سه‌شنبه 17 مهر 1403

ضرورت تشکیل کارگروه ویژه توسعه لرستان / جاده‌های استان سالانه 360 قربانی می‌گیرد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
ضرورت تشکیل کارگروه ویژه توسعه لرستان / جاده‌های استان سالانه 360 قربانی می‌گیرد

رزم با بیان اینکه تشکیل کارگروه ویژه توسعه لرستان ضروریست، گفت: به دلیل محدودیت هایی که دولت نمی تواند سرمایه گذاری کند، با تشکیل این کارگروه از سرمایه گذار حمایت می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، محمد رزم ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه استاندار لرستان، اظهار داشت: با کار جهادی می توان از موانع عبور کرد و با برنامه ریزی، زیرساخت های استان تقویت شود، با وجود منابع اقتصادی ولی به دلیل عدم سرمایه گذاری های مناسب، نرخ بیکاری در استان 15.2 درصد است.

وی افزود: پایین بودن درآمد سرانه استان مهمترین مشکل است که از دولت جهادی و انقلابی انتظار می رود پیگیر این موضوع شود؛ سهم استان از کل مالیات حصولی سه دهم درصد است و اگر مشوق و معافیت های جذاب تری برای سرمایه گذاری باشد تولید و اشتغال تقویت می شود که این مشوق خاص استان های ویژه ای جمله لرستان باشد.

رئیس کل دادگستری لرستان تصریح کرد: برخی از بانکها به جای استفاده از سپرده ها در جهت رونق تولید، منابع را در جای دیگر مصرف می کنند که نیاز است در این حوزه پیگیری های لازم صورت گیرد و متاسفانه تولید کننده باید برای دریافت تسهیلات درگیر بروکراسی اداری شود و یا کارخانجات مقروضی که با تسهیلات بانکی به خاطر سود بالا و جرائم در نتیجه به تعطیلی، تملک و عدم واگذاری به سرمایه گذاران جدید رسیده که ضربات سنگینی را به دنبال دارد.

رزم عنوان کرد: با توجه به سهم لرستان از سرزمین، جمعیت، آب و معادن، سهم استان از تولید ناخالص داخلی عادلانه نیست و دولت باید برای توازن منطقه ای و جبران این عقب ماندگی کارگروه ویژه توسعه استان را تشکیل دهد و به دلیل محدودیت هایی که دولت نمی تواند سرمایه گذاری کند اما با تشکیل این کارگروه از سرمایه گذار حمایت نماید.

وی بیان کرد: برای جبران و کاهش این عقب ماندگی به مدت چهار سال و هر سال مبلغ 30 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید در استان نیاز است و در صورت حمایت کافی این سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی انجام می شود.

رئیس کل دادگستری لرستان خاطرنشان کرد: از 800 هکتار اراضی استان، 60 هزار هکتار از اراضی استان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده و مابقی به صورت سنتی آبیاری می شود، همچنین 23 درصد اراضی استان آبی است و تخصیص آب در این راستا یکی از مطالبات مردم است.

رزم بیان کرد: شش میلیون هکتار جنگل در استان های زاگرس نشین وجود دارد که یک و نیم میلیون هکتار جنگل دچار زوال می شود و باید در این راستا فکری شود.

وی با اشاره به اینکه در استان 40 منطقه حاشیه نشین وجود دارد، گفت: در این مناطق 15 درصد جمعیت زندگی می کنند که عمده مشکلات و آسیب های اجتماعی در این مناطق وجود دارد که ساماندهی آنها ضرورت دارد.

رئیس کل دادگستری لرستان اظهار داشت: لرستان رتبه چهارم خودکشی را در کشور دارد و کشف سالانه چهار هزار قطعه کشف سلاح در استان از دیگر آسیب هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رزم بیان کرد: در بزرگراه خرم زال به طول 90 کیلومتر، پاسگاه انتظامی وجود ندارد که باید این مهم در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه کشت مواد مخدر در استان نگران کننده است، افزود: در این زمینه باید اقدامات لازم صورت گیرد و روز گذشته 58 میلیون بوته خشخاش امحا شد.

رئیس کل دادگستری لرستان پایش تصویری را در استان ضروری دانست و گفت: سیستم پایش تصویری در استان نداریم البته در بروجرد و خرم آباد به صورت ناقص وجود دارد.

رزم گفت: سالانه 360 نفر در تصادفات فوت می کنند و دو هزار و 300 نفر بر اثر تصادفات مجروح می شوند که توجه به بخش راه و رفع نواقص و آزادراه شرق به غرب بسیار ضروری است.

وی بیان کرد: هم اکنون شرکت سهام عدالت استان 9 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد و این منابع متعلق به مردم و قشر آسیب پذیر است که اگر به درستی مدیریت شود می تواند سودرسانی کند.

رئیس کل دادگستری لرستان با تاکید بر رفع مشکلات واحدهای تولیدی افزود: واحدهایی در استان تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند که رفع مشکلات آنها باید در اولویت قرار گیرد.

انتهای پیام /