یک‌شنبه 10 تیر 1403

طلافروشان به خواسته خود رسیدند؟ / ثبت موجودی طلا الزامی ندارد!

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
طلافروشان به خواسته خود رسیدند؟ / ثبت موجودی طلا الزامی ندارد!

در نامه‌ای ارسالی به رئیس اتحادیه طلا، وزارت صمت اعلام کرد که ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت صرفاً مربوط به واردات، صادرات و تولید اصل طلا است و زنجیره‌های بعد از تولید، مانند کارگاه‌های ساخت، پرداخت و طلافروشی‌ها، در این قانون مشمول نمی‌شوند. در این نامه، سؤال مطرح شده است که آیا از ابتدا این طرح به این صورت بوده است و تا به حال (پس از گذشت یک سال) شفاف‌سازی صحیح انجام نشده است...

در پی موضوعات مربوط به ثبت معاملات طلا و به‌ویژه بحث ثبت موجودی طلافروشان در سامانه جامع تجارت، وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس اتحادیه طلا جواهر تهران، شفاف‌سازی کرده و به صراحت اعلام کرده است که ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت صرفاً برای تولید طلا الزامی است و فقط طلایی که از معادن استخراج شده یا طلا حاصل از صادرات و واردات می‌شود، مشمول این ثبت خواهد بود. بنابراین، واحدهای ساخت و طلافروشی‌ها در این ثبت مشمول نخواهند بود.

علاوه بر جای سوال بودن اینکه این شفاف‌سازی در این مقطع زمانی، مگر واردات طلا به کشور ممنوع نیست!

در نامه‌ی حسن میرزایی - معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت - خطاب به نادر بذرافشان - رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان، طلا جواهر، نقره و سکه تهران آمده است:

''پیرو نامه شماره 2673909 در تاریخ 19 اردیبهشت 1403 و با عنایت به نامه‌های شماره 2671322 تاریخ 18 اردیبهشت 1403 و 69956/ م / ص تاریخ 22 اردیبهشت 1403 معاونت تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت و با توجه به جلسه هم‌اندیشی روز یکشنبه (23 اردیبهشت ماه) در محل مسجد امام بازار که با حضور معاونت تجارت و خدمات وزارت متبوع، رئیس اتاق اصناف ایران، مسئولان مربوطه و اعضای آن صنف برگزار شد به اطلاع می رساند:

بر اساس مکاتبات مذکور "ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت صرفاً برای واردات و صادرات و تولید است و منظور از تولید، تولید اصل طلا است که در معدن انجام می‌شود؛ بنابراین زنجیره‌های بعد از تولید نظیر کارگاه‌های ساخت و پرداخت، طلافروشی‌ها و کیفی‌ها مصداق آن نیستند.

لذا شایسته است مراتب در اسرع وقت ضمن اطلاع‌رسانی به صنف مربوطه اقدامات و پیگیری‌های موثر جهت فعالیت واحدهای صنفی استان با فوریت انجام و نتیجه به این اداره کل اعلام شود. ''

قیمت جهانی طلا چه تغییری کرد؟

قیمت طلا در بازار جهانی با 0.3 درصد کاهش به 2 هزار و 352 دلار رسید.

کاهش قیمت طلا در حالی رقم خورد که در آخرین معاملات هفته گذشته تا 2 هزار و 361 دلار بالا رفته بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اونس طلا در طول یک ماه گذشته رشد 0.4 درصدی را تجربه کرده است.

براساس گزارش رویترز، سرمایه‌گذاران در حال حاضر منتظر گزارش تورم آمریکا هستند تا سرنخ‌هایی از زمان کاهش نرخ بهره فدرال رزرو به دست آورند.

شاخص قیمت تولید کننده در آمریکا در روز سه‌شنبه و شاخص قیمت مصرف کننده در روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.

تحلیلگران رویترز پیش‌بینی می‌کنند قیمت‌های مصرف کننده در آمریکا 0.3 درصد در آوریل افزایش یافته باشد که نرخ تورم سالیانه را به 3.6 می‌رساند.

نرخ تورم در آمریکا طبق آنچه انتظار می‌رفت پایین نمی‌آید که می‌تواند تجارت طلا را با مشکلاتی مواجه کند. امید به کاهش نرخ بهره در سال جاری میلادی پس از انتشار اطلاعات ضعیف اشتغال آمریکا افزایش یافته است. کاهش نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را پایین آورده و تمایل برای خرید آن را افزایش می‌دهد.

تاجران انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا روند کاهش نرخ بهره را از سپتامبر آغاز کند. اما اظهارات مقامات فدرال رزرو آمریکا در هفته گذشته متناقض بوده و بسیاری تردید دارند نرخ بهره به اندازه کافی برای پایین آوردن تورم، بالا باشد.