چهارشنبه 18 مهر 1403

طرح غربالگری شهید سلیمانی در بیجار آغاز شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
طرح غربالگری شهید سلیمانی در بیجار آغاز شد

سنندج - ایرنا - سرپرست شبکه بهداشت و درمان بیجار از آغاز فاز اول غربالگری و شناسایی بیماران طرح شهید سلیمانی در این شهرستان خبرداد.

دکتر امیر مرسا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: 2 منطقه حاشیه نشین شهر بیجار در محلات تازه آباد و پردیس (ریگ سیاه سابق) از امروز فعالیت خود را آغاز کرد و محل فعالیت این مناطق بصورت پایلوت، پایگاه‌های مقاومت بسیج مساجد حضرت ابوالفضل و حضرت امام حسن (ع) است.

وی با اشاره اینکه برخی اعضای این 2 پایگاه با همکاری سپاه ناحیه مقاومت بیجار آموزشی دیده‌اند افزود: در این پایگاه ها اطلاع رسانی‌ها توسط بلندگوهای مساجد و بصورت خودرویی به ساکنین منطقه اعلام می‌شود که خانواده‌ها در صورت مشاهده هر گونه علائم بیماری، یا از طریق تماس با تلفن گویای 4030 و یا مراجعه به وبسایت ماسک اطلاعات مورد نیاز را بارگزاری کرده و در غیر این صورت می‌توانند به پایگاه مسجد مراجعه و علائم بالینی خود را برای ثبت در سامانه‌ها اعلام کنن.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان بیجار اضافه کرد: در پایگاه های بسیج، یک بسیجی آموزش دیده و یک نیروی هلال احمر مستقر هستند که با ثبت علائم کسانی که به این محل مراجعه می‌کنند در قالب فرم‌های مشخص به مرکز جامعه شماره 3 بیجار در منطقه پشت قلعه که با حضور یک پزشک، یک کارشناس سلامت جامعه و یک نمونه گیر مستقر شده اند ارجاع خواهد شد.

وی گفت: 10 هزار تست 20 دقیقه‌ایی به مرکز استان کردستان رسیده است که با دریافت سهمیه در هفته آینده، طرح شهید سلیمانی ردر سایر مناطق شهری بیجار وارد فاز دوم خواهد شد و بصورت خانه به خانه از خانوارها تست گرفته می‌شود که در این صورت آمار مناسبی از بیماران کرونایی ثبت و شناسایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این طرح بهترین روش برای شناسایی و اطلاع از وضعیت بیماری کرونا در جامعه است اظهارداشت: انجام تست های 20 دقیقه‌ایی در محل زندگی مردم و مناطق تعیین شده موجب خواهد شد که شناسایی همه افراد در تماس نزدیک با فرد مبتلا، جداسازی و رهگیری بیماران، تقویت فرآیند درمان و کاهش حداکثری موارد بستری محقق شود.

شهرستان 89 هزار نفری بیجار در 142 کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.

به گزارش ایرنا، طرح جامع اعمال محدویت‌های پویا ستاد ملی کرونا (محدویت‌های هوشمند)، از روز شنبه یکم آذر با ممنوعیت ورود خودروهای غیر بومی و خروج خودروهای بومی به شهرهای نارنجی و قرمز از نظر وضعیت شیوع ابتلا به ویروس کرونا به مرحله اجرا در آمده و تا 14 آذر ادامه دارد. هم اکنون چهار شهرستان استان شامل سنندج، کامیاران، مریوان و قروه در وضعیت قرمز و 6 شهرستان استان شامل سروآباد، دیواندره، سقز، بیجار، دهگلان و بانه نیز در وضعیت نارنجی از نظر شیوع ویروس کرونا هستند. در تمام شهرستان‌های استان در 2 هفته اول آذر مشاغل گروه‌های 2، سه و چهار تعطیل است و در شهرهای سنندج، کامیاران، مریوان و قروه ادارات خدماتی با 50 درصد و سایر اداره‌ها با 30 درصد نیرو و بقیه به صورت دورکاری فعالیت خواهند کرد. فعالیت دستگاه‌های خدماتی با 70 درصد در شهرهای وضعیت نارنجی شامل سقز، بانه، سروآباد، بیجار و دیواندره و سایر اداره‌ها با 50 درصد نیرو و بقیه به صورت دورکاری کار می‌کنند. در حال حاضر 507 بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند و از این تعداد 316 نفر در سنندج، 31 نفر در سقز، 43 نفر در مریوان، 37 نفر در قروه، 24 نفر در کامیاران، 24 نفر در بانه، 14 نفر در بیجار، 13 نفر در دیواندره، سه نفر در دهگلان و 2 نفر در سروآباد تحت درمان قرار دارند. بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر دوشنبه 9 آذر در مجموع 13 هزار و 321 بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی و 371 بیمار نیز جان خود را از دست دادند. از اسفند پارسال تاکنون شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به 962 هزار و 70 نفر رسیده و 48 هزار 264 نفر هم جان خود را از دست داده‌اند که 668 هزار و 151 نفر بهبود یافته‌اند.

*س_برچسب‌ها_س*