یک‌شنبه 27 خرداد 1403

شکوه مرگ؛ 5 چهره سیاسی که میلیون‌ها نفر را به صف کردند + فیلم

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
شکوه مرگ؛ 5 چهره سیاسی که میلیون‌ها نفر را به صف کردند + فیلم

اقتصادنیوز: 5 چهره سیاسی، در صدر فهرست بزرگ‌ترین تشییع پیکرهای تاریخ جهان قرار دارند که بیشترین میزان حضور مردم را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز، مراسم تشییع پیکر شهید ابراهیم رئیسی، در حالی امروز در تهران برگزار شد که جمعیت کثیری از مردم با حضور در این مراسم برای همیشه با رئیس جمهور فقید کشور وداع کردند، اتفاقی که پیش از این هم در ایران و جهان شاهد آن بوده‌ایم و تشییع پیکرهای بسیاری با حضور میلیون‌ها نفر برگزار شده است.

تاریخ جهان اما شاید به تعداد انگشتان دو دست افرادی را به خود دیده است که تشییع پیکرهایشان با استقبال گسترده مردم همراه شده و به اصلاح معمول، میلیونی شده است. چهره هایی که البته در صدر آن ها نام بسیاری از سیاست مداران به چشم می خورد؛ گروهی که در این فهرست پیشتاز هستند. برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید ابراهیم رئیسی، بهانه ای شد تا به پنج تشییع پیکر بزرگ سیاستمداران تاریخ نگاهی بیندازیم.

اول؛ سی. ان. آناندورای

در فهرست گینس، رکورد بیشترین حضور در مراسم تشییع پیکر، به سی. ان. آناندورای سیاستمدار هندی تعلق دارد. آناندورای، سیاست‌مدار وزیر ارشد ایالت تامیل نادو و ایالت مدرس بود و نخستین عضوی از احزاب دراویدی بود که توانست عهده‌دار این سمت شود.

آنا در سوم فوریه 1969 درگذشت. مرگ وی به علت عادتش در جویدن تنباکو و ابتلا به سرطان گزارش شده است.

براساس برآورد صورت گرفته از تشییع پیکر آناندورای که در سال 1969 برگزار شد، حدود 15 میلیون نفر از مردم هند برای بدرقه او به سمت خانه ابدی به خیابان ها آمدند. بقایای وی، در انتهای شمالی ساحل مارینا، که اکنون بنای یادبود آنا خوانده می‌شود، دفن شد.

دوم؛ امام خمینی (ره)

دومین نفر در این فهرست به کشور ایران تعلق دارد و مراسم تشییع پیکر امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی هم با حضور گسترده و غیرقابل توصیف مردم ایران در 15 خرداد 1368 برگزار شد. ایشان پس از پنج حمله قلبی در طی ده روز، در سن 87 سالگی به لقاءالله پیوست.

در این مراسم حدود 10 میلیون نفر شرکت داشتند که تا به امروز در ایران سابقه نداشته است.

سوم؛ جمال عبدالناصر

جمال عبدالناصر دومین رئیس‌جمهور مصر از 1956 میلادی تا هنگام مرگ، سومین سیاستمداری است که بیشترین میزان حضور را در مراسم تشییع پیکر خود داشته است. او که رئیس‌جمهور انقلابی مصر در سال‌های 1970-1956 مصر به شمار می آمد، با شخصیت پیشرو، مروج حق و عدم وابستگی و گسترش اندیشه عدم تعهد در آفریقا شناخته می شود.

سیاست‌های ملی‌گرایانه ناصر که منجر به ملی شدن کانال سوئز و همچنین مبارزه با توسعه‌طلبی اسرائیل بود، او را تبدیل به چهره‌ای قابل‌اتکا در میان اعراب و ملل آفریقایی کرده بود. او پس از پایان یک نشست در 28 سپتامبر 1970، دچار سکته قلبی شد و پس از چند ساعت حدود ساعت 19 درگذشت و مراسم تشییع باشکوه او با حضور پنج میلیون نفر در مصر برگزار شد.

چهارم؛ ژان پل دوم

چهارمین نفر از فهرست صاحبان بزرگ ترین تشییع پیکرهای دنیا، یک چهره دینی است که توانست در دوران حیات خود به محبوبیت قابل توجهی دست پیدا کند؛ پاپ ژان پل دوم.

وی در 16 اکتبر 1978 به رهبری کلیسای کاتولیک و حاکم واتیکان برگزیده شد و تا زمان مرگش در 2 آوریل سال 2005 در این سمت بود. او نخستین و تنها پاپ اسلاو و لهستانی و اولین پاپ غیر ایتالیایی پس از پاپ آدریان ششم هلندی در 1522 میلادی بود.

ژان پل دوم که بیش از بیست و شش سال رهبری کلیسای کاتولیک را برعهده داشت، در سن هشتاد و چهار سالگی درگذشت. او یکی از طولانی ترین دوره های رهبری بر کاتولیک‌های جهان را پشت سر گذاشت و تنها دو پاپ دیگر بیشتر از او بر این جایگاه تکیه زده‌اند. این حضور طولانی مدت در جایگاه رهبر کاتولیگ های جهان باعث شده بود تا در مراسم تشییع پیکر او حدود 4 میلیون نفر حضور پیدا کنند.

پنجم؛ اوا پرون

پنجمین و آخرین نفر در این فهرست سرنوشت متفاوتی در مقایسه با سایر افراد مرور شده دارد و مسیر سرنوشت او را به سمت دنیای سیاست کشاند؛ اوا پرون یکی از چهره های تاثیرگذار کشور آرژانتین است که مردم این کشور از او با لقب رهبر روحانی ملت یاد می کنند.

پرون در سن 15 سالگی زادگاه خود را ترک کرد و به بوئنوس آیرس رفت تا در حوزه هنر و بازیگری به فعالیت بپردازد، امری که باعث شد خیلی زود مورد توجه قرار گرفته و به شهرت برسد؛ اما راز محبوبییت او در این موضوع خلاصه نشد و آنچه پرون را از سایر زنان مشهور و سلبریتی ها جدا کرد مواضع سیاسی و اجتماعی او بود. او دائما از طبقات فقیر آرژانتین حمایت می کرد.

پرون در سال 1944 با خوان پرون، سیاستمدار سوسیالیست آرژانتینی ملاقات کرد. تمایلات سوسیالیستی اویتا باعث نزدیکی بیشتر این دو به هم شد و سرانجام در سال 1945 با هم ازدواج کردند تا پس از انتخاب خوان پرون به عنوان رئیس جمهور آرژانتین، به عنوان بانوی اول این کشور لقب بگیرد. ازدواجی که باعث شد تا حضور این هنرمند در حوزه سیاست فزونی پیدا کرده و بیشتر از آنکه به عنوان یک بازیگر به یاد آورده شود، به عنوان یک سیاستمدار مورد توجه قرار بگیرد.

با این حال، عمر اوا پرون زیاد نبود و در سال 1952 و در 33 سالگی به علت سرطان درگذشت، اتفاقی تلخ که حدود 3 میلیون نفر را در آرژانتین راهی خیابان ها کرد تا برای آخرین بار با یکی از تاثیرگذارترین چهره های تاریخ خود دیدار کنند.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
شکوه مرگ؛ 5 چهره سیاسی که میلیون‌ها نفر را به صف کردند + فیلم 2
شکوه مرگ؛ 5 چهره سیاسی که میلیون‌ها نفر را به صف کردند + فیلم 3
شکوه مرگ؛ 5 چهره سیاسی که میلیون‌ها نفر را به صف کردند + فیلم 4
شکوه مرگ؛ 5 چهره سیاسی که میلیون‌ها نفر را به صف کردند + فیلم 5
شکوه مرگ؛ 5 چهره سیاسی که میلیون‌ها نفر را به صف کردند + فیلم 6