یک‌شنبه 8 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

تیم اقتصادی دولت هنوز زمان واریز یارانه نقدی مرحله 137 یا همان تیر ماه 1401 را اعلام نکرده اند. اما جدول زمان بندی مراحل گذشته واریز یارانه‌ها به ما نشان می‌دهد که در طول دو فصل گذشته، دولت یارانه‌ها را در روز بیستم همان ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است.

40 درصد معادن کشور تعطیل است و آن بخش فعال هم با افزایش تحریم‌ها نیمه جان است و با تمام توان کار نمی‌کند. معادنی که محصولی با ارزش افزوده بالاتری تولید می‌کنند از پرداخت مالیات معاف شوند مانند معدنکاری که کلوخه استخراج و با ارزش افزوده کنستانتره تولید می‌کند نباید مالیات بیشتری بر تولید کنسانتره بدهد بلکه باید از معافیت‌های بیشتری بهره‌مند شود.

عباس عبدی گفت: این که بحرانی خودساخته را بخواهیم یک باره و با یک تصمیم انقلابی به نفع مستاجران تمام کنیم نتیجه‌بخش نخواهد بود، زیرا این وضعیت به دلیل افزایش نقدینگی و تورم ناشی از ان به وجود آمده و ربطی به مالک و مستاجر ندارد. تورم مالیات غیر مستقیمی است که دولت از جیب همه مردم اعم مالک و مستاجر برمی‌دارد، حال می‌خواهند آن سهم مالک را بیشتر کنند و از او بگیرند و سهم مستاجر را کم کنند...

البته پیش از ابراهیم رئیسی، مسئولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها پیش بینی کرده بودند که یارانه نقدی و معیشتی تیر ماه 1401 در روز دوشنبه بیستم ماه جاری پرداخت شود. بررسی پرداخت‌ها دولت در مراحل گذشته نیز این موضوع را تاییدمی کند.

این ریزش شدید قیمت در پی نگرانی‌ها نسبت به وقوع رکود اقتصادی و اعمال قرنطینه‌های کووید در چین که به تقاضا برای سوخت آسیب می‌زنند، اتفاق افتاد.

با وجود فراز و فرودهای فراوان در مناسبات اقتصادی دو کشور، ایران و ونزوئلا در طول دو دهه گذشته مناسبات سیاسی خود را حفظ کردند و تلاش کردند تا در تمامی مجامع بین‌المللی به عنوان حامی یکدیگر ایفای نقش کنند.

یارانه نقدی پسا عید قربان تغییر خاصی نداشته است و افرادی که در مرحله 135 و 136 مبلغ 300 تا 400 هزار تومان را دریافت کرده اند. در این مرحله نیز یک روز پس از عید قربان به همان میزان یارانه دریافت خواهند کرد.

ندری با اشاره به اینکه حذف ارز 4200 تومانی شوک اول را به اقتصاد کشور در سالجاری وارد کرد، بیان داشت: با این اقدام شاهد افزیش قیمت‌ها در بازار‌های مختلف بودیم که به تبع آن تورم نیز افزایش یافت، طبیعتا این وضعیت به منفی شدن بیشتر نرخ بهره در اقتصاد کمک که بعد از آن نیز رالی هجوم برای تبدیل ریال به کالا‌های سرمایه آغاز شد که این موضوع سرعت گردش پول در اقتصاد را افزایش داد که این موضوع...

بیات گفت: هرچند در کلیت دلاری کردن قیمت‌ها پرواز‌ها برای خارجی‌ها کار درستی انجام شده، زیرا ضرورتی نداشته که به آن‌ها از یارانه مردم چیزی داده شود، اما نحوه محاسبه قیمت بلیط برای اتباع خارجی که در پرواز‌های زیر یک ساعت 100 دلار و در پرواز‌های بالای 1 ساعت 150 دلار تعیین شده، به نظر می‌رسد که این مسئله غیر کارشناسی بوده و بهای اینچنینی بسیار زیاد است.

در سال جاری 850 هزار تومان به عنوان بن خواروبار و 550 هزار تومان به عنوان حق مسکن در نظر گرفته شد، تا به این ترتیب حداقل حقوق کارگران در سال 1401 به پنج میلیون و 579 هزار و 750 تومان برسد.

در مورد زمان واریز یارانه مرحله 137 (تیرماه 1401) نیز دولت هنوز جزئیاتی را منتشر نکرده است. اما بررسی ما نشان می‌دهد که معمولا دولت بیستم هر ماه یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌کند. در این مرحله نیز احتمالا طی هفته آینده یارانه بگیران باید منتظر دریافت یارانه 300 و 400 هزار تومانی باشند.

البته این بدان معنا نیست که حقوق کلیه کارکنان دولتی دارای قرارداد کارگری به میزان 57 درصد افزایش می‌یابد. در واقع حداقل دستمزد به این میزان رشد می‌کند و سایر سطوح دستمزدی نیز باید منتظر افزایش 38 درصدی باشند. در چنین شرایطی نباید حقوق و دستمزد کارکنان دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون کار کمتر از پنج میلیون و 579 هزار و 750 تومان در نظر گرفته شود.

هنوز مشخص نیست که مدیران این بانک باز هم تسهیلات را در قالب 12 میلیون تومان به بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند یا خیر. اما به نظر می‌رسد که مبلغ وام قرض الحسنه به علت محدودیت اعتبار کمتر از میزان وام مرابحه باشد.

اینکه نیازی معاون وزیر صمت نامه زده و سامانه یکپارچه فروش را فاقد ویژگی‌های فنی و امنیتی اعلام کرده به نظر بنده از اساس بی پایه است، زیرا سامانه‌ای که در حال حاضر وزارت صنعت از آن برای پیش‌فروش استفاده می کند، همانی است که خودروسازان نیز استفاده می‌کردند، بر این اساس سایت ایرانی کار از هیج نظری نسبت به گذشته تفاوتی نکرده است.

براساس اعلام ابراهیم رئیسی و احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد یارانه تیرماه 1401 به صورت نقدی پرداخت می‌شود. اما بعید نیست که در مراحل بعدی دولت به شکل آزمایشی یارانه را به صورت کالابرگ الکترونیکی پرداخت کند.

پس از این ابطال جنجالی مصوبه افرایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان، میرکاظمی به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه موضع گیری کرد و گفت که قوانین می‌گوید هیات دولت باید تصویب کند که اینکار را هم کرده و هیات تطبیق باید نظر کارشناسی به مجلس بدهد.