جمعه 14 اردیبهشت 1403

اقتصادی وب‌گاه عصر ایران

اقتصادی وب‌گاه عصر ایران

در لایحه بودجه 1401، دولت در بخش مالیات بر ثروت پیش‌بینی خود از درآمد حاصل از مالیات بر واحدهای مسکونی خالی از سکنه را مشخص کرده که رقم آن معادل 2000 میلیارد تومان است.

کارگرانی که پایه حقوقشان از این میزان بیشتر باشد، مبلغ عیدی آنها بیش از سقف پرداختی تعیین شده در مصوبه مذکور نخواهد بود.

کارفرمایان باید دو ماه پایه حقوق را به عنوان حداقل عیدی و سه ماه پایه حقوق را به عنوان حداکثر عیدی و پاداش آخر سال به نیروهای کار خود بدهند.

به گفته وزیر نفت عراق، این کشور اکنون 15 هزار مگاوات برق تولید می کند که بسیار کمتر از 30 هزار مگاوات انرژی مورد نیاز برای تامین پیک مصرف در فصل تابستان است.

فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی گلگهر، ملی صنایع مس ایران، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، پتروشیمی پارس، گسترش نفت و گاز پارسیان و صنایع پتروشیمی خلیج فارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

نظر مجلس این است که ما بیاییم از یارانه برای جبران هزینه‌ها استفاده کنیم. ارز ترجیحی یک نامعادله در اقتصاد است و موجب به‌هم‌ریختگی اقتصاد می‌شود.

حمل و ارسال محموله‌های سفارش‌گذاری شده از سوی طرف سنگالی صورت گرفته و مونتاژ و عرضه سمند تاکسی آغاز شده است.

صادرکنندگان در 3 سال گذشته شرایط متفاوتی داشتند به طوری که به مضیقه، مرارت و گاهی با نامهربانی و برخوردهای اهانت‌آمیز مواجه بودند؛ در چنین شرایطی قطعا انجام کار جای احسنت دارد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: درآمد شرکت فرودگاه‌ها از محل پروازهای عبوری، سال آینده کاهش نمی‌یابد

پیشنهاداتی مبنی بر افزایش عوارض خروج از کشور به صورت درصدی از بلیت مطرح شد که هنوز وارد دولت نشده است، اما این ارقام صحت ندارد.

سایپا تصمیم گرفت برای افرادی که پیش تر در طرح های پیش فروش محصولات این خودروساز مشارکت کرده اند و موعد تحویل خودرو آنان آذرماه جاری است، 6 اقدام حمایتی جدید و خاص انجام دهد.

اگر ما بتوانیم سهم خوبی از پیوندهای صنعتی، تجاری، تکنولوژیک و سرمایه‌ای را با کشورهایی که زمینه‌ساز رقابت‌پذیری هستند را داشته باشیم، قطعا می‌توانیم محصولات با برند ایرانی یا دست کم با پیشینه ایرانی را به خوبی به دنیا صادر کنیم.

نکته دیگری که گفتند این بود که گره زدن اقتصاد کشور به غرب در دولت قبل همه را رنج می‌داد. اتفاقا بودجه موجود با فرض دلار 23 هزار تومان در سال آینده صد درصد به معنای گره زدن اقتصاد کشور به سرنوشت برجام است.

اکنون سه ماه از شش ماه دوم سال گذشته و هنوز این موضوع بلاتکلیف است. قطعا هنگامی که ارز اقلام دارویی با تأخیر تخصیص پیدا کند، ناخودآگاه با کمبود مواجه می‌شویم؛ چرا که تامین ارز ارتباط مستقیمی با تامین دارو دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: در سال آینده حامل‌های انرژی (برق، گاز و...) افزایش قیمت نخواهند داشت و در بودجه چنین چیزی مشخص نشده است.