شنبه 14 مهر 1403

شمار بستری روزانه کرونایی‌ها در زنجان به 123 نفر رسید

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شمار بستری روزانه کرونایی‌ها در زنجان به 123 نفر رسید

زنجان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: از 18 خرداد امسال میزان بستری‌های کرونایی در استان به 40 تا 50 بیمار در روز می‌رسید که اکنون با شیوع موج سوم بیماری این میزان در بیمارستان‌های به 82 تا 123 نفر رسیده است.

دکتر پرویز قزلباش شامگاه چهارشنبه در ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: بیماران بستری در آی سی یو بیمارستان های استان پرخطر بوده و موارد فوتی نیز به این تعداد اختصاص دارد.

وی اظهار داشت: از طرفی طی روزهای گذشته متناسب با افزایش بستری ها روند افزایش بیماران بستری در بخش آی سی یو نیز کلید خورده است بطوریکه تا شب گذشته 95 بیمار تحت مراقبت ویژه قرار دارند.

این مسؤول ادامه داد: یکی از ملاک های بد حالی بیماران آی سی یو لوله گذاری و نیاز به حمایت های تنفسی بیشتر بیماران است که شب گذشته از مجموع 95 نفر بیمار ثبت شده، 45 بیمار در وضعیت بد به سر می برند.

وی اظهار داشت: 18 خرداد امسال میزان تخت های اختصاص داده شده به کرونایی ها 269 تخت بود که اکنون این میزان به 632 تخت رسیده و این در حالی است که یک‌هزار و 200 تخت و در مرحله اول 800 تخت برای بستری این بیماران در مراکز بیمارستانی استان لحاظ شده است.

قزلباش افزود: بر مبنای 800 تخت محاسبه شده برای بیماران کرونایی 79 درصد تخت توسط این بیماران در بیمارستان های استان اشغال شده که به مراتب فشار کاری کادر درمان را افزایش داده و نگرانی ها از این است که خدمات به بیماران غیر کرونایی با کندی مواجهه شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: به طور طبیعی فضای کرونایی حاکم در بیمارستان ها کاهش مراجعات غیر بیماران کرونایی را به دنبال داشته و تاثیرگذار بوده اما نگران خدمت رسانی به این گروه‌ها در صورت افزایش بار بیشتر تخت های بستری هستیم.

وی با اشاره به موضوع نقاهتگاه های استان نیز اضافه کرد: تا کنون 939 بیمار مشکوک از نقاهتگاه‌ها استفاده کرده اند و در زمان حاضر نیز 9 نفر در این مراکز که عمده آن به شهر زنجان اختصاص دارد، خدمات مورد نیاز را دریافت می کنند.

قزلباش افزود: طبق تدابیر اتخاذ شده تجهیزات لازم در نقاهتگاه‌ها تقویت و دستگاه‌های اکسیژن ساز مورد نیاز تامین شده است و به لحاظ کارد پرسنلی نیز در صورت سرریز شدن بیماران بستری در بیمارستان ها از این فضاها استفاده خواهد شد تا خللی در خدمت رسانی بوجود نیاید.

وی اظهار داشت: تا کنون 77 هزار نمونه آزمایشگاهی کرونا در استان انجام گرفته که از این تعداد نتیجه آزمایش 27 هزارو 514 بیمار سرپایی و بستری مثبت بوده که تحت پیگیری قرار گرفته اند.

این مسوول خاطرنشان کرد: این افراد بصورت ایزوله و قرنطینه تحت مراقبت قرار گرفتند تا زنجیره بیماری قطع شود و طی هشت ماه گذشته 14 هزار و 326 نفر نیز در بیمارستان های اسنان بستری شده و خدمات لازم را گرفتند.

وی اظهار داشت: یکی از شاخص های مهم، مراجعه سرپایی بیماران کرونایی به مراکز مختلف است که این روند به طور فزاینده رشد داشته که در هفته گذشته این رقم طبق آمار سامانه سیب به پنج هزارو 900 نفر رسیده است.

به گفته قزلباش ارزیابی میدانی نشان می دهد هشت و هزارو 500 نفر در هفته دوم آبان شمار مراجعین سرپایی ثبت شده کرونایی های استان را شامل می شود که بیانگر روند افزایشی تعداد این بیماران است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*