شنبه 14 مهر 1403

طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» ملی شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» ملی شد

سمنان - ایرنا - اجرای مرحله ملی طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» با سخنرانی ویدئوکنفرانسی سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه در آیینی در سمنان آغاز شد.

مرحله آزمایشی طرح هر خانه یک پایگاه سلامت از آذر 98 در دانشگاه های علوم پزشکی استان‌های سمنان، قزوین، همدان و کاشان اجرا شد و امروز اجرای ملی و سراسری آن در کشور با حضور علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سالن زکریای رازی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان آغاز شد.

در قالب این طرح از هر خانواده یک فرد که دارای حداقل 18 سال سن و سواد حداقل هشت کلاس تحصیلی باشد، به عنوان سفیر سلامت آن خانواده انتخاب می شود و آموزش های اساسی و تعیین شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را فرامی‌گیرد و به درون خانواده انتقال می دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در این آیین گفت: پیش از این، طرح هر خانه یک پایگاه سلامت به صورت آزمایشی در سه منطقه شهری، شهری - روستایی، و روستایی شهر سمنان از آذر 98 اجرا شد.

نوید دانایی سه مرکز بهداشت شهید فامیلی، شهید مطلبی و روستای خیرآباد را کانون های اجرای آزمایشی طرح هر خانه یک پایگاه سلامت عنوان و بیان کرد: این طرح دستاوردهای مهمی به همراه دارد که مهمترین آن بردن مبانی سلامت به درون خانواده ها است.

وی با اشاره به هشت برنامه اصلی در اجرای مرحله آزمایشی طرح هر خانه یک پایگاه سلامت در سمنان، اضافه کرد: با تاکید وزارت بهداشت و درمان بر استفاده از ظرفیت دانشجویان دراجرای این طرح، در سمنان 75 دانشجوی رشته های پزشکی، پرستاری و فیزیوتراپی مشارکت کردند.

دانایی گفت: 2 طرح تحقیقاتی نیز در کنار اجرای آزمایشی طرح هر خانه یک پایگاه سلامت در سمنان اجرا شد که بررسی اثربخشی برنامه یکی از آن‌ها بود و به نتیجه رسید که چشمگیربودن اثرگذاری طرح را منعکس کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان یادآورد شد: تغییر نگرش سفیران سلامت، پیشبرد اهداف از طریق آموزش های چهره به چهره و فضای مجازی، استفاده از افراد با ظرفیت پذیرش بهتر و ارایه مطالب به زبان همه‌فهم برای شهروندان، از نکاتی است که دراجرای مرحله ملی طرح هر خانه یک پایگاه سلامت می تواند مفید و قابل توجه باشد.

در این آیین روسای دانشگاه های علوم پزشکی قزوین، همدان و کاشان نیز به ارایه گزارشی از روند اجرای آزمایشی طرح هر خانه یک پایگاه سلامت در حوزه های خود پرداختند.

*س_برچسب‌ها_س*