شنبه 7 مهر 1403

غارهایی که موزه می شوند

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
غارهایی که موزه می شوند

*سفر استانی به لرستان*

با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و همه خادمان ملت به مناسبت هفته دولت و بازدید از برخی طرح ها و پروژه ها که مهم ترین آن پیشرفت روند حفاظت، مرمت، تملک و آزاد سازی مربوط به پرونده ثبت جهانی " *مجموعه قلعه فلک الاافلک و غارهای هفتگانه در دره خرم آباد* " بود عازم لرستان شدم.

در این سفر از غار کلده و قلعه فلک الافلک و اهتمام بایسته ای که همه مسئولان و مردم برای آماده سازی پرونده انجام داده بودند از نزدیک مشاهده کردم. در دیدار با استاندار آقای شفقت و معاونان ایشان که روز کاری فشرده ای را در سفر به بروجرد داشتند و با روی باز و گرم در ساعت 23 شب پذیرای من و همراهان شدند و دستورات عاجلی برای تملک و آزاد سازی بخشی از مجموعه داد تشکر کردم. استاندار گفت: ثبت جهانی پرونده به مطالبه عمومی تبدیل شده است.

افتتاح و بهره برداری از 306 پروژه میراث فرهنگی بطور همزمان در سراسر کشور که سهم استان لرستان 13 پروژه بود، از جمله طرح های مهم از این استان، اتمام مرمت بنای تاریخی " سرباز خانه" در محل باشگاه افسران در قلعه فلک الافلاک بود، پروژه ای که بالغ بر 30 میلیارد تومان اعتبار صرف آن شده است.

جلسه و نشست کاری با مدیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مدیران پایگاه ها و موزه های استان از دیگر برنامه های سفر استانی بود. دکتر عطا حسن پور مدیر کل استان که از باستان شناسان مبرز و از مدیران کار بلد است به همراه سایر مدیران گزارشی از پیشرفت کارها را دادند. کارها و اقدامات انجام شده قابل تقدیر است.

بازدید از نمایشگاه آثار کمتر دیده شده موزه ملی ایران در خرم آباد از دیگر برنامه های سفر بود. بیش از 78 قلم شیئ از موزه ملی برای نخستین بار در خرم آباد به نمایش در آمده است، که فقط یک اثر آن جمجمه مرد دلفانی است که مربوط به تپه عبدالحسین دلفان می باشد و قدمت 9 هزار ساله دارد و مربوط به دوره نوسنگی است و پس از 80 سال به زادگاهش برگشته بود. - به مناسبت هفته دولت در 12 استان کشور آثار کمتر دیده شده موزه ملی به مناسبت هفته دولت در معرض دید و تماشای مردم عزیزمان قرار گرفته است.

رسانه ها، فعالان میراث فرهنگی، سمن ها و تشکل های مردم نهاد در کنار استانداری، شهرداری، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر نهادها و دستگاه های اجرایی اهتمام جدی برای آنکه پرونده مجموعه قلعه فلک الافلاک وغارهای هفتگانه در دره خرم آباد در موعد مقرر برای ثبت جهانی آماده شود دارند که از همه آنها کمال تشکر را دارم.

لرستان با ثبت جهانی می تواند قطب گردشگری و توسعه توریسم باشد. البته توجه جدی به زیر ساخت ها مقدمه واجب آن است؛ هتل، خطوط هوایی، خطوط ریلی و قطار و... از اقدامات اساسی و عاجل است که باید انجام شود.