یک‌شنبه 15 مهر 1403

شرط اصلاح سیاست‌های ارزی تجهیزات پزشکی

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
شرط اصلاح سیاست‌های ارزی تجهیزات پزشکی

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: موضوع اصلاح سیاست‌های ارزی تجهیزات پزشکی موافقین و مخالفین بسیاری دارد و باید ملاحظات آن مد نظر قرار بگیرد تا کمترین آسیب به مردم و تولیدکنندگان وارد شود.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سیدحیدر محمدی در نشست خبری "دومین نمایشگاه ایران‌مد" با اشاره به اینکه نقدینگی از مشکلات بزرگ شرکت‌های تجهیزات پزشکی است، اظهار کرد: موضوع اصلاح سیاست‌های ارزی از سال 1401 رسماً شروع شد و به دلیل اینکه زیرساخت‌های پرداخت اعتبارات در حوزه تجهیزات پزشکی کامل نبود اجرایی نشد و امروز هنوز این موضوع تعیین تکلیف نشده است.

وی با اشاره به سهمیه ارزی 600 میلیون دلاری ملزومات پزشکی در 6 ماهه اول سال، افزود: این سهمیه ارزی 4200 تومانی تنها مربوط به ملزومات پزشکی بوده و تجهیزات سرمایه‌ای از آن خارج شده است، اعتبار این تفاهم‌نامه تا مهرماه بود، درخواست تمدید 600 میلیون دلار دیگر برای 6 ماهه دوم را داریم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه موضوع اصلاح سیاست‌های ارزی تجهیزات پزشکی یکی از مسائل مهم سازمان است، عنوان کرد: این موضوع موافقین و مخالفین بسیاری دارد، تصمیم گیری در مورد این موضوع بسیار دشوار است و منوط به برگزاری جلسه‌ای با مسئولین ارشد کشور است.

وجود 2200 شرکت تجهیزات پزشکی / تولید 40 درصدی در داخل کشور

وی خاطرنشان کرد: برای اصلاح سیاست‌های ارزی نظرات انجمن‌ها فعال اخذ می‌شود اما باید ملاحظات آن مد نظر قرار بگیرد چرا که کوچک نگه داشتن بازار تجهیزات به نفع تولیدکنندگان نیست و باید تصمیماتی اتخاذ شود که کمترین آسیب به مردم و تولیدکنندگان وارد شود.

محمدی از پیگیری‌های لازم برای تامین نقدینگی حوزه تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت: تسهیلات 50 همتی با مجوز بانک مرکزی در حوزه دارو، تجهیزات و شیر خشک ابلاغ شده است که در صورت اعلام نیاز شرکت‌ها مجدداً لیست آن‌ها را به بانک مرکزی ارائه می‌دهیم.

تاریخ برگزاری ایران مد

در ادامه مریم قاسمی، دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی درباره برگزاری نمایشگاه ایران‌مِد گفت: دومین نمایشگاه تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی از 19 تا 22 مهرماه در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار می‌شود.

قاسمی افزود: این نمایشگاه با مشارکت 250 شرکت و با حضور تولیدکنندگان و واردکنندگان برگزار خواهد شد. همچنین 50 شرکت دانش‌بنیان در این نمایشگاه فعالیت خواهند داشت.

به گفته وی، هیات‌های تجاری از روسیه و آفریقا نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت تا به این ترتیب مبحث صادرات و روابط بین‌المللی طی سال‌های پیش رو تقویت شود.