پنج‌شنبه 14 تیر 1403

صادرات 102 هزار دلار محصولات کشاورزی از استان مرکزی /10 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان خریدار شد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
صادرات 102 هزار دلار محصولات کشاورزی از استان مرکزی /10 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان خریدار شد

صفری گفت: صادرات 102 هزار دلار محصولات کشاورزی از استان مرکزی در سال گذشته انجام‌شده و انواع محصولات کشاورزی از جمله کشمش، ماهیان زینتی و محصولات صنایع تبدیلی سال گذشته از این استان به خارج از کشور صادر شده‌است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ علی صفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی امروز در نشست خبری با خبرنگاران گفت: 225 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی امسال به کشت گندم اختصاص یافته که 180 هزار هکتار این اراضی به کشت گندم دیم و 45 هزار هکتار به کشت گندم آبی اختصاص یافته‌است.

صفری اظهار کرد: 200 میلیمتر بارندگی در سال آبی جاری در استان مرکزی انجام شده که پراکنش این بارندگی‌ها در استان مناسب نبوده‌است.

خرید 10 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان

وی ادامه داد: خرید تضمینی گندم از شهرستان ساوه آغاز و تاکنون 10 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان از گندمکاران استان خریداری و ذخیره سازی شده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: با توجه به نزدیکی قیمت خرید تضمینی گندم توسط دولت با قیمت جو، امید است میزان خرید تضمینی این محصول نسبت به سال گذشته روند افزایشی داشته باشد.

صفری یادآور شد: نیاز استان به گندم 200 هزار تن در سال است و امید است با مدیریت مصرف آرد در نانوایی‌ها میزان نیاز کشور و استان مرکزی به این محصول کاهش یافته و کشور در این محصول به خودکفایی دست یابد.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با سن گندم در راستای افزایش کیفیت این محصول در سطح 156 هزار هکتار از اراضی سطح زیر کشت گندم استان انجام شده‌است ادامه داد: 72 هزار هکتار مبارزه با سن مادر و 85 هزار هکتار مبارزه با پوره سن تاکنون در اراضی زیر کشت محصول گندم استان مرکزی انجام شده‌است.

توسعه اراضی گلخانه‌ای در راستای افزایش بهره وری از آب و خاک کشاورزی در اولویت است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با تاکید بر اینکه توسعه اراضی گلخانه‌ای در راستای افزایش بهره وری از آب و خاک کشاورزی از برنامه‌های اولویت دار سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی است بیان کرد: پنج مجتمع گلخانه‌ای با 582 واحد گلخانه برای استفاده بهینه از آب در این استان وجود دارد که 299 واحد از مجموع این واحدها به بهره برداری رسیده و عملیات اجرایی بقیه واحدها در حال انجام و یا آماده بهره برداری هستند.

صفری بیان کرد: ضریب مکانیزاسیون این استان اکنون یک و 98 صدم درصد بوده و پرداخت تسهیلات برای تزریق ماشین آلات کشاورزی به این بخش و افزایش ضریب مکانیزاسیون در استان در دستور کار قرار دارد.

صادرات 102 هزار دلار محصولات کشاورزی از استان مرکزی

وی اضافه کرد: صادرات 102 هزار دلار محصولات کشاورزی از استان مرکزی در سال گذشته انجام شده و انواع محصولات کشاورزی از جمله کشمش، ماهیان زینتی و محصولات صنایع تبدیلی سال گذشته از این استان به خارج از کشور صادر شده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: سه میلیون و 800 هزار تن ظرفیت جذب و فرآوری محصولات خام کشاورزی در صنایع تبدیلی استان مرکزی وجود دارد که ظرفیت سازی برای جذب مواد خام کشاورزی در شهرستان‌ها اراک، ساوه و زرندیه مناسب و در شهرستان خنداب که از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی این استان است پراکنش مناسبی ندارد.

صفری ادامه داد: 305 واحد صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری محصولات خام کشاورزی در این استان فعال بوده و با فعالیت این واحدها در استان برای پنج هزار و 900 نفر اشتغال ایجاد شده‌است.

مرکزی جزء 10 استان برتر در سطح کشور به شمار می رود

وی بیان کرد: استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در زمینه کشاورزی نیز جزء 10 استان برتر در سطح کشور به شمار می رود و در زمینه تولید گل و گیاهان زینتی و انار رتبه دوم، پسته رتبه ششم، گندم دهم تا دوازدهم، انگور رتبه نهم، گوشت قرمر رتبه سوم، تولید شیر رتبه دوازدهم و گوشت مرغ رتبه دهم را در کشور به خود اختصاص داده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: استان مرکزی در زمینه صادرات ماهیان زینتی رتبه نخست و تولید این آبزیان رتبه پنجم و تولید ماهیان خاویاری رتبه ششم را در کشور دارد.

صفری افزود: در راستای امنیت غذایی در استان، اکنون بیشتر مواد غذایی مورد نیاز مردم این استان به جز روغن در استان تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه 170 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی از ظرفیت اجرای طرح‌های سامانه آبیاری نوین برخوردار است بیان کرد: تاکنون در راستای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی، 72 هزار هکتار از این اراضی به انواع سامانه‌های آبیاری تحت فشار تجهیز شده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: 160 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان مرکزی نیز از ظرفیت ایجاد کانال و لوله انتقال آب برخوردار بوده و تاکنون 30 هزار هکتار این اراضی به این سامانه‌ها تجهیز شده‌است.

صفری اظهار کرد: یک هزار و 200 رشته قنات این استان نیز برای تامین آب مورد نیاز بهره بهره برداران بخش کشاورزی استان تاکنون لایروبی و اصلاح شده‌است.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح‌ها شاخص بهره وری آب در بخش کشاورزی استان مرکزی به 44 درصد افزایش یافته‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: شاخص بهره وری آب از هر یک متر مکعب آب استان مرکزی 800 گرم ماده خشک بود که اکنون به یک هزار و 210 گرم ماده خشک کشاورزی افزایش یافته‌است.

تولیدات بخش کشاورزی استان سه میلیون و 100 هزار تن است

صفری ادامه داد: تولیدات بخش کشاورزی این استان سه میلیون و 100 هزار تن است و یک میلیون و 927 هزار تن محصول در بخش زراعی، 557 هزار تن باغی و 562 هزار تن این محصولات در بخش دامی تولید می شود.

وی گفت: ارزش تولیدات بخش کشاورزی استان مرکزی 300 هزار میلیارد ریال است و 400 هزار تن شیر، 56 هزار تن گوشت قرمز، 65 هزار تن گوشت مرغ و 41 هزار تن تخم مرغ در استان مرکزی تولید می شود که بخشی از این تولیدات مازاد بر نیاز استان بوده و به سایر استان‌های کشور ارسال می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: هفته جهاد کشاورزی از بیست و یکم تا بیست و هفتم خرداد ماه است که تجلیل از کشاورزان نمونه استان، برگزاری نمایشگاه آبزیان با هدف ترویج مصرف ماهی و آبزیان در استان و برگزاری دومین اجلاسیه سنگر سازان بی سنگر کنگره ملی نقش امام خمینی (ره) در دفاع مقدس و 6200 شهید استان مرکزی از جمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در این هفته‌است.

صفری عنوان کرد: نمایشگاه آبزیان از هجدهم تا بیست و چهارم خرداد ماه در شهرستان اراک فعالیت می کند که 210 نقاشی کودکان زیر 12 سال از استان‌های مختلف کشور در این نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان از این نمایشگاه قرار گرفته‌است.

22 طرح در بخش‌های مختلف کشاورزی به بهره برداری می رسد

وی افزود: بهره بردرای از 22 طرح در بخش‌های مختلف کشاورزی از دیگر برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در این هفته است که با بهره برداری از این طرح‌ها برای 178 نفر اشغال جدید ایجاد و اشتغال 311 نفر نیز در استان تثبیت می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: 170 میلیارد ریال اعتبار برای بهره برداری از این طرح‌ها در استان هزینه شده‌است.

صفری بیان کرد: افزایش بهره وری از آب، خاک و نیروی انسانی از جمله برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی است و صدور اسناد اراضی کشاورزی برای رفع مشکلات کشاورزان از دیگر برنامه‌های این سازمان است که این طرح از سال گذشته آغاز و تاکنون برای چهار درصد اراضی کشاورزی استان سند صادر شده‌است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه کشت قراردادی نیز از برنامه‌های اولویت دار سازمان جهاد کشاورزی این استان بوده و بخشی از گندم استان با اجرای این طرح تولید شد.

انتهای پیام /