چهارشنبه 18 مهر 1403

صنایع تولیدی مواد غذایی حق به‌کارگیری اتباع را ندارند

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
صنایع تولیدی مواد غذایی حق به‌کارگیری اتباع را ندارند

رئیس کل بازرسی استان تهران تأکید کرد: تمامی تولیدکنندگان مواد غذایی باید بدانند که حق استفاده از اتباع مجاز و غیرمجاز را ندارند. در صورت تخلف، محصولات آن‌ها به‌عنوان کالای غیر استاندارد و غیر بهداشتی معرفی خواهد شد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، افشین سهراب‌خان، بازرس کل استان تهران و رئیس بازرسی منطقه یک کشوری، امروز در یک نشست خبری به پرسش‌های نمایندگان رسانه‌ها پاسخ داد. سهراب‌خان در آغاز این نشست، ضمن تسلیت شهادت سید حسن نصرالله و شهدای جبهه مقاومت و گرامی‌داشت هفته نیروی انتظامی، به سالروز تأسیس سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد و گفت: در بازرسی استان تهران و منطقه یک سازمان بازرسی که شامل استان‌های تهران، گیلان، قم، البرز، قزوین، مازندران و سمنان است، اقداماتی در سال گذشته انجام شده که نتایج آن به‌طور خلاصه در مبارزه با فساد بوده است.

وی افزود: سازمان بازرسی کل کشور بر اساس قانون و به‌منظور نظارت بر جریان امور و اجرای صحیح قوانین، برنامه‌های مصوبی دارد که هر سال پس از تصویب در سازمان به رئیس قوه قضاییه ارسال و به تأیید وی می‌رسد. برخی از برنامه‌ها نیز به‌صورت پرونده‌ای و موضوعی در سازمان تصویب می‌شود.

سهراب‌خان در ادامه به اثربخشی فعالیت‌های بازرسی کل استان تهران اشاره کرد و گفت: از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به ساماندهی اتوسرویس‌ها با نصب لیبل و برچسب، ساماندهی سوخت‌رسانی سیار از طریق نصب دوربین به‌منظور جلوگیری از قاچاق احتمالی، رفع موانع اضافی صادرات محصولات تحت نظارت ستاد تسهیل دادگستری استان تهران، بازدید از واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی، حل مشکلات بانکی و رفع موانع کسب مجوزهای کسب‌وکار اشاره کرد.

نظارت بی‌وقفه؛ سازمان بازرسی در خط مقدم مبارزه با فساد

افشین سهراب‌خان، با اشاره به استفاده برخی واحدهای تولیدی از اتباع غیرمجاز، هشدار داد: با واحدهای تولیدی که از اتباع غیرمجاز استفاده می‌کنند برخورد خواهد شد. همچنین تولیدکنندگان مواد غذایی حق استفاده از اتباع مجاز و غیرمجاز را ندارند و در صورت تخلف، کالای آن‌ها غیر استاندارد و غیر بهداشتی معرفی می‌شود.

سهراب‌خان همچنین مقابله با زمین‌خواری و تخریب ساخت‌وسازهای غیرقانونی را از دیگر برنامه‌های بازرسی کل استان تهران برشمرد و گفت: در سال گذشته، 3 میلیون و 500 هزار متر مربع از اراضی شهری و 50 هزار هکتار از اراضی زراعی، ملی، مرتع و جنگل، با ورود بازرسی استان تهران، آزادسازی شده‌اند.

وی همچنین به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در شهرستان‌های استان تهران و بازدیدهای سرزده از بیمارستان‌ها برای بررسی وضعیت بهداشتی و نحوه برخورد با بیماران اشاره کرد و گفت: در نتیجه این اقدامات، در سال 1402 حدود 12.5 همت به بیت‌المال بازگشت داده شد. همچنین در بحث وصول مطالبات، 388 میلیارد تومان از مطالبات بانک ملی و 3 هزار و 800 میلیارد تومان از یکی از شرکت‌های پتروشیمی استان تهران وصول شده است.

سهراب‌خان افزود: در زمینه پرونده‌های بازرسی، 239 گزارش اصلاح امور به دستگاه‌ها ابلاغ کرده‌ایم که دوستان در حال پیگیری هستند تا این گزارش‌ها به نتیجه کامل برسد.

وی همچنین از تسریع در راه‌اندازی و فعالیت خط مترو اسلامشهر به‌عنوان یکی از اقدامات بازرسی کل استان تهران خبر داد.

در ادامه، سهراب‌خان در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره فعالیت‌های سامانه گزارشگران فساد و گشت ارشاد مدیران، توضیح داد: در سازمان بازرسی، دو سامانه داریم؛ سامانه گزارشگران فساد که اسامی گزارشگران در آن پنهان است و فقط اعلام فساد صورت می‌گیرد، و سامانه رسیدگی به شکایات که در آن مشخصات فردی ثبت می‌شود. بسیاری از اثربخشی‌های ذکرشده حاصل گزارش‌های مردمی است.

بازرس کل استان تهران همچنین گفت: گشت ارشاد مدیران شامل بررسی فساد در دستگاه‌های دولتی، ترک فعل و تخلفات مالی و اداری مدیران است. در سال 1402، بیش از 200 گزارش اصلاحی و همچنین گزارش‌های کیفری و حقوقی در این زمینه تهیه شده است. گشت ارشاد مدیران با همکاری بازرسان افتخاری از بخش‌های دولتی و خصوصی انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره عدم انتشار برخی گزارش‌های سازمان بازرسی به‌دلیل محرمانه بودن آن‌ها، گفت: گزارشات ما مهر محرمانه ندارد، اما ممکن است نتایج برخی گزارش‌ها با آنچه در رسانه‌ها منتشر می‌شود تفاوت داشته باشد. به همین دلیل، تمامی گزارشات منتشر نمی‌شوند.

در خصوص فساد در فوتبال، سهراب‌خان گفت: این موضوع جنبه ملی دارد و ما حق ورود به آن را نداریم.

وی همچنین درباره تسهیلات تکلیفی ازدواج و فرزندآوری افزود: در مورد وام ازدواج، شکایت‌هایی دریافت شده است. بازرسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از 10 شعبه از بانک‌های مختلف تهران تخلفاتی داشته‌اند که به مراجع مربوطه معرفی شده‌اند. برخی از این تخلفات مربوط به نوبت‌دهی بوده که اصلاح شده است.

در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره برخورد با مدیران عامل بانک‌های متخلف در رابطه با نرخ سود سپرده‌های بانکی، سهراب‌خان گفت: سازمان بازرسی کل کشور مسئول پیگیری اقدامات خودش است و نظارت‌های لازم صورت گرفته و با متخلفان برخورد شده است. این اصلاحات حداقل در بانک‌های دولتی انجام شده است. طبق ماده 10 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور، این سازمان تا حصول نتیجه نهایی، موضوعات را پیگیری می‌کند و پیشنهادات آن نیز پشتوانه قانونی دارد.