یک‌شنبه 8 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

حمیدحاجی‌اسماعیلی کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بر اساس قانون تامین اجتماعی، شورای عالی کار باید با توجه به نرخ تورم رسمی، سبد معیشتی استخراج شده در شورای عالی کار و سایر پارامتر‌های دخیل در تعیین مستمری، میزان افزایش مصوب را اعمال کند، اما این کار تاکنون انجام نشده، این درحالیست که منابع برای اجرای این کار در سازمان تامین اجتماعی وجود دارد و دولت در این کار دخل و تصرفی ندارد.

وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی گفت: عواملی نظیر میزان انتظارات تورمی، اثرات افزایش 57 درصدی بر افزایش هزینه‌های تولید و به تبع آن بالا رفتن قیمت کالاها، افزایش حقوق و عوارض گمرکی در قبال واردات کالا‌ها و مواد اولیه تولید، وضعیت نرخ ارز، میزان نقدینگی، وضعیت اضافه برداشت بانک‌ها، انضباط بودجه‌ای و مالی اگر توسط دولت کنترل شوند، می‌توان امیدوار بود، اصلاح نظام یارانه‌ای به اهدافی...

تا زمانیکه دولت در سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی، اصلاحات ساختاری انجام ندهد و از این وضعیت فاصله نگیرد، ما شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار‌های مختلف خواهیم بود که در این زمینه بازار خودرو نیز پیشتاز خواهد بود، زیرا با توجه به اینکه خودرو درحال حاضر یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود، با افزایش انتظارات تورمی و هجوم سیل نقدینگی روبرو می‌شود که خروجی آن افزایش مداوم قیمت‌ها است...

بسیاری از کشور‌های پیشرفته و در حال توسعه با استفاده از یک سیستم مالیاتی دقیق و به‌روز تمام خرج‌های عمومی کشور را از این طریق تامین می‌کنند، اما در کشورمان با توجه به اینکه بخش اعظمی از اقتصاد کشور در بخش غیر مولد حضور دارد، مالیاتی نمی‌دهد و بخش رسمی نیز با فرار مالیاتی گسترده‌ای روبرو است، طبیعتاً در چنین وضعیتی دولت با افزایش قیمت ارز و ایجاد تورم در صدد جبران هزینه‌ها و ریخت و پاش‌هایش...

فعالان عرصه تولید نمای در و قاب پنجره می‌گویند در سه دهه گذشته در آن صنعت هرگز وضعیت مشابهی را از نظر بی‌ثباتی در قیمت آلومینیوم مشاهده نکرده بودند. یکی از فعالان این عرصه می‌گوید یکی از هتل‌های زنجیره‌ای بزرگ به دلیل افزایش هزینه مواد اجرای پروژه آتی خود را به حالت تعلیق در آورده است.

احمدرضا سرحدی کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه بازار مسکن در حال حاضر با سوداگری گره خورده است، اضافه کرد: بخش بزرگی از این سوداگری را بانک‌ها در بازار مسکن انجام می‌دهند، زیرا هیچ فعالیتی به غیر از بخش نفت، گاز و انرژی مانند مسکن سودآور نیست و به اصطلاح طی چهار دهه گذشته اقتصاد ایران اقتصاد بساز بفروشی بوده و سودی که این بخش دارد، در هیچ کجای دیگر این سود وجود ندارد.

دانشمند اظهار داشت: در حال حاضر دولت می‌خواهد نان را آزاد کند، اما هنوز جزئیات این طرح مشخص نشده، اینکه قیمت نان به صورت آزاد و سهمیه هر فرد و یا خانوار چقدر تعیین شده و یا سایر مسائل، این موضوع باعث ایجاد ابهام و نگرانی برای مردم شده است، در این رابطه باید قبل از هر کاری دولتمردان طرحی که می‌خواهند انجام دهند را با مردم به صورت صریح در میان بگذارند.

به اعتقاد کارشناسان بازار سهام، شاخص 2 میلیون واحدی دور از دسترس نیست، اگر شرایط تورمی ادامه پیدا کند، شاخص کل بورس می‌توانند سقف تاریخی خود را که در سال 99 به دست آمد را دوباره پس بگیرد، اما این موضوع مستلزم آن است که انتظارات تورمی همچنان افزایشی باشد، از سوی دیگر وضعیت برجام و توافق هسته‌ای نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وقتی رهبران سازمان می‌گویند فرهنگشان چطور هدف محور، متمرکز بر مشتری، نوآورانه یا مشارکتی است، ممکن است این حس را داشته باشند که در حال سخنرانی برای یک گروه بی توجه هستند.

وقتی شرایط مساعد باشد، افراد بیشتر می‌توانند به‌طور دسته جمعی در کنار هم کار کنند. در یک دنیای ایده آل، هر چه مردم بیشتر ببخشند، بیشتر به دست می‌آورند یا به اصطلاح مردم همان چیزی را درو می‌کنند که کاشته اند.

سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تغییر شیوه قرعه‌کشی خودرو توسط وزارت صمت، اظهار داشت: به اعتقاد بنده این موضوع نشان‌دهنده عدم اعتماد وزارت صنعت و مجموعه دولت به شرکت‌های خودروسازی است که مدیرانش را خود وزیر صنعت منصوب می‌کند، از سویی تغییر شیوه قرعه‌کشی نیز به هیچ عنوان مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه ممکن است مشکلات بیشتری را برای شرکت‌های جاده مخصوص ایجاد کند.

متقاضیان و کارفرمایان جهت بهره مندی از مزایای این طرح می‌توانند به سامانه https://pyd.mcls.gov.ir وزارت کار مراجعه و ثبت نام کنند.

علی قنبری کارشناس مسائل اقتصادی: زمانی که نقدینگی در جامعه افزایش می‌یابد، تقاضا برای خرید کالا و خدمات نیز رشد می‌کند، بنابراین با توجه به اینکه میزان عرضه و تقاضا در بازار کالا‌های اساسی متناسب نیست، به تبع قیمت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند، از سوی دیگر افزایش نقدینگی و تورم، هزینه تولید را با افزایش روبرو می‌سازد که نتیجه آن رشد قیمت کالا‌های اساسی و مایحتاج ضروری مردم خواهد بود...

مرتضی افقه کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه بخشی عمده‌ای از گرانی‌های اخیر به دلیل حذف ارز 4200 تومانی است اظهارداشت: هرچند در اخبار مشاهده می‌کنید که دولت اعلام کرده به یکباره نمی‌خواهد ارز ترجیحی را حذف کند، اما در عمل استارت این کار زده شده، به نوعی افزایش قیمت گندم به بیش از 11 هزار تومان و به تبع آن افزایش قیمت آرد برای کارخانجات ماکارونی، بیسکویت و..، همگی نشان دهنده این...

حاجی اسماعیلی با تأکید بر اینکه طی چند سال گذشته قدرت خرید کارگران بسیار کاهش یافته است، اظهار داشت: با توجه به تورم افسار گسیخت‌های که از سال 97 و بعد از خروج ترامپ از برجام و تحت تاثیر تشدید تحریم‌ها به وجود آمده، کارگران نیز با کاهش قدرت خرید مواجه شده‌اند و به نوعی سفره آن‌ها بسیار کوچکتر از سالیان قبل شده، این در حالی است که در مقابل دولت عملاً اقدامی را برای بهبود وضعیت معیشتی...

در راستای منویات مقام معظم رهبری، اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی به 2 اتحادیه «خدماتی» و «توزیعی» تفکیک شد.