چهارشنبه 18 مهر 1403

صادرات خون ممنوع

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
صادرات خون ممنوع

شاهرود - ایرنا - مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به ممنوع بودن صادرات خون و تاکید بر اینکه فقط خون های بسیار نادر که از هر 10 هزار نفر یک نفرآن را داراست برای فرآوری صادر می شود، گفت: ایران تنها کشور اسلامی است که در شبکه خون های نادر بین المللی حضور دارد.

پیمان عشقی روز چهارشنبه در حاشیه افتتاح ساختمان انتقال خون شاهرود در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: استان سمنان بیشترین اهدا کننده مستمرخون معادل 70 درصد در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه اهدا کننده خون مستمر به این معناست که یک فرد حداقل سالی 2 تا 3 بار خون می دهد، تصریح کرد: همه هموطنان در پویش اهدای خون شرکت کنند تا بحران کرونا به اتمام برسد.

15ان درصد کاهش اهدای خون در کشور

عشقی با بیان اینکه ذخایر خونی نسبت به سال گذشته 15 درصد کاهش داشته، افزود: به برکت تلاش و پویش مردم خیر و فداکار ایران، از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون هیچ وقت دچار بحران کمبود خون نشدیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به این که هم اکنون ذخایر اهدای خون در حد قابل قبول است، یادآور شد: ایران اولین کشوری بود که بعد از چین با بحران کرونا مواجه شد اما هرگز وارد بحران کمبود خون نشد.

اهدای پلاسمای بیماران بهبود یافته از کرونا

وی از همه هموطنان خواست؛ کسانی که به بیماری کرونا مبتلا شدند و اکنون بهبود پیدا کرده‌اند به شکرانه سلامت، با حضور در مراکز انتقال خون پلاسمای خود را اهدا کنند.

عشقی با بیان اینکه در خون افراد بهبود یافته پادتنی است که می تواند جان انسان ها را نجات دهد، اظهار داشت: فراخوان عمومی از بهبودیافتگان کرونا شده که یک ماه بعد ازبهبودی کامل برای اهدای پلاسمای خون به پایگاه های انتقال خون مراجعه کنند.

به گفته وی گرفتن پلاسمای این افراد از زردابه خون گرفته شده و خون مجدد به بدن آنها بازمی گردد.

وی با اشاره به اینکه آمادگی گرفتن پلاسمای خون در پایگاه انتقال خون شاهرود هم وجود دارد، یادآورشد: اهدای این پلاسما می تواند جان یک انسان را نجات دهد.

به گفته وی هر بیمار شفا یافته در طی 2 یا 3 ماه می تواند ماهی یکبار پلاسما دهد و از این فرصت برای بهبود دیگر بیماران کرونایی استفاده کند.

عشقی با بیان اینکه 17 پایگاه در کشور برای گرفتن پلاسما آماده به کار هستند، افزود: پایگاه انتقال خون سمنان هم این آمادگی برای گرفتن پلاسما را دارد.

به گفته وی با آموزش کافی می توان تا 31 پایگاه در کشور را برای گرفتن پلاسما مهیا کرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه اهدای پلاسما بصورت داوطلبانه است، افزود: ایران از محدود کشورهای آسیاست که 100 درصد اهدای خود بدون چشمداشت و داوطبانه در آن انجام می شود.

عشقی با بیان اینکه کشور ما از بهترین شاخص های سلامت خون در دنیا برخوردار است، افزود: یکی از بالاترین آمارهای اهدای خون مستمر در دنیا متعلق ایران است.

شاخص اهدای خون بانوان در کل کشور پایین است

وی با اشاره به اینکه شاخص اهدای خون بانوان در کشور 5 درصد است، افزود: یک فرهنگ نادرست جا افتاده که بانوان نمی توانند خون دهند که باید با فرهنگ سازی این امر اصلاح شود.

صادرات خون ممنوع است

به گفته وی فقط خون های بسیار نادر که از هر 10 هزار نفر فقط یک نفرآن را داراست برای فرآوری صادر می شود، گفت: ایران تنها کشور اسلامی است که در شبکه خون های نادر بین المللی حضور دارد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور افزود: با حضور در شبکه خون های نادر برای تامین خون هموطنی که دچار آسیب شده و دارای خون نادر است، استفاده می شود.

وی با بیان اینکه خون عادی و فرآورده های آن در کشور استفاده می شود و هیچ گونه صادراتی از این بابت نداریم، تصریح کرد: پلاسمای خون به پالایشگاه ها ارسال شده و به وسیله آن دارو تهیه شده و به کشور بازمی گردد.

عشقی ابراز امیدواری کرد که کارخانه پالایش پلاسما در کشور راه اندازی شود.

یک دستگاه استخراج پلاکت به پایگاه انتقال خون شاهرود اهدا می شود

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور از اهدای یک دستگاه استخراج پلاکت به انتقال خون شاهرود تا هفته آینده خبر داد و افزود: به وسیله این دستگاه می توان به طور مستقیم و به دفعات بیشتر پلاکت بدون لوکسیت را استخراج کرد، این نوع پلاکت خاصیت بسیار موثرتری نسبت به دیگر انواع دارد.

وی یادآور شد: درهرکیسه استخراجی توسط این دستگاه به اندازه 5 کیسه معمولی پلاکت وجود دارد و این برای کسانی که به طور مستمر پلاکت مصرف دارند، فرآورده ایده آلی است.

عملیات اجرایی ساختمان انتقال خون شاهرود از سال 1390 آغاز شد و قرار بود سال 1392 به بهره برداری برسد، اما با وجود پیشرفت 95 درصدی به دلیل بدهی به پیمانکار رها شده بود.

به گفته رییس پایگاه انتقال خون شاهرود، شهرستان های شاهرود و میامی 6 هزار و500 تن اهدا کننده مستمر خون دارد که بیشتر آن ها سالی 2 بار خون اهدا می کنند.

امروز این پایگاه در سه طبقه با یکهزار و 850 مترمربع زیربنا با هزینه 41میلیارد و 450 میلیون ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

رییس پایگاه انتقال خون شاهرود روزچهارشنبه درحاشیه آیین گشایش این ساختمان که با حضور رئیس سازمان انتقال خون ایران و مقامات استانی و شهرستانی به بهره‌برداری رسید، ابراز داشت: این بنا در سه طبقه با یک هزار و 850 متر مربع زیر بنا احداث شد.

مسعود عامری با بیان اینکه عملیات ساخت این بنا از سال 90 آغازشده بود، ادامه داد: کارفرما و مشاور این پروژه اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان است.

وی تاکید کرد: این ساختمان در زمینی به مساخت یک هزار و 200 متر مربع بناشده است.

*س_برچسب‌ها_س*