دوشنبه 9 مهر 1403

ضرورت فعال شدن شرکت‌های دانش بنیان علوم انسانی و هنر / رشته‌های دانشگاهی باید پیوست شغلی داشته باشند

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
ضرورت فعال شدن شرکت‌های دانش بنیان علوم انسانی و هنر / رشته‌های دانشگاهی باید پیوست شغلی داشته باشند

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عاملی، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در این دیدار اظهار کرد: 44 درصد دانش آموزان وارد رشته علوم انسانی می‌شوند، 48 درصد سهم ورود به دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی است. در مقاطع ارشد و دکتری کمی متفاوت است و ورودی به رشته‌های علوم انسانی از رشته‌های پایه و مهندسی قابل توجه است. وی با اشاره به شورای تحول و ارتقای علوم انسانی بیان کرد: این...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عاملی، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در این دیدار اظهار کرد: 44 درصد دانش آموزان وارد رشته علوم انسانی می‌شوند، 48 درصد سهم ورود به دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی است. در مقاطع ارشد و دکتری کمی متفاوت است و ورودی به رشته‌های علوم انسانی از رشته‌های پایه و مهندسی قابل توجه است.

وی با اشاره به شورای تحول و ارتقای علوم انسانی بیان کرد: این شورا در سال 88 از روی دغدغه مقام معظم رهبری تشکیل شد. از بدو تاسیس شورای تحول یعنی سال 1388 تمرکز روی برنامه‌های درسی و تدوین کتاب‌های مرجع بود که در این راستا موفقیت‌های قابل توجهی کسب شده است. در دوره کنونی سعی داریم ضمن توجه به رشته‌های آموزشی سایر وظایف شورای تحول از جمله حوزه اشتغال، توجه به فناوری و نوآوری، تقویت پژوهش‌های کاربردی و افزایش تعامل با نهاد‌های بین المللی را مدنظر قرار دهیم. تمرکز بر علوم انسانی در آموزش و پرورش و توسعه مدارس سمپاد در حوزه علوم انسانی، بعد دیگری است که مورد توجه است.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: بر اساس گزارش سازمان اداری و استخدامی کشور از تحلیل آزمون‌های استخدامی کشور از سال 1395 تا کنون، مشخص شده که تنها برای 28 درصد رشته‌های علوم انسانی تقاضا برای شغل وجود دارد و این در حالی است که برای 41 درصد رشته‌های علوم تجربی شغل وجود دارد، بنابراین باید به دنبال کارآمدی در حوزه مشاغل باشیم. شرکت‌های دانش بنیان علوم انسانی و هنر باید فعال شوند.

عاملی اضافه کرد: شورای تحول و ارتقای علوم انسانی دارای 11 کارگروه تخصصی است که هر یک وظایف و اهداف خاص خود را دنبال می‌کنند. چند کارگروه جدید ایجاد شده است. کارگروه فناوری و علوم انسانی یکی از این کارگروه‌های جدید است، علاقه‌مند هستیم که با دستگاه‌های مربوطه کارگروه‌ها را تقویت کنیم.

وی پیشنهاد داد که در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، حوزه علوم انسانی محل توجه و تمرکز قرار گیرد و سهم جدی از شرکت‌های دانش بنیان به حوزه‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر در پیوند با صنعت و باز کار اختصاص پیدا کند.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی از تدوین سند جامع علمی علوم انسانی و تدوین آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی در گروه علوم انسانی خبر داد و گفت: برای توجه بیشتر به علوم انسانی تغییراتی در برنامه هفتم توسعه نیز ایجاد کردیم یکی از این تغییرات گنجاندن پیوست شغلی رشته‌ها بود.

عاملی درباره یکپارچگی علوم گفت: این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هیچ علمی نمی‌تواند به‌طور مستقل و مجزا از دیگر علوم پیشرفت کند و تعامل میان رشته‌ها برای دستیابی به نتایج بهتر ضروری است. یکپارچگی علوم می‌تواند باعث بروز نوآوری‌های جدید و حل مسائل پیچیده‌ای شود که نیازمند دیدگاه‌های چندبعدی هستند که پیوند درونی علوم انسانی و علوم اجتماعی و همچنین ترکیب‌های دانشی با علوم مهندسی، علوم پایه و پزشکی، نوید بخش این امر خواهد بود.

با تاکید بر توجه به آموزش و پرورش و نخبگان دانش آموزی بیان کرد: در این سال‌ها سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان به خوبی شکل گرفته است. باید مدارس سمپادی در حوزه علوم انسانی افزایش پیدا کنید.

شهرت امروز به سمت ثروت و قدرت رفته است، نخبگان کمتر مورد توجه هستند، لازم است برای شناساندن نخبگان تلاش مضاعف صورت گیرد و رسانه‌ها به صورت ویژه به این موضوع بپردازند. برای پیشرفت کشور باید علوم انسانی را مورد توجه قرار دهیم حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور نیز در این نشست اظهار کرد: اگر قرار باشد کشور‌ها پیشرفت پایدار کند باید علوم انسانی را مورد توجه قرار دهیم.

وی با تاکید بر توجه به علوم انسانی و هنر گفت: هویت ایران به علوم انسانی و هنر است به همین دلیل نیاز است که به آن‌ها توجه جدی داشته باشیم.

افشین با اشاره به تعریف نخبگی در حوزه علوم انسانی ادامه داد: نباید در تعاریف مرسوم علوم انسانی را بگنجانیم. باید تعریف جدید از نخبگان علوم انسانی ارائه دهیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با بیان اینکه علوم انسانی زنجیره علوم را ایجاد می‌کند، گفت: امسال به بنیاد نخبگان برای توجه به علوم انسانی ماموریت ویژه دادیم تا از نخبگان علوم انسانی به صورت ویژه حمایت شود. همچنین مقرر شده که بنیاد ملی نخبگان برای شناسایی نخبگان در حوزه آموزش و پرورش برنامه‌های خاصی را در نظر بگیرد و سهم بالائی از منابع مالی بنیاد علم ایران و صندوق حمایت از پژوهشگران به علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر اختصاص پیدا کند