یک‌شنبه 8 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

وحید شقاقی‌شهری کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه برای سروسامان دادن به بازار مسکن دولت باید سه اقدام را انجام دهد، اظهار داشت: در این رابطه در وهله اول دولت باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیار بخش خصوصی قرار دهد تا آن‌ها بتوانند در پروژه‌های انبوه سازی اقدام به ساخت‌و‌ساز کنند، در وهله دوم نیز قراردادن زمین ارزان قیمت از اهمیت بسزایی برخوردار است، دست آخر نیز دولت باید سایر زیرساخت‌ها...

فربد زاوه: تا زمانیکه دولت در صنعت خودرو دخالت و قرعه کشی خودرو برگزار می‌کند، دلالان به انحاء مختلف در این بازار حضور پیدا می‌کنند، چه صورت متشکل و سازمان یافته و چه به صورت متفرقه، دولت باید در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی خود تجدید نظر کند، در غیر این صورت وضعیت بازار خودرو از این هم وخیم‌تر خواهد شد.

از میان بازار اول سهام، بازار دوم سهام، بازار بدهی، بازار مشتقه و صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله فقط بازار‌های اول و دوم سهام نسبت به هفته گذشته صعودی بودند.

شایعه پرداخت عیدی قربان به دلیل همزمانی این عید با زمان معمول پرداخت یارانه ماهانه از سوی دولت به وجود آمد. حالا هم به نظر می‌رسد که برخی به دلیل پرداخت سود سهام عدالت جاماندگان سال 1399 و 1400 در هفته آتی، به شایعه پرداخت یارانه و عیدی غدیر دامن زده اند.

بررسی ما نشان می‌دهد که دولت در پرداخت یارانه مرحله تیر ماه 1401، قسط وام کرونا را از حساب دریافت کنندگان این تسهیلات کسر کرده است. این تسهیلات در این سال و در دو نوبت پرداخت شد. مرحله نخست تیرماه 99 انجام و براساس آن قرار شد که به صورت 30 ماهه از حساب سرپرستان خانوار کسر شود.

در مورد زمان یارانه مرداد 1401 هنوز سازمان هدفمندی یارانه‌ها جزئیاتی مشخص نکرده است، اما همچون تیر ماه باید انتظار داشته باشیم که آغاز واریز یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوار از روز پنجشنبه 20 مرداد ماه باشد. پایان واریز‌ها نیز هنوز به شکل کامل مشخص نشده، اما احتمالا بین 24 تا 72 ساعت زمان خواهد برد.

قنبری با تاکید بر اینکه عملاً با اقداماتی که دولت در حال انجام آن است، این طور استنباط می‌شود که سیاستگذاری دقیقی برای کنترل وضعیت اقتصادی کشور وجود ندارد، اضافه کرد: در هنگام اجرای سیاست حذف ارز 4200 تومانی، علیرغم اینکه دولت اعلام کرد تنها قیمت چهار کالا آزاد خواهد شد و ما‌به‌التفاوت این کالا‌ها نیز در قالب یارانه 300 و 400 هزار تومانی به مردم پرداخت خواهد شد، اما در عمل شاهد بودیم...

به صورت کلی خودرو‌های داخلی هزینه کارشناسی رنگ و بدنه کمتری را به نسب خودرو‌های خارجی و وارداتی برای مشتریان دارند، البته باید در این جا به یک نکته مهم اشاره کرد، کارشناسی رنگ و بدنه علاوه بر اینکه در محل واحد صنفی انجام می‌شود، به صورت اعزام کارشناس به محل نیز وجود دارد، معمولا خودرو‌های لوکس و وارداتی به محل مراجعه می‌کنند، تا با استفاده از وسائل و تجهیزاتی که در در محل کارشناسی وجود...

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر عمده تقاضا در بازار مربوط به خرید و فروش طلا آبشده یا همان خام است، عنوان داشت: خرید طلای آبشده نیز نسبت به یک سال گذشته با کاهش روبرو شده، هرچند که حضور در این بازار را ما به مردم توصیه نمی‌کنیم، زیرا این بازار برای مردم عادی که تخصصی در این رابطه ندارند، همراه با ریسک است، در رابطه با خرید طلای آبشده فاکتور رسمی فروش...

حمید میرمعینی کارشناس بازار سهام گفت: در این شرایط شاهد خروج نقدینگی از بازار هستیم که این موضوع می‌تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد، زیرا این منابع از بورس به بازار‌های غیر شفاف از جمله ارز، سکه و دلار می‌رود که این موضوع هم باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها در این بازار‌ها شده و هم به افزایش تورم دامن زده است، البته ذکر این نکته ضروری است که در تمامی اصول سرمایه گذاری در تمامی دنیا بازار‌های...

در مورد زمان قطعی واریز یارانه مرحله 137 یعنی تیرماه 1401 نیز هنوز سازمان هدفمندی یارانه‌ها اطلاعیه نداده است. اما پایگاه اطلاع رسانی دولت اعلام کرده که یارانه 300 و 400 هزار تومانی، روز 21 تیرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

در مورد زمان پرداخت یارانه تیر 1401، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها جزئیاتی را اعلام نکرده است. اما با نگاهی به زمان واریز یارانه‌های در مراحل گذشته می‌توان احتمال داد که دولت یارانه نقدی مرحله 137 را ساعت 24 امشب بیستم تیرماه یا ساعت 24 بیست و یکم تیر ماه پرداخت کند.

مسئولان ارشد دولت هنوز نگفته اند که کالابرگ الکترونیکی به چه شکلی به جای یارانه به دست مردم خواهد رسید و چگونه شارژ می‌شود. اما سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفته که منظور از کالابرگ الکترونیکی همان کارت‌های یارانه‌ای است که امروز در آن‌ها یارانه نقدی واریز می‌شود که بعد‌ها اگر دولت زیرساخت‌ها را آماده و فراهم کرد، این‌ها به کالابرگ‌ها اختصاص داده شود. به...

یارانه عید قربان یا همان یارانه نقدی تیرماه 1401 به میزان دوره 135 و 136 پرداخت می‌شود. در چنین شرایطی اگر در دهک اول تا سوم قرار دارید و در اردیبهشت ماه 400 هزار تومان دریافت کرده اید، در مرحله 137 نیز به همین میزان دریافتی خواهید داشت.

در نهایت هم محمد هادی زاهدی وفا، سرپرست وزارت کار به موضوع سرنوشت افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ورود کرد. او پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد که در جلسه‌ای که اواخر خرداد ماه با حضور معاون اول رئیس جمهور، برخی اعضای دولت و نمایندگان بازنشستگان برگزار شد، مقرر شده است که سازمان تامین اجتماعی در حدود اختیارات خود نسبت به پرداخت‌های جبرانی به عنوان متناسب‌سازی حقوق اقدام کند.