یک‌شنبه 13 خرداد 1403

صرفه‌جویی روزانه 67 میلیون لیتر گازوئیل در سال جاری / طرح تولید بنزین از متانول در دستور کار قرار گرفته است

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
صرفه‌جویی روزانه 67 میلیون لیتر گازوئیل در سال جاری / طرح تولید بنزین از متانول در دستور کار قرار گرفته است

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، جلیلی سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در حاشیه بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت در نشست خبری گفت: مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از وجود 19 میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری در صنایع پالایشی کشور خبر داد و گفت: راه‌اندازی واحد آیزوماکس طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، روزانه 3 میلیون لیتر نفت‌گاز و 1 میلیون و 500...

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، جلیلی سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در حاشیه بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت در نشست خبری گفت: مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از وجود 19 میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری در صنایع پالایشی کشور خبر داد و گفت: راه‌اندازی واحد آیزوماکس طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، روزانه 3 میلیون لیتر نفت‌گاز و 1 میلیون و 500 هزار لیتر بنزین به ظرفیت این پالایشگاه اضافه می‌کند.

وی افزود: بهره‌برداری از واحد‌های گوگردزدایی و تولید بنزین پالایشگاه شیراز تا شهریور سال جاری، 4 میلیون لیتر نفت‌گاز و 1 میلیون و 500 هزار لیتر بنزین یورو، به ظرفیت تولید کشور اضافه خواهد کرد.

سالاری با اشاره به بهره‌برداری از طرح کیفی‌سازی پالایشگاه تهران گفت: تا پایان سال میزان نفت تولید شده در این پالایشگاه از 6 میلیون لیتر در روز به 7 میلیون و 500 هزار لیتر خواهد رسید و کیفیت آن نیز به یورو 4 و 5 می‌رسد.

وی در ادامه گفت: بیش از یک هزار و 100 کیلومتر خط لوله در سال جاری راه‌اندازی می‌شود که در نتیجه آن مصرف روزانه 67 میلیون لیتر گازوئیل صرفه‌جویی خواهد شد. همچنین 70 هزار بشکه به ظرفیت شرکت‌های پالایشی اضافه می‌شود که در پی آن تولید روزانه بنزین و نفت‌گاز 1.6 و 2.5 میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش ضمن اشاره به اتصال نیروگاه‌ها به خطوط لوله و افزایش 10 درصدی زیرساخت‌های ریلی برای توسعه حمل‌ونقل، افزود: تنوع‌سازی در سبد سوخت از دیگر اقدامات شرکت پالایش و پخش است که در راستای آن طرح تولید بنزین از متانول، در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تولید کارخانه‌ای سی‌ان‌جی باید به 30 درصد افزایش یابد که به عهده شرکت‌های خودروسازی است.

سالاری فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش را 19 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: از این میزان 14 میلیارد و 500 هزار دلار مربوط به طرح‌های کیفی‌سازی پالایشگاه‌های موجود، 1 میلیارد و 200 میلیون دلار آن مربوط به بخش خطوط لوله و 255 میلیون دلار آن نیز مربوط به بخش ذخیره‌سازی است که در نتیجه اجرای این طرح‌ها 32 میلیون لیتر به ظرفیت تولید روزانه بنزین کشور و 16 میلیون لیتر به ظرفیت تولید روزانه نفت‌گاز روزانه کشور افزوده خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به تحویل بیش از 18 میلیارد لیتر سوخت مایع به بخش نیروگاهی کشور در سال گذشته، بیان کرد: در بخش برون‌مرزی، به‌موازات برگزاری اجلاس کمیسیون‌های مشترک و دیپلماسی انرژی دولت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز پیشتازانه عمل کرد و با اجرای پروژه فراسرزمینی در ونزوئلا از سوی 230 سازنده، یک میلیون و 600 هزار قلم کالا به این کشور صادر شد.

سالاری با اشاره به طرح‌های پالایشگاهی فراسرزمینی، گفت: فرایند مطالعاتی این طرح‌ها در کشور‌های سوریه، سریلانکا و عراق پیگیری می‌شود.

معاون وزیر نفت درخصوص پروژه‌های مسئولیت اجتماعی و زیست‌محیطی نیز گفت: توسعه زیرساخت‌ها در روستاها، خاموشی مشعل‌های پالایشی و کاشت 5 میلیون نهاد از جمله اقدامات بود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تأکید کرد: در بخش مولدسازی دارایی‌ها به‌دلیل محدودیت منابع، کارگروه مولدسازی و دارایی تشکیل و در قالب این کارگروه، نحوه تخصیص تمام دارایی‌ها به پروژه‌ها احصا شد.

سالاری از به پیگیری واگذاری سهام پالایشگاه‌هایی، چون ستاره خلیج فارس خبر داد و افزود: سال گذشته زنجیره تولید و عرضه را با مشارکت شرکت‌های پالایشی برای حضور این شرکت‌ها در بازار توزیع و عرضه فرآورده ایجاد کردیم.

سالاری تأکید کرد: در بخش ساخت داخل، به‌منظور ارتقای ایمنی و زیرساخت‌های توزیع سوخت، ترمینال‌های سامانه هوشمند بومی‌ساز و مستقر شد، همچنین با مشارکت دانش‌بنیان‌ها، دانش فنی کیفی‌سازی نفت کوره را در کشور بومی‌سازی کردیم.