پنج‌شنبه 19 مهر 1403

عشایر اردبیل از دهم خرداد کوچ می‌کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
عشایر اردبیل از دهم خرداد کوچ می‌کنند

اردبیل - ایرنا - مدیرکل امور عشایری استان اردبیل از آغاز رسمی کوچ بهاره عشایر این استان با رعایت پروتکل های بهداشتی از دهم خردادماه خبر داد.

معرفت آذری روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرنگاران افزود: کوچ بهاره عشایر این استان دهم خرداد ماه آغاز و تا هفدهم خردادماه به مدت هفت روز ادامه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: برای تسهیل در روند کوچ بهاره هماهنگی های لازم با تمامی دستگاههای مرتبط از جمله دامپزشکی، منابع طبیعی، شرکت نفت، هلال احمر، راهداری، پلیس و علوم پزشکی برای ارائه خدمات بهتر به عشایر انجام شده است.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جامعه بیان کرد: به علت شیوع ویروس کرونا می خواستیم کوچ عشایر یک ماه نسبت به سال های قبل عقب بیافتد اما شرلیط مرتعی چنین اجازه را نداد و امسال کوچ عشایر نسبت به پارسال در استان حدود پنج روز دیرتر آغاز می شود.

او اضافه کرد: 10 هزار ماسک، 15 هزار جفت دستکش، هزار بطری مایع ضدعفونی کننده و هزار بسته آب معدنی 6 تایی 1/5 لیتری تهیه و در زمان کوچ در بین عشایر استان توزیع خواهد شد.

آذری با بیان اینکه عشایر از کوچ به صورت پیاده خودداری کرده و با استفاده از خودرو کوچ کنند، ادامه داد: عشایر همچنین به هنگام کوچ دفترچه عشایر خود را به همراه داشته باشند.

وی تاکید کرد: عشایر از کوچ شبانه و اتراق در کنار محورهای مواصلاتی و کنار رودخانه ها و مناطق سیل خیز به طور جد خودداری کنند.

مدیر کل امور عشایری استان اردبیل خواستار توجه عشایر به زمان تعیین شده کوچ شد و گفت: عشایر زحمتکش به هنگام کوچ در مواجه با هر نوع مشکلات مراتب را به این اداره کل یا ادارات شهرستانهای استان اطلاع دهند.

آذری افزود: در این مدت به استناد آئین نامه ساماندهی امور عشایر و با همکاری دستگاههای مرتبط خدماتی مانند تامین آب شرب، سوخت، تامین نهاده های دامی، نظارت بر چرای دام، خدمات فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و درمانی، خدمات دامپزشکی، ایجاد امنیت در مسیرکوچ و محل استقرار عشایر و تسطیح و مرمت راههای عشایری به این قشر ارائه خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای خدمت رسانی هر چه بیشتر به عشایر کوچنده چند گروه ثابت و سیار در مسیر کوچ مستقر می شوند تا امسال نیز مانند سنوات قبل کوچی سالم و بدون خسارت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حدود 12 هزار و 800 خانوار عشایر در استان اردبیل هر سال کوچ می کنند، اظهار داشت: از این تعداد هشت هزار و 200 خانوار به مناطقی در داخل استان و حدود چهار هزار خانوار به مناطقی در حوزه استحفاظی استان آذربایجانشرقی کوچ می کنند.

عشایر استان اردبیل نیمی از سال را در قشلاقات شمال استان و نیمی دیگر را در ییلاقات سبلان و ارتفاعات کوه‌های باغرو و بزغوش سپری می‌کنند و شغل اصلی آنها دامپروری بوده و به نگهداری 1/5 میلیون واحد دامی مشغول هستند.

عشایر استان اردبیل با 12 هزارو 800 خانوار و با 66 هزار و 500 نفر جمعیت 5/4 درصد جمعیت استان و 5/6 درصد جمعیت عشایر کشور بوده و از 2 ایل شاهسون و قره داغ و 2 طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو تشکیل شده است.

عشایر استان اردبیل ساکن در 11 شهرستان استان، دارای 45 طایفه بوده و در 572 قشلاق، 237 ییلاق، هفت زیست بوم، 51 سامانه، هزار و 527 ابه زندگی می کنند.

عشایر استان اردبیل سالانه 10 هزار و 500 تن گوشت قرمز، 43 هزار و 500 تن شیر، هزار و 500 تن پشم، پنج هزار و 400 تن پنیر، هشت هزار و 100 محصولات باغی، 92 هزار تن محصولات زارعی و 23 هزار متر مربع صنایع دستی مانند فرش، گلیم و جاجیم تولید می کنند.

هم‌اکنون عشایر استان در بین 120 ایل شناسنامه دار کشور در جایگاه سوم، از لحاظ مرتع در رتبه چهارم، تعداد دام در رتبه پنجم و از لحاظ جمعیت در جایگاه هشتم قرار دارد و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود.

ارزش تقریبی تولیدات سالانه عشایر استان هزاران میلیارد ریال می باشد.

عشایر استان اردبیل 48 جانباز و 168 شهید تقدیم نظام اسلامی کرده و 2 طایفه ملیلو و سیدلر با تقدیم 20 شهید در صدر قرار دارند.

*س_برچسب‌ها_س*