یک‌شنبه 8 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

دینی ترکمانی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند پرداخت یارانه نقدی تبعات تورمی به دنبال دارد، بیان داشت: بله، این موضوع می‌تواند در کوتاه مدت منجر به کسری بودجه و در بلند مدت موجب افزایش تورم شود، اما نکته اینجاست که مردم لحظه را می‌بینند و خواستار پرداخت یارانه نقدی هستند، حال اینکه این پول چه نتایجی می‌تواند به دنبال داشته باشد، خود نکته‌ای است که مردم در حال حاضر نسبت بدان توجه‌ای...

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفته که فعلا تصمیم دولت در مورد یارانه‌ها تغییر نکرده و فعلا واریز نقدی خواهد یافت. اما طبق گفته او، زمانی تصمیم دولت عوض می‌شود که گزارش نهایی دوره آزمایشی سامانه‌های کالابرگ آماده شود.

حمیدرضا رستگار، مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران با اشاره به جلسات اتاق اصناف برای اصلاح مالیات تراکنش‌ها کارتخوان‌ها، اظهار داشت: اصولا تراکنش‌هایی که با کارت‌خوان‌ها انجام می‌شود، نمی‌تواند به عنوان سندی برای مالیات اصناف درنظر گرفته شود، به بیان دیگر در همه موارد این تراکنش‌های منشا درآمدی ندارند و اعتراض ما در این رابطه نیز بر همین مبنا است.

در حال حاضر دولت سیزدهم تاکید دارد که هیچ گونه برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. از سویی معاونت اقتصادی رئیس جمهور نیز به نظر می‌رسد که طرح باز توزیع یارانه بنزین را به بایگانی سپرده است. اما اگر قرار باشد روزی این طرح از سوی محسن رضایی و همکاران اش اجرا شود، تقریبا تمام مردم مشمول این طرح می‌شوند.

بررسی مصوبه هیأت وزیران درباره افزایش حداقل مستمری بازنشستگی، ازکار افتادگی و بازماندگان که محمد مخبر آن را ابتدای هفته جاری ابلاغ کرد، به ما می‌گوید که بازنشستگانی که حداقلی بگیر هستند، حقوق آن‌ها به میزان 57.4 درصد افزایش می‌یابد. با این افزایش 57.4 درصدی، حقوق 62 درصد بازنشستگان حداقلی بگیر به 5 میلیون و 580 هزار تومان می‌رسد.

قنبری با تاکید بر اینکه در چند وقت اخیر از سیاست دولت در حوزه اقتصادی با شعار جراحی اقتصادی رونمایی شد، گفت: در حالی که در دولت روحانی با توجه به وضعیت اقتصادی ارز 4200 تومانی حذف نشد، اما در دولت رئیسی هستیم علیرغم این که گفته شد تنها چهار کالایی که ارز ترجیحی آن‌ها حذف شده مشمول گرانی خواهند شد که این موضوع با یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی جبران خواهد شد، اما در عمل شاهد هستیم...

هرچند در میان‌مدت و بلند مدت با توجه به وضعیت برجام و افزایش نرخ ارز چشم‌انداز بورس صعودی خواهد بود، اما حداقل در کوتاه مدت به اعتقاد بنده فاز انتظاری و سیکل نوسانی که برای سهام‌داران نیز بسیار کسل کننده خواهد بود، به نظر می‌رسد ادامه پیدا کند، بنابراین با توجه به چنین شرایطی سهام‌داران باید استراتژی معاملاتی مناسب خود را اتخاذ کنند، تا در این وسط دچار ضرر و زیان نشوند.

اگر دولت در اجرای سیاست‌های اقتصادی خود نتواند موفق باشد، بازهم بعد از مدتی دلار با افزایش قیمت روبرو می‌شود، دولت باید بتواند با مدیریت انتظارات تورمی و کنترل تورم، اجازه افزایش قیمت‌ها در بازار‌های سرمایه‌ای را ندهد، درغیر این صورت اگر شرایط همچنان مبهم باشد و سیاست‌گذاری‌ها مثمرثمر نباشد، دلار همچنین مسیر صعودی را در پیش خواهد گرفت.

در حال حاضر مشکلی که گریبانگیر خودروسازان است و اجازه نمی‌دهد، محصولات اقتصادی تولید شود، بالا بودن هزینه تولید است، باید تولید در این صنعت اقتصادی و به صرفه شود، که برای انجام این کار خودروسازان باید از سایر هزینه‌های اضافی خود بکاهند و بهره‌وری تولید خودرو را افزایش دهند.

در سه ماهه چهارم سال 2019 میلادی 6.7 تریلیون دلار در بانک‌های مرکزی جهان ذخیره شده و به واشنگتن قدرت چانه زنی و نفوذ در خارج از کشور را از طریق تصمیم گیری‌هایی که خزانه داری آمریکا در داخل کشور اتخاذ می‌کند داده است. حفظ این موقعیت ممتاز مزایای قابل توجهی را به همراه دارد که در طول یک مبارزه بزرگ بر سر قدرت بسیار مهم خواهد بود.

سکوتی کر کننده در برابر "مناظره" میان رهبران ایالات متحده پیرامون توقف یا کاهش تورم امروز وجود دارد. در این سکوت جایگزین‌هایی برای افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و کاهش رشد عرضه پول نادیده گرفته می‌شوند. گویی که هیچ راه دیگری برای مهار افزایش قیمت‌ها وجود ندارد جز آن که هزینه‌های بهره بیش‌تر را به بدهی‌های مازاد کارگران و مشاغل کوچک و متوسط بیافزاییم.

مهدی سلطان‌محمدی کارشناس بخش مسکن در مورد اخذ مالیات از خانه‌های خالی بیان داشت: با توجه به اینکه شناسایی خانه‌های خالی مشکل است، استفاده از این ابزار مالیاتی تاثیر بسیار کمی دارد، در حالیکه سامانه ملی املاک و اسکان برای این کار طراحی شده، اما با توجه به کارایی این سامانه نمی‌توان انتظار داشت که خانه‌های خالی به طور کامل شناسایی شوند.

مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: مسلما رویه‌ای که منجر به سرکشی در حساب افراد می‌شود چندان مطلوب مردم نیست و ممکن است به ضرر سپرده‌گذاران بانکی شود و افراد به زحمت بیفتند و مجبور شوند این منابع را تبدیل به دارایی‌های دیگری از جمله ارز، سکه و طلا و... کنند.

حسین راغفر اقتصاددان نهادگرا گفت: دولت سیزدهم نیز علیرغم اینکه در مبارزات انتخاباتی شعار مبارزه با فساد و اجرای عدالت و گسترش آن را داد، اما در عمل با توجه به وضعیتی که وجود دارد همان سیاست‌های نئولیبرالی دولت‌های گذشته را ادامه داد تا بتواند از پس هزینه‌ها برآید، حذف ارز ترجیحی و آزادسازی قیمت‌ها در بازار‌های مختلف نشان دهنده این است که سیاست‌هایی که از برنامه اول توسعه تاکنون در قبال...

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار با اشاره به اینکه گزارش‌هایی که از سوی مرکز آمار در مورد کاهش نرخ بیکاری منتشر می‌شود، هیچ سنخیتی با واقعیت‌های بازار کار ندارد، اظهار داشت: در این رابطه روش‌های آماری که مرکز آمار برای محاسبه نرخ بیکاری به کار می‌گیرد، به هیچ عنوان نمی‌تواند نتایجی که با بازار کار همخوانی داشته باشد، را به دست بیاورد، بنابراین در این زمینه باید از روش‌های استاندارد‌تری...

با توجه به تورمی که در جامعه وجود دارد، روند و برآیند کلی بازار سهام رو به رشد خواهد بود و در این بین سهامدارانی که با دید میانمدت و بلندمدت اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس می‌کنند، نسبت به کسانی که به اصطلاح دیدگاه نوسانی داشته و با یک منفی سهام خود را می‌فروشند، سود بیشتری خواهند کرد، این موضوع اثبات شده، بنابراین کسانی که نگاه نوسانی دارند، با توجه به افزایش تورم و رشد شاخص کل بورس...