شنبه 14 مهر 1403

ضایعات سیب‌زمینی در همدان کاهش یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ضایعات سیب‌زمینی در همدان کاهش یافت

همدان - ایرنا - مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهادکشاورزی همدان گفت: 30 درصد سیب‌زمینی تولیدی این استان به صورت ضایعات از چرخه خارج می‌شد که با ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی به پنج درصد کاهش یافت.

حسن محمدی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: همدان جز استان‌های برتر در زمینه سرمایه گذاری برای ایجاد سردخانه و ذخیره سازی محصولات کشاورزی در کشور است.

وی اظهار داشت: یکی از محصولات مهم و راهبردی در استان همدان سیب زمینی است به طوری که از چهار و نیم میلیون تن محصول تولیدی کشاورزی این استان حدود یک میلیون تن را سیب زمینی شامل می‌شود.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهادکشاورزی همدان افزود: پیش از این محصول سیب زمینی در انبارهای غیر استاندارد نگهداری می‌شد و بخش عمده‌ای از سیب زمینی کیفیت خود را از دست می‌داد و حدود 25 تا 30 درصد سیب زمینی به صورت ضایعات از چرخه خارج می‌شد.

وی با بیان اینکه با این روند نهاده‌هایی مانند کود، انرژی و مواردی از این قبیل به صورت ضایعات از چرخه تولید خارج می‌شد گفت: در سالهای گذشته برنامه‌ریزی‌ها به سمتی رفت تا ضایعات سیب زمینی به کمتر از 10 درصد و حتی در حد ممکن به کمتر از 5 درصد برسد.

محمدی با بیان اینکه تا پایان سال گذشته 57 واحد سردخانه مختص محصول سیب زمینی با ظرفیت 146 هزار و 350 تن در استان همدان ایجاد شده است، گفت: این واحدها برای 576 نفر اشتغال مستقیم به همراه داشته است.

وی سرمایه گذاری صورت گرفته برای راه اندازی این واحدها را 293 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: پیش از این 9 واحد سردخانه با ظرفیت 37 هزار و 660 تن و اشتغالزایی برای 112 نفر در این بخش فعال بود که این واحدها مجوز فعالیت خود را از سازمان صنعت، معدن و تجارت دریافت کرده‌اند و برای راه اندازی آنها 270 میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت گرفته است.

*س_برچسب‌ها_س*