یک‌شنبه 8 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: در تمام دنیا رصد حساب‌های بانکی انجام می‌شود، در حالی که این موضوع در کشورمان بسیار دیر انجام شده است، از سویی این کار باعث می‌شود که بسیاری از فساد‌هایی که رخ می‌دهد مقدار آن با کاهش روبرو شود، به نوعی می‌توان گفت انجام این کار بسیار مهم این است، زیرا شفافیت را در صحنه اقتصادی حاکم می‌کند و بسیاری از اقدامات مخرب انجام نخواهد...

اینکه هر روز یک تصمیم جدید برای بازار خودرو از سوی مسئولان دولتی گرفته می‌شود، نشان‌دهنده آن است که یک بی‌نظمی گسترده در سیستم وجود دارد، بر این اساس، درحالیکه طی چند روزه گذشته اعلام شد سیستم یکپارچه فروش جایگزین قرعه کشی خواهد شد، حال اعلام عرضه گسترده خودرو در بورس کالا نشان می‌دهد که به هیچ عنوان ثبات تصمیم گیری وجود ندارد و این موضوعات بیشتر به آشفتگی بیشتر بازار دامن میزند.

کامران ندری کارشناس مسائل پولی و بانکی با اشاره به اینکه قانون جدید چک از سال گذشته اجرایی شده است، گفت: با توجه به اینکه چک یک وسیله مبادله پول در کشور به حساب می‌آید که بسیار کارایی زیادی دارد، در مقابل برخی افراد با کشیدن چک‌های بلامحل باعث افزایش آمار چک‌های برگشتی می‌شدند که موضوع پرونده‌های زیادی را در دادسرا‌ها به وجود آورده بود.

مسعود دانشمند کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه دولت اولویت‌های اقتصادی خود را مشخص نکرده است، اظهار داشت: اینکه ما می‌گوییم در حال حاضر اولویت اقتصادی دولت چیست، یعنی باید یک ترتیب برای انجام کار‌ها قائل شد، اما در حال حاضر هرچه دولت اعلام می‌کند که درصدد انجام اصلاحات اقتصادی است، اما بعد باید برای آن هدف مشخص شود، اما اینکه اعلام شود چنین اقداماتی به مردمی سازی در اقتصاد ختم...

مهدی سلطان‌محمدی کارشناس بازار مسکن گفت: با توجه به وضعیتی که امروز در بازار مسکن وجود دارد، می‌توان پیش‌بینی کرد که در یک بازه میان مدت و بلندمدت قیمت مسکن خود را به تورم خواهد رساند، اما در کوتاه مدت با توجه به افزایش قیمت‌هایی که در سال‌های گذشته رخ داده، میزان رشد بهای مسکن کمتر از تورم خواهد بود.

اوجی تاکید کرد: با این توافقات و تفاهم نامه که به امضا رسید بین وزارتخانه‌ها از جمله انرژی، حمل و نقل و یک بیانیه مشترک که با آقای نواک امضا کردیم تا مردم ثمرات این توافقات انجام شده با طرف روسی را ببینند.

باید با یک سری اقدامات زنجیره‌ای و اصلاحات ساختاری انجام می‌گیرد، تا از افزایش تورم ناشی از حرف ارز 4200 تومانی جلوگیری شود، در غیر این صورت ما با یک موج تورمی روبرو خواهیم، در چنین شرایطی نیز انتظارات تورمی با توجه به ابهاماتی که پیرامون برجام قرار دارد، با افزایش روبرو خواهد شد که این موضوع، می‌تواند تبعات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

افشار با تاکید بر اینکه در این محدوده بنظر می‌رسد که بازار نیاز به استراحت و اصلاح چه در بعد زمانی و چه قیمتی داشته باشد، گفت: البته با توجه به وضیت نرخ ارز و افزایش تورم این اصلاح بورس موقتی خواهد بود و نمی‌توان ریزشی را برای بورس متصور بود، این درحالیست که باید توجه داشت اجماع نظرات فعالان به ادامه روند صعودی است و با توجه به تورم بالای امسال، همچنین افزایش قیمت دلار و...، می‌توان...

مهدی سلطان‌محمدی کارشناس بازار مسکن در مورد اثر طرح جدید یارانه ای دولت بر روی بازار مسکن گفت: البته اجرای این طرح تاثیر خاصی بر روی بازار مسکن نخواهد گذاشت، هر چند ممکن است بر روی برخی از متغیر‌ها اثر جزئی بگذارد، این این موضوع خیلی محسوس نخواهد بود، از سوی دیگر با توجه به موج تورمی در کشور وجود، قیمت خرید مسکن و همچنین اجاره‌بها با افزایش روبرو می‌شود.

اینکه دولت قصد دارد به جای پرداخت یارانه نقدی به مردم سبد کالایی در قالب سیستم کوپن دهد این موضوع سیاست درستی است که در پیش گرفته شده، زیرا اگر قرار باشد ماهانه هزاران میلیارد تومان پول داغ پرفشار به جامعه تزریق شود، این مورد باعث تورم بسیار شدیدی می‌شود.

مرتضی افقه کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به تعیین سقف اجاره مسکن توسط دولت، اظهارداشت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور تعیین سقف برای اجاره مسکن نمی‌تواند اجرا شود، زیرا در وهله اول ملک یک دارایی خصوصی است و مالک می‌تواند دارایی خود را به هر میزانی که می‌خواهد اجاره دهد، در وهله دوم نیز راه دور زدن این موضوع باز است، زیرا مالک و مستاجر در بنگاه املاک می‌تواند 25 درصد افزایش اجاره بها...

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه در هیچ کجای دنیا خودرو در بورس کالا عرضه نمی‌شود، اظهارداشت: با توجه به فاصله قیمتی که خودرو در درب کارخانه تا بازار آزاد دارد، این موضوع یک رانت عظیمی را ایجاد کرده که باعث جذابیت بازار خودرو شده، حال مسئولان تصمیم گرفته‌اند برای از بین بردن این رانت خودرو را در بورس کالا عرضه کنند، اما به اعتقاد بنده این اقدام نیز نمی‌تواند باعث...

غیبی‌پور با اشاره به اینکه جداسازی حساب‌های شخصی از تجاری چند سالی است که مطرح شده، گفت: بر اساس قانون مالیات، هر مبلغی که در حساب تجاری و اقتصادی افراد وارد می‌شود، مشمول مالیات خواهد شد، اما اگر پول به حساب شخصی فرد بیاید که مبلغ آن نامتعارف و سنگین باشد، باید با دلیل و مدرک ثابت کند که منشاء این پول به خاطر کسب درآمد و یا انجام کار نبوده که در این صورت مالیات به آن تعلق نمی‌گیرد.

سرحدی بیان داشت: در دنیا بیش از 95 درصد ارزش یک خانه را با وام مسکن پوشش می‌دهند، اما در کشور ما با توجه به تورم این موضوع عملا امکان پذیر نیست، حتی اگر 95 درصد هزینه یک خانه را در ایران نیز با وام بتوان خرید، با توجه به اقساط سنگینی که چنین مسئله‌ای در پی دارد، هیچ کس نمی‌تواند از پس بارپرداخت وام مسکن برآید.

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: تاریخ اندیشه در اسلام و ایران قله‌های رفیعی را در مقیاس جهانی بخود دیده و گنجینه کم نظیر و بسیار ارزشمندی را که حاوی نظریه‌ها و ایدههای اساسی و ماندگار است، در اختیار دارد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: با توجه به اینکه از لحاظ ارزشی برای واردات سقف‌گذاری شده، اکثر خودرو‌های اروپایی، ژاپنی و کره‌ای نمی‌توانند، وارد شوند و تنها مدل‌هایی مانند یاریس کرولا، میراژ، مگان و..، قابلیت واردات دارند. تنها در این بین در رده خودرو‌های چینی رقابت ایجاد شده و این خودرو‌ها می‌توانند با کاهش قیمت روبرو شوند، اما در حالت کلی کاهش قیمت محسوسی رخ نخواهد داد،