جمعه 30 شهریور 1403

ضرورت احداث هاب صادراتی آبزیان در منطقه آزادتجاری اروند

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
ضرورت احداث هاب صادراتی آبزیان در منطقه آزادتجاری اروند

اهواز - مدیر کل شیلات خوزستان گفت: ضرورت احداث یک مرکز بزرگ تجاری بین‌المللی تحت عنوان هاب صادراتی آبزیان در منطقه آزاد تجاری اروند می‌تواند این منطقه را به قطب تجارت آبزیان کشور تبدیل کند.

اهواز - مدیر کل شیلات خوزستان گفت: ضرورت احداث یک مرکز بزرگ تجاری بین‌المللی تحت عنوان هاب صادراتی آبزیان در منطقه آزاد تجاری اروند می‌تواند این منطقه را به قطب تجارت آبزیان کشور تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی سوری پنجشنبه شب در جلسه هم اندیشی جهت توسعه حوزه شیلات در منطقه آزاد اروند که با حضور معاونین و مدیر حوزه کشاورزی و شیلات منطقه آزاد اروند و سرپرست اداره شیلات آبادان در اداره کل شیلات خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه آبادان و خرمشهر نماد مقاومت و سلحشوری هستند که باید بستر لازم توسعه و پیشرفت را در این 2 شهرستان فراهم کرد بیان کرد: شیلات پای کار است و برای سرعت بخشیدن به قطار توسعه و خدمت رسانی به مردم تاکنون فعالیت‌های خوبی به ویژه در زمینه ایجاد مجتمع‌ها، اشتغالزایی، محرومیت زدایی و توسعه مشاغل خرد روستایی صورت گرفته اما کافی نیست و کارهای بزرگ‌تری پیش رو داریم.

وی ادامه داد: گسترش سطح همکاری و روابط اقتصادی شیلات با منطقه آزاد اروند با هدف توسعه صید و بنادر ماهیگیری و آبزی پروری و در راستای انجام تکالیف و مسئولیت‌های اجتماعی جهت ایجاد تحول پایدار، اشتغال ساکنین و تثبیت جمعیت 2 شهرستان نقش مؤثری دارد.

مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه منطقه آزاد اروند با برخورداری از ظرفیت‌های حمل و نقل جاده‌ای‌، ریلی، دریایی، هوایی، دسترسی آسان به راه‌های آبی بین‌المللی، مجاورت با استان بصره اهمیت ویژه ای در رشد اقتصادی استان دارد تصریح کرد: کلیه ظرفیت‌های بالقوه شیلاتی منطقه آزاد اروند در زمینه صید و صیادی، آبزی پروری، فراوری، صنایع جانبی، توسعه گردشگری را باید فعال کنیم.

سوری از دیگر ظرفیت‌های منطقه را وجود دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر عنوان کرد و افزود: جهت توانمندسازی صنعت و رفع چالش‌های علمی و تحقیقاتی بخش اجرا خدمات ارزنده‌ای ارائه کرده است.

مدیرکل شیلات خوزستان با تاکید بر اینکه وجود بازار پایدار و مطمئن یکی از مسائلی است که به رونق و شکوفایی هر صنعتی می‌تواند کمک کند عنوان کرد: یکی از مهمترین اهداف شیلات تقویت و توسعه بازارهای داخلی و صادرات آبزیان است و ضرورت احداث یک مرکز بزرگ تجاری بین‌المللی تحت عنوان هاب صادراتی آبزیان در منطقه آزاد تجاری اروند می‌تواند این منطقه را به قطب تجارت آبزیان کشور تبدیل کند.

سوری بر نقش ذخایر آبزیان و منابع طبیعی در راستای ایجاد امنیت غذایی برای نسل‌های آینده اشاره کرد و ادامه داد: گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری بین مرزی، هماهنگی بین بخشی استان‌ها و کشورهای همسایه به ویژه طی اقدام مشترک جهت حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان خلیج فارس و منابع آبی، اعمال ممنوعیت و محدودیت صید در صیدگاه‌های مشترک کمک قابل توجهی به پایداری بهره برداری از ذخایر و بهبود معیشت جامعه بهره بردار و رونق و شکوفایی بیش از پیش این صنعت می‌کند.

در ادامه مقرر شد: تفاهم نامه ایجاد شده ما بین اداره کل شیلات خوزستان و منطقه آزاد اروند خرمشهر به روز رسانی شود و همکاری مشترک در زمینه‌هایی از جمله: تکمیل زیرساخت‌ها، توسعه و ایجاد مشاغل خرد روستایی آبزی پروری، لایروبی بنادر صیادی، بهسازی ذخایر آبزیان، بازسازی مراکز تولید بچه ماهی و رهاسازی بچه ماهیان در منابع آبی، ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی، آموزش و ارتقا دانش فنی بهره برداران و مجهز کردن مزارع به تکنولوژی‌های نوین هوشمند، رایزنی با کشور عراق جهت مشارکت در بازسازی ذخایر آبزیان در صیدگاه‌های مشترک خلیج فارس گسترش پیدا کند.