یک‌شنبه 8 مهر 1403

ظرفیت‌های گلستان باید به ایجاد اشتغال و درآمد منجر شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ظرفیت‌های گلستان باید به ایجاد اشتغال و درآمد منجر شود

گنبدکاووس - ایرنا - امام جمعه شهرستان گنبدکاووس گفت: استان گلستان ظرفیت‌های فراوانی در بخش‌های مختلف گردشگری، کشاورزی، صنعتی و مرزی دارد که می‌تواند زمینه ساز ایجاد اشتغال، تولید ثروت و درآمد برای اهالی این منطقه باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمود ترابی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: اگر به مساله اشتغال توجه و اشکالات آن اصلاح شود، معیشت و سفره مردم، روابط اجتماعی و فرهنگی آنها بهبود خواهد یافت.

وی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام "تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین" افزود: در شرایط جهان امروز که علم و دانش حرف نخست را در ایجاد درآمد، تولید ثروت و ایجاد اشتغال می زند، توجه به مجموعه‌های دانش بنیان است.

حجت الاسلام ترابی اضافه کرد: امروز برخی تئوری‌های علمی و یا پنجره‌های فضای مجازی و اندرودی که توسط برخی شرکت‌های دانش بنیان راه‌اندازی و اداره می‌شوند به اندازه چند برابر درآمد نفت برخی کشورها منطقه درآمد دارند.

وی با مهم دانستن نقش شرکت‌های دانش بنیان در ایجاد اشتغال و تولید ثروت تصریح کرد: برای تحقق این مهم در کشور، استان گلستان و شهرستان گنبدکاووس باید فاصله دانشگاه با صنعت و اشتغال و همچنین فاصله بین ایده و عمل کم شود و محققان و پژوهشگران با تولید علم و راهکارهای علمی و عملی به رفع مشکلات جامعه کمک کنند.

امام جمعه گنبدکاووس با اشاره به برخی ظرفیت‌های گردشگری، کشاورزی، صنعتی و مرزی استان گلستان ادامه داد: همه این حوزه‌ها که هنوز بخش زیادی از آنها خالی و مورد استفاده قرار نگرفته است، بهترین ظرفیت برای ایجاد اشتغال و تولید درآمد و ثروت هستند.

حجت الاسلام ترابی گفت: با سیاست‌گذاری و برنامه ریزی صحیح و استفاده از ایده‌های جدید و علمی می‌توان از ظرفیت‌های اشاره شده به نحو احسن استفاده و برای مردم و جوانان گلستان ایجاد اشتغال، درآمد و ثروت کرد.

وی افزود: در برخی نواحی گلستان، پرورش شتر رایج است که علاوه بر فرآورده‌های دامی آن می‌توان در حوزه گردشگری شتر که علاقمندان زیادی دارد با تعریف مسیرهای سیاحتی و زیارتی در مراتع و بیابان‌های نواحی شمالی استان برای جوانان و مردم ایجاد اشتغال و درآمد کرد.

حجت الاسلام ترابی اضافه کرد: یا پرورش اسب و سوارکاری که گنبدکاووس پایتخت آن است می‌توان با راه اندازی باشگاه‌های متعدد سوارکاری یا پرورش اسب و صادرات آن، صنعت اسب را رونق و برای تعداد زیادی از مردم و جوانان منطقه ایجاد اشتغال و درآمد کرد.

امام جمعه گنبدکاووس ادامه داد: شرایط اقلیمی گلستان در برخی نواحی آن به گونه‌ای است که می‌توان برخی زراعت‌ها مانند زعفران کاری و برخی باغات مانند خرما، موز و پسته را در منطقه کشت و توسعه داد و دراین خصوص باید محققان و متولیان حوزه کشاورزی استان ورود نمایند.

وی بیان کرد: مرزی بودن گلستان و تصویب منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون یک فرصت خوب برای توسعه روابط تجاری این استان با کشورهای آسیای میانه است که توجه به این ظرفیت و تسریع در ایجاد زیرساخت‌های منطقه آزاد می‌تواند فرصت‌های شغلی زیادی همراه با درآمد و ثروت برای مردم و جوانان گلستان و گنبدکاووس ایجاد کند.

حجت الاسلام ترابی افزود: اکنون رییس جمهور پرتلاش و انقلابی با مدیران جهادی و بیدار داریم که همه باید دست به دست هم دهیم و با نصب العین قراردادن منویات رهبری معظم انقلاب و ترویج و نهادینه کردن فرهنگ کار و تلاش در بین اقشار مختلف جامعه برای تحقق شعار امسال تلاش کنیم.

به گزارش ایرنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1401 را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری کردند.

برچسب‌ها