ به همین دلیل کارهایشان خیلی دیده نمی‌شود و خیلی ارتباط مستقیم با بدنه اصلی جامعه برقرار نمی‌کنند یا ندارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" در خصوص نقد سریال "گیسو" گفت: این سریال با توجه به اینکه درام عاشقانه ای دارد، سعی کرده برخی از آسیب های اجتماعی جامعه را در خلال این درام عاشقانه به تصویر کشیده و ژانر اجتماعی را نیز در این سریال پیاده کند.

"رضا واعظی" ادامه داد: این سریال در عین اینکه سعی کرده بخش درام عاشقانه را پر رنگ کند، به نوعی از سریال عاشقانه 2 نیز الگو گرفته و با استفاده از هنرمندان شاخص سعی در جذب مخاطب دارد.

وی افزود: شبکه نمایش خانگی در سال های اخیر به دنبال تولید آثار با کیفیت تر است تا بتواند مخاطب خود را جذب کند اما متاسفانه اکثر سریال ها با درام عاشقانه و با الگوگیری از یکدیگر ساخته می شود.

این کارشناس تصریح کرد: این سینمای خانگی پتانسیل های بسیار بالایی دارد و اگر کمی خلاقیت و نو آوری در آن وجود داشته باشد غوغا می کند همانطور که دیدیدم قلب شیشه ای، شهرزاد و... با کمی، تاکید می کنم کمی خلاقیت توانستند به شدت در جذب مخاطب غوغا کنند.

واعظی گفت: سریال "گیسو" یک فضای خانواده متوسط به بالا را نشان می دهد و یکسری چالش هایی در دل این خانواده ها به وجود می آید و در این رفت و آمدها روابط عاشقانه شکل می گیرد.

وی ادامه داد: من احساس می کنم همه مجموعه های نمایشی دچار اشتباه و چالش هستند و برداشت درستی از فضای اجتماعی ندارند و به همین دلیل هم کارهایشان خیلی دیده نمی شود و خیلی ارتباط مستقیم با بدنه اصلی جامعه برقرار نمی کنند یا ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما تاکید کرد: اغلب کسانی که وارد شبکه نمایش خانگی شدند سعی کردند کارهای اولشان خوب باشد و بدرخشد؛ یکی از آبشخورهای این هنرمندان رسانه های ملی هستند.

واعظی افزود: هنر یکی از بهترین و تاثیرگذارترین ابزارها برای بیان معضلات اجتماعی در بخش های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... است ولی متاسفانه معمولا این عزیزان به صورت جزیره ای کار می کنند که معمولا کارهایشان خروجی ندارد.

وی بیان کرد: جامعه ای که مدام به آن یاس و ناامیدی تزریق می شود دیگر انگیزه ای برای تلاش و خلاقیت و رونق اقتصادی در آن وجود ندارد، و این سیستم آماده هر گزند و ویروسی است و دشمنان از این شکاف برای پیاده سازی شبیخون فرهنگی که مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید کرده اند، استفاده می کنند.

این کارشناس تصریح کرد: هر پلنی از فیلم که ساخته می شود باید یک مفهومی را به مخاطب منتقل کند. این کندی حرکت در سریال گیسو نیز وجود دارد این کندی حرکت در سریال ها جامعه را نیز کند می کند و و کیفیت اثر هنری را نیز پایین می آورد، شما می بینید در سریال 40 دقیقه ای 10 دقیقه تیتراژ است و این موارد، مخاطب را نسبت به سریال بی اعتماد می کند و تاثیرگذاری را کاهش می دهد.

واعظی گفت: در جمعیت 80 میلیونی ایران؛ 2 میلیون سینما برو داریم، و تعدادی هم که این سریال های نمایش خانگی را می بینند کم هستند و مخاطب خاص دارند و اگر این مخاطب خاص حس کرد که شما می خواهید از آن سوء استفاده کنید ناخواسته با ریزش مخاطب روبرو می شوید.

وی ادامه داد: چه بخواهیم، چه نخواهیم؛ بازار نمایش خانگی شکل گرفته و این نیاز در جامعه وجود دارد، اگر ما در داخل این نیاز مخاطب را تامین نکنیم؛ مخاطب به سمت سریال های خارجی، ماهواره و... می رود.

این کارشناس در خاتمه خاطرنشان کرد: این بازار پس از شکل گیری، نیاز به توجه، حمایت، نظارت و مدیریت دارد، پس باید آموزش داده شود و ما باید اینها را اغنا کنیم و این مهم فقط با اعتمادسازی و تولید محتوای با کیفیت ایجاد می شود.

انتهای پیام /

شبکه نمایش خانگی با مردم مانوس نیست / سلبریتی‌ها آبشخور ناهنجاری‌ها در صدا و سیما 2