یک‌شنبه 6 آبان 1403

صالحی‌ها خارج از دستور کار فرهنگی مجلس

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
صالحی‌ها خارج از دستور کار فرهنگی مجلس

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو - محمدحسین سلطانی، حوالی 11 صبحِ روز سه شنبه، وزیری (بدون مخالف؟) پشت تریبون مجلس قرار گرفت تا از برنامه‌هایش برای وزارت ارشاد دفاع کند. صالحی برنامه‌های بی حاشیه‌اش را خواند و از پشت تریبون پایین آمد. چهار ساعت بعد صالحیِ دیگری پشت تریبون رفت تا صحبت‌هایش را برای یک وزارتخانه‌ی فرهنگی دیگر منعقد کند؛ اما صالحی امیری مانند صالحی بی مخالف نبود....

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو - محمدحسین سلطانی، حوالی 11 صبحِ روز سه شنبه، وزیری (بدون مخالف؟) پشت تریبون مجلس قرار گرفت تا از برنامه‌هایش برای وزارت ارشاد دفاع کند. صالحی برنامه‌های بی حاشیه‌اش را خواند و از پشت تریبون پایین آمد. چهار ساعت بعد صالحیِ دیگری پشت تریبون رفت تا صحبت‌هایش را برای یک وزارتخانه‌ی فرهنگی دیگر منعقد کند؛ اما صالحی امیری مانند صالحی بی مخالف نبود. حواشی حضور او قبل و بعد از حضورش پشت تریبون مجلس ادامه داشت.

وقتی تعداد مخالفان و موافقان ثبت‌نامی برای هر وزیر مشخص شد، عدد صفرِ جلوی مخالفان صالحیِ ارشاد نوید روز آرامی را در مجلس می‌داد اما صالحی امیری داستان را عوض کرد. به گزارش برخی منابع آگاه 60 مخالف مقابل نام صالحی امیری نشان از حواشی ساعت پنج عصر مجلس می‌داد. اما چه اتفاقی صالحی امیری را مرد جنجالی روز چهارم بررسی کابینه‌ی پزشکیان کرد؟

صالحی امیریِ معاون بررسی‌های استراتژیک، صالحی امیریِ عضو هیئت‌امنای مؤسسه مطالعات راهبردی، صالحی امیریِ مشاور رئیس‌جمهور در دولت سید محمد خاتمی، صالحی امیریِ رئیس کمیته ملی المپیک، صالحی امیریِ وزیر ورزش، صالحی امیریِ وزیر ارشاد، تنها تعدادی از چهره‌هایی ست که صالحی امیری با آن‌ها خود را معرفی کرده.

همین تعدد مسئولیت‌ها، به‌تنهایی برای آنکه یک داوطلب سکان‌داری روز پرحاشیه‌ای را در مجلس داشته باشد کافی بود؛ اما مخالفان مرد 63 ساله‌ی معرفی‌شده برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری روی موضوع دیگری دست گذاشتند؛ مسئله‌ی امنیتی.

مسئله‌ی امنیتی؛ موضوع چالش با نمایندگان

مالک شریعتی نیاسر، نماینده تهران، برگه‌ای آبی‌رنگ را همزمان با برگزاری جلسه علنی برای بررسی صلاحیت صالحی امیری، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری روی میز برخی نمایندگان مجلس گذاشت. اخبار رسیده از خبرنگاران میدانی در مجلس، حاکی از آن است که این گزارش علیه صالحی امیری توزیع‌شده و در آن به مواردی چون صدور «حکم بازداشت» او در جریان غائله‌ی 88 اشاره‌شده است.

اما چالش سر موضوع امنیتی بین صالحیِ امیری و برخی نمایندگان به اینجا ختم نشد و خضریان، نماینده‌ی تهران، موضوعی دیگر را هم باز کرد او با اشاره به سابقه صالحی امیری در اداره کل اطلاعات استان خوزستان گفت:

" درزمانی که آقای صالحی امیری مدیریتی در اطلاعات خوزستان داشتند اتفاق ناگواری رخ داد و لوله گازی منفجر شد مسئله در اداره کل پیگیری و افرادی بازداشت شدند و تخلفاتی در مجموعه وزارت اطلاعات خوزستان صورت گرفت. کار به شکایت به بازرسی دفتر رهبری رسید و بازرسانی اعزام شدند و حکم توبیخ مدیرکل اطلاعات خوزستان صادر شد افرادی هستند که درباره این اتفاقات شهادت مکتوب دهند و پرونده هم در دفتر بازرسی رهبری موجود است. به خاطر این اتفاقات حکمی صادر شد و از بازداشت‌شدگان اعاده حیثیت صورت گرفت و متأسفانه یک نفر هم خودکشی کرد که همه این‌ها در پرونده موجود است. "

صالحی امیری به دنبال حاشیه یا حاشیه به دنبال صالحی امیری؟!

البته صالحی امیری هم خودش را چندان دور از حاشیه نکرده، شاهد مثال این موضوع هم واکنش او به دیدار تتلو و آیت‌الله رئیسی است. او در اظهارنظری گفت: «اگر این هنرمند نیاز به حمایت داشت می‌توانست به من پیام دهد.» جمله‌ای که آن زمان باعث واکنش بسیاری از هنرمندان نیز همراه شد.

این حواشی باعث شد در صحبت‌های پشت تریبون صالحی امیری کم‌رنگ‌ترین موضوع میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باشد، به‌طوری‌که مفیدِ صحبت‌های او از وزارتی که برای سکان‌داری آن انتخاب‌شده است کمتر از دو دقیقه بود و عمده‌ی زمان دفاعِ او از برنامه‌هایش به دفاع از خود و توضیح حواشی اختصاص پیدا کرد.

چنین شخصی با این کارنامه حالا باید سومین وزیر میراث شود. جایی که قبلاً سکان‌دارش عزت‌الله ضرغامی در دولت سیزدهم وزیرش بود. وزارتخانه‌ای که امروز باید با توجه به جایگاه کشور در منطقه و گذر از بحران‌ها در حوزه‌های مختلف وزارتخانه محل بحث حافظ گنجینه‌ای از ایران عزیز و البته طلایه‌دار ایجاد امکانات مناسب برای جذب گردشگر و گسترش صنعت توریسم به‌عنوان یک حوزه مهم و پربازده در کشور باشد. مسئله‌ای که به یک نگاه گسترده و فراتر از نگاه‌های امنیتی صرف نیاز دارد

صالحی‌ها خارج از دستور کار فرهنگی مجلس 2