شنبه 1 اردیبهشت 1403

ضرورت توجه به آموزش های همگانی با همکاری دانشگاه مجازی

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
ضرورت توجه به آموزش های همگانی با همکاری دانشگاه مجازی

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به انعقاد اولین تفاهم نامه گسترش همکاری های مشترک میان این دانشگاه و دانشگاه علوم پزشکی مجازی، گفت: ای تفاهم نامه به گسترش همکاری ها در زمینه آموزش های همگانی بین دو دانشگاه کمک خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی در مراسم انعقاد تفاهم نامه گسترش همکاری میان دو دانشگاه علوم پزشکی مجازی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهداف مشترک این دو دانشگاه در راستای حفظ و تامین سلامت مردم و بهره گیری از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی مجازی برای تعریف برنامه های مشترک اعلام آمادگی کرد و گفت: این دانشگاه مسیر روبه تعالی در پیش گرفته و ایجاد امکان بهره گیری از پلنفرم های ملی آموزشی در کشور به همت این دانشگاه سرمایه بزرگی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: استفاده بهینه از دانشگاه علوم پزشکی مجازی، در بحران کرونا به اوج خود رسید و ظرفیت های موجود در این دانشگاه نمایان شد. تا پیش از پاندمی کرونا اهمیت بهره گیری از این ظرفیت مستتر بود و بعد از بروز بحران، ذخیره استراتژیک آموزشی نهفته در دانشگاه علوم پزشکی مجازی خونمایی کرد.

دکتر زالی راه اندازی سامانه های آموزشی را تحولی در اسلوب آموزش علوم پزشکی کشور دانست و افزود: در شرایط کنونی و زیرساخت های موجود، گسترش آموزش مختلط مجازی و حضوری امکان پذیر است و در این زمینه باید بحث و تبادل نظر بیشتری با حضور سایر اعضای هیئت رییسه دانشگاه ها صورت گیرد.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش ها دانشگاه علوم پزشکی مجازی، در کنار ارتقای حرفه ای و تکنیکال آموزش، آموزش همگانی را نیز در دستور کار دارد و گسترش همکاری ها در قالب این تفاهم نامه مشترک نیز مسیر را در این زمینه هموار خواهد کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سلامت دیجیتال مصادیق متفاوتی را در بر می گیرد، اظهار کرد: طرح های ملی ارزشمندی به ویژه در حوزه بهداشت قابل تعریف است.

وی در خصوص گسترش همکاری میان دانشگاه علوم پزشکی مجازی و انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور به عنوان اولین گام در راستای بهره مندی از ظرفیت های مشترک با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: یکی از وظایف مهم انستیتو تحقیقات تغدیه ای کشور اصلاح الگوی تغدیه مردم است. دستیابی به این هدف بسیار دشوارتر از گذشته است، چراکه رفتارها، هنجارها، سلایق غذایی و اصول کشاورزی مردم تغییر عظیمی داشته است.

وی در پایان تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی مجازی مهمترین محل برای تجلی اندیشه های نوآورانه محسو می شود و این دانشگاه با برنامه ریزی ها و تعیین اهداف استراتژیک در این مسیر گام های مهمی برداشته است. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تمام عرصه ها آمادگی کامل برای توسعه همکاری ها با دانشگاه علوم پزشکی مجازی دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ادامه دکتر آرش خجسته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی در این مراسم با اشاره به اینکه این دانشگاه از ابتدا با تاکید بر آموزش مجازی و یادگیری الکترونیک در سال 96 تاسیس شد، اظهار کرد: در دوران همه گیری کرونا با در اختیار داشتن سیستم های محتوای یادگیری همچون نوید و آرمان، یادگیری مجازی در دانشگاه علوم پزشکی تقویت شد و دانشگاه علوم پزشکی مجازی نقش پررنگی در این زمینه داشت.

به گفته وی، تاکنون 213 هزار دانشجو از سامانه نوید استفاده کردند و 78 هزار درس توسط 25 هزار عضو هیئت علمی بارگذاری و یک میلیون و 700 هزار دانلود درس در این سامانه انجام شده است.

دکتر خجسته ادامه داد: در سامانه آرمان به عنوان منبع آنلاین ملی، در راستای اجرای عدالت آموزشی در آموزش پزشکی، محتوای آموزشی به صورت مجازی و انلاین در دسترس دانشجویان قرار گرفته است و تاکنون 121 درس با همکاری 25 دانشگاه 2 هزار محتوا در این سامانه بارگذاری شده که حدود 900 محتوا حاصل زحمات اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی، تصریح کرد: رشته هایی همچون کارشناس ارشد آموزش پزشکی نیز به صورت مجازی در دانشگاه علوم پزشکی مجازی راه اندازی شد که حدود هزار و 656 دانشجو داشته و از این تعداد 38 دانشجو از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده اند.

به گفته دکتر خجسته، زیرساخت های فناوری و مجازی در این دانشگاه امکان تقویت و دینامیک کردن کریکولوم آموزشی را به عنوان بازوی معاونت آموزشی فراهم کرد.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی آموزشی، 2 واحد درس طب ایرانی نیز به صورت مجازی در این دانشگاه ارائه می شود که در این 2 واحد 27 محتوا بارگذاری شد و طی 6 دوره 42 هزار دانشجوی ثبت نامی گزارش شده است. اولین دوره درس اصول حوادث و بلایا نیز در این دانشگاه به صورت مجازی ارائه می شود که در سال 1400، سه هزار و 259 نفر متقاضی تحصیل در این رشته بوده اند.

دکتر خجسته گفت: دانشگاه علوم پزشکی مجازی در کنار سایر دانشگاه ها سعی کرد دروسی را در ترم تابستان نیز ارایه دهد. 130 درس ارایه شد که 13 هزار و 500 دانشجو نیز برای این ترم ثبت نام کردند که 306 دانشجو از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی افزود: دوره های پودمانی کوتاه مدت نیز در این دانشگاه راه اندازی شد که هدف از برگزاری این دوره ها پاسخگویی اجتماعی بود. پزشکی خانواده، فلوشیپ سنجش، مقدمات کارآفرینی، کسب و کارهای دانش بنیان، انفورماتیک پرستاری، آموزش مشاوره به بیمار در داروخانه و حقوق سلامت از جمله این دوره هاست.

به گفته وی، ایجاد سامانه دوره های کوتاه مدت به صورت جامع نگر نیز از دیگر اقداماتی بود که در دانشگاه علوم پزشکی مجازی صوت گرفت، به عنوان مثال ارایه دوره آموزش قبل از ازدواج با هماهنگی با معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و سازمان ثبت احوال به صورت مجازی رقم خورد که 234 هزار نفر در این سامانه ثبت نام کردند.

دکتر خجسته عنوان کرد: بعد از ابلاغ وزیر بهداشت در کنار آموزش پزشکی، برنامه ریزی برای ارائه خدمات در تمام حوزه های سلامت دیجیتال از جمله بهداشت و درمان، ماموریت جدید دانشگاه علوم پزشکی مجازی تعریف شد. البته آموزش نیز در دوران پساکرونا به صورت مجازی و حضوری باید ارایه شود، بنابراین دانشگاه در این حوزه با حفظ محتواهای تولید شده، به سمت تعاملی و آموزش شخصی سازی شده حرکت می کند.

وی ادامه داد: در حوزه سلامت نیز برای تله مدیسین، دورا پزشکی، آزمایشگاه ها و بیمارستان های بصری و هوشمند در قالب برنامه استراتژیک دانشگاه برنامه ریزی شده است.

دکتر خجسته بیان کرد: دانشگاه علوم مجازی بنا دارد در همه زمینه ها ریل گذاری های لازم برای بهره گیری سایر دانشگاه های علوم پزشکی را صورت دهد. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیشترین جمعیت تحت پوشش درمانی میان سایر دانشگاه ها، بهترین گزینه برای گسترش همکاری های مشترک و پیاده سازی برنامه های عملیاتی به ویژه در زمینه بیمارستان ها و کلینیک های آنلاین و هوشمند به صورت پایلوت است.

وی در پایان گفت: فراگیر شدن بستر دیجیتال، توسعه یادگیری های ماشینی پیشرفته، استفاده از یادگیری عمیق و هوش مصنوعی به گسترش عدال اجتماعی در سلامت کمک شایانی خواهد کرد. یکی از مسایل بسیار مهم ملی سلامت غذایی و تغذیه جامعه بوده که بهره گیری از بستر دیجیتال در این زمینه نیز از دیگر اولویت های دانشگاه علوم پزشکی مجازی است.

انتهای پیام