چهارشنبه 18 مهر 1403

عملکرد بازار سرمایه در این هفته چگونه بود؟

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
عملکرد بازار سرمایه در این هفته چگونه بود؟

در این هفته کاری شاخص کل بورس با افزایش 2.29 درصدی در ارتفاع 2 میلیون و 202 هزار واحد ایستاد.

در هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل هم وزن با افزایش 3.96 درصدی در پله 776 هزار و 177 واحد قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش 2.97 درصدی در تراز 28 هزار و 441 واحدی ایستاد.

آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص لاستیک با افزایش 9.38 درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت زراعت با افزایش 9.11 درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. در این هفته صنعت محصولات چوبی نیز با کاهش 5.52 درصد بیشترین اُفت را بین صنایع بورسی تجربه کرد.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری 31 هزار و 331 میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه 5 هزار و 12 میلیارد تومان، یکشنبه 5 هزار و 907 میلیارد تومان، دوشنبه 6 هزار و 868 میلیارد تومان، سه شنبه 7 هزار و 211 میلیارد تومان و چهارشنبه 6 هزار و 335 میلیارد تومان ارزش معاملات روی تابلو ثبت شد.

خروج 225 میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سهام

به گفته او، در این هفته بازار سه روز کاری شاهد خروج نقدینگی افراد حقیقی و دو روز شاهد ورود نقدینگی بود به طوری که شنبه 283 میلیارد تومان، سه‌شنبه 124 میلیارد تومان و چهارشنبه 11 میلیارد تومان خروج پول افراد حقیقی از بازار ثبت شد و تنها یکشنبه 54 میلیارد تومان و دوشنبه 139 میلیارد تومان تزریق نقدینگی افراد حقیقی به بازار سرمایه رقم خورد و در مجموع در هفته ای که گذشت 225 میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد.

آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری 23 میلیون و 80 هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها 23 میلیون و 320 هزار تومان بوده است.

او در ادامه در خصوص فعالیت صندوق‌های با درآمد ثابت گفت: این صندوق‌ها در مجموع 317 میلیارد تومان خروج نقدینگی را ثبت کردند.

بازاری متعادل در هفته ای که گذشت 

در ادامه دیگر کارشناس بازار سرمایه محمد غفوری در خصوص اخبار اثر گذار بر روند بازار در هفته ای که گذشت مطرح کرد: در هفته کاری که به اتمام رسید شاخص کل هم وزن با رشد بیشتری نسبت به شاخص کل فرابورس همراه شد در کل این هفته بازار متعادلی را شاهد بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در هفته ای که گذشت همچنان خبر افزایش نرخ خوراک گاز صنایع قدرت نمایی می کرد تا این که سرانجام وزیر اقتصاد اعلام کرد امکان تغییر مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی وجود دارد و این موضوع در حال بررسی است. در این هفته زمزمه هایی از بازگشت عرضه خودرو به بورس کالا به شکل غیر رسمی دست به دست می شد خبری که اگر عملیاتی شود قطعا بر بازار سرمایه و بازار خودرو موثر خواهد بود.

او در ادامه می گوید: 10 تیر مدیر نظارت بر بورس ها صبایی اعلام کرد باتوجه به ابلاغیه اخیر معاون اول رئیس جمهور و افزایش ظن معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی در بازه زمانی اعلامی یعنی 17 اردیبهشت، معاملات اشخاص معرفی شده بررسی و در صورت مشاهده تخلف مورد پیگیری قرار می‌گیرد که این می تواند کمکی کمک به بازگشت اعتماد سهامداران نسبت به بازار سهام کند. یکشنبه هفته کاری که به اتمام رسید شعبه شورای حل اختلاف تخصصی بازار سرمایه بازگشایی شد.

غفوری گفت: عضویت ایران در پیمان شانگهای، روند نرخ های جهانی و دلار، مجوز تاسیس کارگزاری جدید از دیگر موارد خبری موثر بر بازار سرمایه بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس