دوشنبه 9 مهر 1403

عزیزی‌پور: مدال طلای «اقتداری» ظرفیت بالای اسکواش را نشان داد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
عزیزی‌پور: مدال طلای «اقتداری» ظرفیت بالای اسکواش را نشان داد

رئیس فدراسیون اسکواش با بیان این که کسب مدال طلا برای نخستین بار در تاریخ ظرفیت بالای این رشته در بخش بانوان را نشان داد گفت: به قولی که برای جوانگرایی داده بودیم عمل کردیم.

رئیس فدراسیون اسکواش با بیان این که کسب مدال طلا برای نخستین بار در تاریخ ظرفیت بالای این رشته در بخش بانوان را نشان داد گفت: به قولی که برای جوانگرایی داده بودیم عمل کردیم.

به گزارش خبرنگار مهر، رشته اسکواش به عنوان یکی از ورزش‌های تیمی و انفرادی در ماه‌های اخیر به دلیل المپیکی شدن توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. بدون تردید این تغییر نه تنها فرصتی برای توسعه این رشته در سطح جهانی را فراهم می‌آورد، بلکه می‌تواند به عنوان یک بستر مناسب برای پیشرفت ورزش ایران نیز عمل کند.

ورزش ایران با بهره‌برداری از این فرصت‌ها می‌تواند به موفقیت‌های بیشتری در عرصه بین‌المللی دست یابد و جایگاه خود را در دنیای ورزش تقویت کند اما برای رسیدن به این جایگاه در حال حاضر نیاز به برنامه‌ریزی دقیق، سرمایه‌گذاری مناسب، جوانگرایی صحیح و حمایت‌های لازم از سوی نهادهای مرتبط احساس می‌شود تا بتوان از این پتانسیل‌ها به درستی بهره‌برداری کرد.

فدراسیون اسکواش اخیرا در راستای بهره‌برداری از این فرصت طلایی و کسب ورودی بازی‌های المپیک دست به تغییرات اساسی در تیم ملی زده است که باید دید در آینده چه میزان این تغییرات و برنامه ریزی‌ها موفقیت آمیز خواهند بود.

چهار بازیکن جوان راهی غرب آسیا می‌شوند

امیر عزیزی پور رئیس فدراسیون اسکواش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درخصوص آخرین وضعیت تیم ملی برای حضور در رقابت‌های غرب آسیا اظهار کرد: مسابقات غرب آسیا ماه آینده به میزبانی عراق برگزار خواهد شد که به همین دلیل ما این فرصت را داشتیم که با برگزاری یک انتخابی نفرات خوبی را جهت شرکت در این رویداد بین المللی انتخاب کنیم. بر همین اساس رقابت های انتخابی تیم ملی را در چند مرحله برگزار کردیم که در نهایت چهار بازیکن نهایی برای اعزام به عراق گزینش شدند.

وی افزود: مسابقات غرب آسیا به 2 صورت تیمی و انفرادی برگزار خواهد شد که چند روز نخست این رقابت‌ها برای بخش انفرادی خواهد بود و روزهای آخر هم به مسابقات تیمی اختصاص پیدا خواهد کرد. خوشبختانه تیم خوبی هم داریم و اردوی ملی پوشان نیز از چهاردهم مهر و به میزبانی استان فارس برگزار خواهد شد. طبق برنامه ریزی انجام شده قرار است بازیکنان به مدت 2 هفته در فارس باشند و سپس اردوی متصل به اعزام شان را در تهران سپری کنند.

رونمایی از بازیکن نوظهور در تیم ملی

رئیس فدراسیون اسکواش با اشاره به کیفیت مسابقات غرب آسیا گفت: تیم‌های خوبی در این رویداد حضور پیدا خواهند کرد. تیم ملی کویت که موفق به کسب عنوان سومی دوره گذشته این مسابقات شده امسال هم با بازیکنان خوبی راهی رقابت‌ها خواهد شد. تیم ملی قطر هم به همین شکل بازیکنان خوبی را در کنار خود دارد که قطعا یکی از رقبای سرسخت ما به شمار می‌رود. در مجموع مسابقات از نظر فنی کیفیت بالایی دارد و برای ما مهم است که به لطف خدا بتوانیم نماینده خوبی برای کشورمان باشیم.

عزیزی پور در واکنش به نتیجه احتمالی تیم ملی در این رویداد عنوان کرد: همانطور که اشاره کردم برای گزینش نفرات اعزامی ما یک انتخابی داشتیم که این مسابقات با حضور چهار نفر برتر رنکینگ رده سنی کمتر از 19 سال برگزار شد و در پایان چهار بازیکن جوان گزینش شدند. در این میان به نظرم نکته جالب توجه موفقیت چنگانیان بازیکن نوظهور و جویای نام اسکواش ایران بود که با 17 سال سن و موفقیت در مسابقات انتخابی به عضویت تیم ملی درآمد. این نفرات در قالب تیم ملی اسکواش در رقابت‌های اسکواش قهرمانی غرب آسیا در عراق حضور پیدا خواهند کرد.

به وعده جوانگرایی در تیم ملی عمل کردیم

او با بیان اینکه به وعده جوانگرایی در تیم ملی عمل کردیم؛ ادامه داد: اگر نگاهی به لیست این چهار بازیکن اعزامی داشته باشیم متوجه جوان‌تر شدن تیم خواهیم شد. ما از ابتدا هم اعلام کردیم که قصدمان جوانگرایی در تیم است و به این قول هم عمل کردیم. در حال حاضر کادر فنی تیم ملی بازیکنان و تیم‌های حریف را آنالیز می‌کنند تا به امید خدا بتوانیم نتایج درخوری را به دست بیاوریم.

عزیزی پور در پاسخ به این پرسش که اصولا جوانگرایی برای هر رشته‌ای با هزینه «عدم نتیجه گیری در مسابقات» همراه است آیا شما برای مقابله با این چالش خود را آماده کردید؟ گفت: تغییر همیشه با مقاومت روبرو است. اسکواش هم اخیرا هم در بحث کادر فنی دست به تغییرات مهم زد و هم در بحث ترکیب تیم ملی؛ در مورد اول اتفاقی که رخ داد این بود ما با عدم حضور تعدادی از ورزشکاران با تجربه ملی پوشمان در اردوهای تیم ملی مواجه شدیم و همین موضوع در ادامه باعث شد ما برای داشتن یک تیم ملی آماده به انتخابی و استفاده از بازیکنان جوان روی بیاوریم.

تغییر برای رشد اسکواش لازم بود

رئیس فدراسیون اسکواش افزود: به هر شکل این مسیر تغییر باید طی شود چرا که برای پیشرفت اسکواش لازم است. البته این مورد را هم یادآور شوم که ما برای این تغییرات هرگز کسی را حذف نکردیم بلکه خودشان امتناع کردند که این هم شد یک مسیر برای استفاده از ظرفیت‌های جوان کشور؛ از این بابت بسیار خرسندیم که راه جدیدی را ایجاد کردیم که بتوانیم از همه پتانسیل های موجود در این رشته استفاده کنیم. به قول شما شاید یکی از هزینه‌های این اقدام هم این باشد که ما در مسابقات نتوانیم به آن نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم که احتمال آنهم واقعا وجود دارد اما با این حال ما موظف هستیم برای توسعه و رشد این رشته مسیر سختی را که انتخاب کردیم را با موفقیت طی کنیم.

وی تاکید کرد: درست است که ما تیم را جوان کردیم اما انتظار داریم بازیکنان قدیمی و پیشکسوتان بیایند و کمک کنند تا تیم موفق شود. فضا در حال حاضر اینگونه نیست که بتوانیم مماشات کنیم باید همه تمرکزمان را بگذاریم برای نتیجه گرفتن تیم ملی که امیدوارم ابتدا این اتفاق خوب در مسابقات غرب آسیا رخ بدهد.

نمی‌خواهیم از چرخه انتخابی المپیک عقب بمانیم

رئیس فدراسیون اسکواش با بیان اینکه در نیمه دوم سال چند رویداد دیگر را هم در پیش داریم؛ گفت: به غیر از مسابقات غرب آسیا طبق برنامه ریزی که کادر فنی تیم انجام داده است در تلاش هستیم 4 ورزشکار برترمان را به مسابقات psa که به شکل انفرادی برگزار می‌شود اعزام کنیم. حضور در این رقابت‌ها اهمیت دارد و دوست نداریم بازیکنان ما از چرخه مسابقات کسب سهمیه المپیک جا بمانند.

عزیزی پور با تاکید به حمایت از بخش بانوان هم اظهار داشت: در بخش بانوان هم شاهد اتفاقات خوبی هستیم و قطعا همین مسیری که در آن هستیم را با قدرت ادامه خواهیم داد. مسابقات اسکواش بین‌المللی PSA در ژوهانسبورگ آفریقایی در حالی برگزار شد که این رقابت‌ها با درخشش فرشته اقتداری ستاره اسکواش ایران همراه شد. این دومین مسابقه‌ای است که اقتداری در 2 ماه گذشته اعزام شده و هر 2 رویداد هم عملکرد خوبی را به جای گذاشته است. بانوان اسکواش باز ایران پتانسیل خوبی دارند و هدف ما استفاده از تک تک این ظرفیت‌ها در مسابقات آینده است.

جذب مربی خارجی در دستور کارمان نیست

او در پاسخ به این سوال که تأثیر ورود اسکواش به المپیک بر توسعه این رشته در ایران چیست و چه برنامه‌هایی برای استفاده از این فرصت دارید؟ توضیح داد: در حال حاضر با ورود اسکواش به جمع رشته‌های حاضر در بازی‌های المپیک نگاه‌ها به سمت این رشته تغییر کرده است اما باید فضایی ایجاد شود که بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. اسکواش ایران در وضعیت فعلی نیاز به ترمیم، توسعه و جذب مخاطب دارد. ما به جدیت به دنیال این موضوعات هستیم و جلساتی را با وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برگزار کردیم که بتوانیم منابع مالی خود را جهت اجرایی کردن برنامه و از جمله حمایت مناسب از ملی پوشان افزایش دهیم.

رئیس فدراسیون اسکواش با بیان اینکه برای المپیکی شدن فعلا نیاز به حمایت بیشتر داریم تا استفاده از مربیان خارجی گفت: اجرا کردن اکثر برنامه‌های ما برای رسیدن به سهمیه المپیک که جزو اهداف جدید ما به شمار می‌رود نیازمند منابع مالی است. جذب مربی خارجی هم قبلا در برنامه ما بود و به آن فکر می‌کردیم اما با توجه به المپیکی شدن این رشته و افزایش دستمزد مربیان خارجی فعلا این موضوع را از دستور کارخارج کردیم. حدود 2 ماه پیش کادر فنی تیم ملی ما تغییر کرد و برنامه و هدف ما در حال حاضر حمایت همه جانبه از سرمربی تیم ملی کشورمان است. امیدواریم کادر فنی تیم ملی هم برنامه‌هایی که دادند را اجرایی کنند تا ما بتوانیم این حمایت را ادامه دهیم در غیر این صورت قطعا به دنبال این خواهیم بود که از سایر ظرفیت هایمان استفاده کنیم.

طلای اقتداری ظرفیت اسکواش را نشان داد

عزیزی پور در واکنش به تاریخ سازی اقتداری در مسابقات بین المللی آفریقا و کسب مدال طلا در این رویداد گفت: برای اولین بار بود که این اتفاق افتاد و اقتداری نشان داد که ظرفیت خوبی در این زمینه دارد. البته در کنار اقتداری باید از مربی خوب او خانم رمضانی هم تشکر کنیم که با یک برنامه‌ریزی مناسب و هدایت خوب؛ این مسیر را برای این ورزشکار هموار کرد. معتقدم با رقم خوردن این اتفاق ظرفیت‌های بخش بانوان بیشتر از قبل نمایان شد. آنطور که صحبت شده و هدف فدراسیون و کادر فنی بانوان است؛ کشف و پرورش استعدادهای جدید را در دستور کارمان قرار دادیم چرا که ما صرفاً علاقه‌ای نداریم متکی به تک ستاره‌ها باشیم.

وی افزود: برای بخش بانوان نیز همان برنامه‌هایی که برای حوزه آقایان داریم را اجرا خواهیم کرد. 4 بازیکن برتر تیم بانوان هم در مسابقات بین‌المللی PSA ثبت نام کردند نقش ما حمایت از ورزشکارانمان است. رقابت‌های غرب آسیا مسابقه‌ای برای بخش بانوان نداشتند به همین خاطر ما اعزامی در این حوزه ندارم ولی قطعاً برای روزهای آینده برنامه‌های خوبی داریم که با حمایت وزارت ورزش آنها را دنبال خواهیم کرد.

عزیزی‌پور: مدال طلای «اقتداری» ظرفیت بالای اسکواش را نشان داد 2
عزیزی‌پور: مدال طلای «اقتداری» ظرفیت بالای اسکواش را نشان داد 3
عزیزی‌پور: مدال طلای «اقتداری» ظرفیت بالای اسکواش را نشان داد 4
عزیزی‌پور: مدال طلای «اقتداری» ظرفیت بالای اسکواش را نشان داد 5