پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

طبیعت و حیات وحش دیدنی، بیخ گوش تهران / محافظینی که گیاه و حیوان‌اند! + عکس

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
طبیعت و حیات وحش دیدنی، بیخ گوش تهران / محافظینی که گیاه و حیوان‌اند! + عکس

مستند "حافظان طبیعت طالقان" نمایشی از زیبایی‌های طبیعت و حیات وحش طالقان است که امشب (جمعه 6 آبان) از تلویزیون پخش می‌شود.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مستند "حافظان طبیعت طالقان" روایتی متفاوت از طبیعت و حیات وحش زیبای منطقه‌ای در نزدیکی استان تهران است و تلاش کرده حافظان این منطقه از محیط‌بانان تا گیاهان را به تصویر بکشد. اسفندیار حبیب‌نژاد تهیه‌کننده و کارگردان این اثر است.

حبیب‌نژاد درباره این فیلم مستند گفت: "حافظان طبیعت طالقان" مجموعه‌ای 2 قسمتی تولید جدید شبکه مستند و تلاشی برای ثبت تصاویری منحصربه‌فرد از جاذبه‌های بکر و حیات وحش منطقه طالقان است.

وی افزود: این مجموعه مستند با نمایش حیات وحش متنوع منطقه طالقان مثل "کل قوچ"، "پلنگ"، "عقاب، "هما" و... سعی دارد بینندگان را با شیوه حفاظت و نگهداری از طبیعت و وحوش ایران آشنا کند.

حبیب نژاد درباره سوژه دو قسمت این مجموعه بیان داشت: راوی قسمت نخست این مستند محیط‌بانان هستند و قسمت دوم نیز به تحقیقات میدانی و اطلاعات پژوهشی ما از منطقه طالقان اختصاص دارد و تصاویر بکری از چهره زیبای این منطقه در زمستان به نمایش گذاشته می‌شود.

او درباره انتخاب اسم این مجموعه تلویزیونی گفت: این فیلم به تمام حافظان طبیعت، از گیاهان گرفته تا وحوش، از محیط‌بانان گرفته تا جوامع محلی و دوستداران محیط زیست تقدیم شده است؛ معتقدیم مجموعه‌ای از عوامل و عناصر در حفاظت از طبیعت مؤثر هستند و اگر در طبیعت دخل و تصرف بی‌جا نکنیم، به راحتی از خودش محافظت خواهد کرد.

این مستندساز درباره روند تولید این مستند گفت: تولید این مجموعه مستند از سال 1392 آغاز شد و پس از گذشت 9 سال با تصویربرداری پلان‌های نهایی در سال 1401 آماده شد.

حبیب‌نژاد با اشاره به سختی‌های تولید مستند حیات وحش گفت: تولید مستندهای حیات وحش دردسرها و سختی‌هایی زیادی دارد، یکی از آنها این است که تصاویر به راحتی در اختیار نیست و باید برای شکار لحظه‌ها روزهای و ساعت‌های طولانی در منطقه مستقر بود، ما برای این اتفاق از محیط‌بان‌های منطقه کمک گرفتیم و بسیاری از تصاویر تماشایی این مستند از نگاه محیط‌بانان ثبت و ضبط شده است.

براساس این گزارش، نخستین قسمت از مجموعه مستند «حافظان طبیعت طالقان» امشب (جمعه) 6 آبان ماه ساعت 22 روی آنتن شبکه مستند رفته و قسمت دوم نیز 13 آبان پخش می‌شود. تکرار این مستند روز بعد خواهد بود.

در زیر تعدادی عکس از حیات وحش و طبیعت زیبای این منطقه را می‌بینید:

طبیعت و حیات وحش دیدنی، بیخ گوش تهران / محافظینی که گیاه و حیوان‌اند! + عکس 2
طبیعت و حیات وحش دیدنی، بیخ گوش تهران / محافظینی که گیاه و حیوان‌اند! + عکس 3
طبیعت و حیات وحش دیدنی، بیخ گوش تهران / محافظینی که گیاه و حیوان‌اند! + عکس 4
طبیعت و حیات وحش دیدنی، بیخ گوش تهران / محافظینی که گیاه و حیوان‌اند! + عکس 5
طبیعت و حیات وحش دیدنی، بیخ گوش تهران / محافظینی که گیاه و حیوان‌اند! + عکس 6