چهارشنبه 18 مهر 1403

ظریف هیچ گزارشی درباره اقدامات وزارت خارجه برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ارائه نمی‌داد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
ظریف هیچ گزارشی درباره اقدامات وزارت خارجه برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ارائه نمی‌داد

زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو، درباره اقدامات دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم در زمینه آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی اظهارکرد: توافقی که منجر به آزادسازی پول های بلوکه شده ایران شد، نشان از موفقیت دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی است. آقای رئیسی از همان ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم...

زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو، درباره اقدامات دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم در زمینه آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی اظهارکرد: توافقی که منجر به آزادسازی پول های بلوکه شده ایران شد، نشان از موفقیت دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی است. آقای رئیسی از همان ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم اعلام کرده بود که اولویت این دولت دیپلماسی اقتصادی و روابط با کشورهای منطقه است.

وی افزود: البته همزمان با احیای روابط با کشورهای منطقه، مذاکرات هسته‌ای با غرب نیز کنار گذاشته نشد که خوشبختانه اولین دستاورد این مذاکرات نیز آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی بود. البته این موضوع همواره در سال‌های اخیر و دولت گذشته نیز از سوی کمیسیون امنیت ملی پیگیری می‌شد و یکی از سوالات بنده از آقای ظریف این بود که چرا دستگاه دیپلماسی اقدام موثری در راستای آزادسازی دلارهای بلوکه شده انجام نمی‌شود؛ اما خب پاسخ لازم را از سوی دستگاه دیپلماسی وقت دریافت نمی‌کردیم.

الهیان ادامه داد: آقای ظریف در جلسات کمیسیون امنیت ملی، هیچ گزارشی درباره اقدامات وزارت خارجه درباره در راستای آزادسازی پول‌های بلوکه شده کشور ارائه نمی‌داد و حتی بحث‌هایی مطرح می‌شد که تلاش‌هایی انجام شده اما به نتیجه نرسیده است. به طور کلی رویکرد دولت گذشته با دولت فعلی متفاوت بود و درحال حاضر در حوزه توازن در تعاملات بین‌المللی، توفیقات خوبی حاصل شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: درحال حاضر ایران، منابع مالی بلوکه شده دیگری در کشورهایی مانند عراق، ژاپن و پاکستان دارد که دستگاه دیپلماسی پیگیرآزادسازی این منابع نیز هست. البته نباید فراموش کنیم که رهبر انقلاب، همواره تاکید بر حذف دلار از تعاملات تجاری و حرکت به سمت پیمان‌های پولی دوجانبه داشته‌اند که خوشبختانه این مسئله نیز در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است.