پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

صدای بلند مقابله با"هژمونی دلار آمریکا"در گروه بریکس

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
صدای بلند مقابله با"هژمونی دلار آمریکا"در گروه بریکس
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از روزنامه چینی گلوبال تایمز، رئیس جمهور چین در سخنرانی افتتاحیه نشست تجاری گروه بریکس که چهارشنبه گذشته برگزار شد از این گروه خواست همکاری خود در زمینه تجارت الکترونیک و لجستیک و همچنین مبادلات با پول های ملی خود را توسعه دهند.

در جریان این نشست که چهاردهمین نشست گروه اقتصادهای درحال ظهور بزرگ شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی موسوم به بریکس بود اقتصاددان ها و بانکداران کشورهای عضو به ویژه روس ها خواستار توسعه مبادلات تجاری و مالی با پول های ملی و مقابله با استفاده از دلار به عنوان سلاح شدند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز گفت موضوع راه اندازی یک ارز جدید برای ذخایر بین المللی بر پایه ارزهای ملی کشورهای عضو در دست بررسی قرار دارد.

سرگئی استورچاک، یکی از مقامات بانکی روسیه در این باره اظهار داشت: گروه بریکس و سایر کشورها باید سیستم مالی جهانی مستقلی را برپایه پول ملی چین و یا هرچیزی دیگری که بر سر آن توافق کنند راه اندازی کنند. باید در این خصوص بحث و بررسی شود.

وی ابراز امیدواری کرد در جریان ریاست چین بر گروه بریکس کشورهای عضو بر سر این که چه کاری در این زمینه باید انجام شود بحث و گفت و گو کنند.

بر اساس این گزارش از چند سال پیش در درون گروه بریکس بحث هایی بر سر انجام مبادلات بر پایه پول های ملی انجام شده است و پس از قطع ارتباط بانک های روسیه با شبکه جهانی سوئیفت ضرورت انجام چنین کاری بیش از گذشته شده است.

استورچاک افزود: اگر صدای اقتصادهای درحال ظهور طی سال های آتی شنیده نشود باید خیلی جدی به راه اندازی یک سیستم منطقه ای موازی و یا شاید یک سیستم جهانی فکر کنیم.

وی اذعان کرد اثرات قطع ارتباط بانک ها با سوئیفت بسیار زیاد است. بزرگترین موضوع، انتقال پول و اطلاعات است و ما باید به طور گسترده از پول های ملی خود استفاده کنیم. این بدان معناست که ما نیازی نیست از سیستم بانکی آمریکا و یا اروپا برای مبادلات خود بهره ببریم.

مارکو فرناندز، پژوهشگر بزریلی در جریان یک نشست بین المللی در چین از گروه بریکس خواست بر ایجاد یک سیستم مالی جایگزین جهت مقابله با هژمونی دلار آمریکا در مبادلات جهانی تمرکز کند.

وی گفت: مصادره ده ها میلیارد دلار از ذخایر ارزی و دارایی های کشورهایی مثل ایران، ونزوئلا و افغانستان، مصادره 300 میلیارد دلار از دارایی های روسیه توسط آمریکا و اروپا زنگ خطری را برای جهان به صدا درآورده است و این اقدامات بر ضرورت پیدا کردن جایگزینی برای سلطه دلار آمریکا تاکید می کند.

به گفته تحلیلگران استفاده فزاینده آمریکا از دلار به عنوان سلاحی سیاسی در سال های اخیر کشورهای جهان را بر آن داشته استتبادلات تجاری خود را با ارزهای دیگر انجام دهند و سهم دلار در ذخایر ارزی خود را کاهش دهند.

هند همین الان در حال بررسی جایگزینی یوان چین در مبادلات نفتی با روسیه است. همچنین سرگئی گلازیوف مشاور اقتصادی سابق کرملین پیشنهاد کرده است یک سیستم مالی جهانی بر پایه ارز دیجیتال با پشتوانه سبدی از ارزهای خارجی و منابع طبیعی کشورهای عضو راه اندازی شود.

کائو هپینگ، اقتصاددان دانشگاه پکن گفت هم اکنون سیستم های پرداخت مالی دو جانبه و چندجانبه ای راه اندازی شده است که می توان آن ها را توسعه داد. از آن جمله می توان به سیستم پرداخت بین بانکی بین مرزی چین موسوم به سیپس اشاره کرد. در سال 2021 بالغ بر 11.91 تریلیون دلار از طریق این سیستم مبادله شد که رشد 75 درصدی نسبت به سال قبل از آن داشته است. بر اساس داده های سوئیفت، یوان چین در ماه آوریل امسال پنجمین ارز رایج برای پرداخت های بین المللی بوده است و سهم 2.14 درصدی در این زمینه داشته است.

کائو پیشنهاد کرد اعضای گروه بریکس استفاده از ارزهای ملی برای تجارت و تسویه سرمایه گذاری های خود را توسعه دهند.

بر اساس این گزارش گروه بزرگ سهم بزرگی در اقتصاد دنیا دارد و با کنار زدن دلار آمریکا می تواند ضربه بزرگی به جایگاه پول ملی آمریکا در اقتصاد جهانی بزند. 23 درصد از کل اقتصاد دنیا در اختیار گروه بریکس است. همچنین 25 درصد از کل سرمایه گذاری های جهانی، و 18 درصد از کل تجارت جهانی کالاها متعلق به این گروه است. اعضای بریکس در سال 2021 بالغ بر 8.55 تریلیون دلار تجارت درون گروهی داشتند که این رقم نسبت به سال قبل از آن رشد 33.4 درصدی داشته است.