جمعه 14 اردیبهشت 1403

صادرات استان مرکزی به 518 میلیون دلار نزدیک شد

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
صادرات استان مرکزی به 518 میلیون دلار نزدیک شد

مدیرکل گمرکات استان مرکزی گفت: طی هشت ماهه سال جاری بیش از یک میلیون و 94 هزار تن کالا به ارزش 517 میلیون و 913 هزار دلار از مبادی گمرکی استان مرکزی صادر شده است.

اسماعیل حسینی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: میزان کالاهای صادر شده استان مرکزی از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 12 درصدی و از نظر ارزشی و تعداد نیز به ترتیب 25 درصد کاهش و 21 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی تصریح کرد: از مجموع 19هزار و 922 اظهارنامه صادراتی، 9 هزار و 189 فقره اظهارنامه به ارزش بیش از 202 میلیون دلار مربوط به عملکرد گمرک منطقه ویژه اقتصادی ایرانیان و 6 هزار و 199 فقره به ارزش نزدیک به 122 میلیون دلار مربوط به عملکرد گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه است.

حسینی بیان کرد: استان مرکزی محصولات خود را به 88 کشور جهان صادر کرده و بخش عمده صادرات استان مرکزی به ترتیب از کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان، ازبکستان و... صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: عمده‌ترین کالاهایی که از استان مرکزی به بازارهای هدف صادر شده انواع هیدروکربورها، پلی اتیلن سنگین، موادغذایی و نوشیدنی ها، لوازم آشپزخانه و منزل، ایزوگام، مصنوعات پلاستیکی و یکبار مصرف، بلورجات، قوطی آلومینیومی، دستمال کاغذی، مقاطع فولادی، تیربرق، شمش آلومینیوم و... بوده است.

حسینی واردات استان در این مدت را بیش از 94 هزار تن عنوان کرد و گفت: ارزش کالاهای وارد شده 240 میلیون دلار بوده و در مجموع واردات استان از لحاظ تعداد، وزن و ارزش به ترتیب کاهش دو، 21 و 24 درصدی داشته است.

وی اضافه کرد: از مجموع دو هزار و 33 اظهارنامه وارداتی هزار و 559 فقره اظهارنامه به وزن بیش از 71 هزار تن و ارزش 184 میلیون دلار مربوط به گمرک منطقه ویژه کاوه است.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی کشورهای مبدا واردات را 44 کشور دانست و افزود: امارات متحده عربی، ترکیه، چین، هند، آلمان و... از جمله کشورهای مبداء واردات به استان مرکزی بوده اند و عمده‌ترین کالاهای وارداتی استان مرکزی انواع مواد اولیه پوشک، کویل آلومینیومی، ماشین آلات و اجزا و قطعات، پاکت آبمیوه و بسته بندی، اسانس خوراکی، مواد اولیه خوراکی و مفتول فولادی و... بوده است.

حسینی اضافه کرد: در این مدت بیش از 400 پرونده قاچاق تشکیل و کالاهای کشف شده شامل پارچه، لوازم خانگی برقی، ماینر، لوازم یدکی خودرو، موتورسیکلت، انواع لوازم خانگی غیربرقی، فلش، دیزل ژنراتور برقی، پوشاک، گردو و بادام، لوازم جانبی موبایل، لاستیک، آرایشی و بهداشتی، هارد، دستگاه جوش، لوازم ورزشی و... بوده است.

وی ادامه داد: میزان درآمد وصولی گمرکات استان مرکزی در هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 32 درصد و درآمد مالیات بر ارزش افزوده نیز 22 درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام