شنبه 14 مهر 1403

علت افزایش ابتلای کودکان به آنفلوانزا / خطر استفاده از "آسپرین" برای کودکان

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
علت افزایش ابتلای کودکان به آنفلوانزا / خطر استفاده از "آسپرین" برای کودکان

دبیر اجرایی هجدهمین کنگره بین المللی اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع کودکان با اشاره به عوارض خطرناک استفاده از "آسپرین" برای قطع تب کودکان، علت افزایش موارد ابتلا به آنفلوانزا در این گروه سنی را تشریح کرد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ خسرو رحمانی با اشاره به شیوع گسترده آنفلوانزا در جامعه به خصوص کودکان اظهار کرد: دو سال دوری کودکان از مدرسه در زمان اپیدمی کرونا و تحصیل به صورت مجازی باعث شد تا آنها مواجهه با یکدیگر نداشته و از ویروس‌های بیماری زا در امان باشند و طبیعتاً ایمنی کافی را برای مقابله با این ویروس‌ها ندارند و به همین علت احتمال ابتلا به بیماری‌های ویروسی و تنفسی فوقانی از جمله آنفلوانزا در آنها افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: آنفلوانزا دارای عوارض کوتاه مدت بوده و عوارض بلند مدت آن بسیار نادر است البته آنفلوانزا یک دوره 7 تا 10 روزه دارد که تب، درد عضلات و علائم تنفسی مثل آبریزش بینی و سرفه ایجاد می‌کند و در صورت عدم درمان، نداشتن استراحت و عدم مصرف مایعات کافی امکان اضافه شدن عفونت‌های دیگر به این بیماری وجود دارد که منجر به عوارضی مثل سینوزیت و ذات الریه در کودک خواهد شد.

رحمانی با اشاره به منع استفاده آسپرین برای تب ناشی از آنفلوانزا در کودکان بیان داشت: مصرف آسپرین برای کاهش تب در زمان ابتلا به آنفلوانزا خطر "سندروم ری" را افزایش میدهد که این سندروم باعث آسیب شدید کبدی و به دنبال آن مغزی خواهد شد، به همین سبب این دارو در کودکانی که دچار بیماری تنفسی هستند نباید استفاده شود.

تداوم موج آنفلوآنزا تا 3 ماه آینده / شدت موج بیماری در بهمن‌ماه کاهش می‌یابد روش‌های درمان علائم آنفلوانزا با طب سنتی / همه مبتلایان آنفلوانزا می‌توانند به "سلامتکده" مراجعه کنند درمان سرفه و گلودرد آنفلوآنزا با روش‌های طب سنتی + طرز تهیه دمنوش‌های ضدسرفه تفاوت علائم آنفلوانزا و کرونا‌/ کدام مبتلایان باید به پزشک مراجعه کنند؟

متخصص بیماری‌های کودکان تزریق واکسن آنفلوانزا را در پیشگیری از ابتلا به بیماری موثر عنوان و اضافه کرد: کودکانی که به آنفلوانزا مبتلا نشده‌اند بهتر است در صورت دسترسی، واکسن آنفلوانزا تزریق کنند و کودکانی که مبتلا شدند نیز می‌توانند بعد از بهبودی واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند، زیرا واکسن آنفلوانزا از 4 نوع ویروس شایع آنفلوانزا جلوگیری می‌کند در حالی که شخص مبتلا به آنفلوانزا فقط در مقابل یک نوع ویروس آن ایمن خواهد شد و این مسئله اهمیت تزریق واکسن بعداز بهبودی را نشان میدهد.

دبیر اجرایی هجدهمین کنگره بین المللی اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع کودکان با اشاره به برگزاری این رویداد در روزهای 30 آبان الی 4 آذر در مرکز همایش‌های بیمارستان مفید، گفت: این رویداد هر ساله توسط گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با هدف آشنایی هرچه بیشتر پزشکان مرتبط با رشته کودکان با اورژانس ها و بیماری های شایع در کودکان است. با توجه به لزوم حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، در کنار پانل‌های مختلف تخصصی و فوق تخصصی کودکان، کارگاهی با موضوع محصولات دانش بنیان در کنگره امسال قرارداده شده و به همین دلیل نام کنگره امسال اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع کودکان با رویکرد به محصولات دانش بنیان در امور طب کودکان انتخاب شده است.