سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

طلای جهانی، روز‌های پررونقی را سپری می‌کند. ترس از رکود‌های اقتصادی در جهان به‌ویژه چین، سبب شده است تا بازار طلا بیشتر از گذشته مورد استقبال قرار بگیرد. اونس جهانی طلا، موفق شد تا با رسیدن به مرز 2هزار و 200دلاری رکورد جدیدی بزند. از محل رشد طلا و قیمت دلار، صندوق‌های بورسی نیز منتفع شدند.

در هفته‌های گذشته بانک‌مرکزی موفق به برگزاری 7 حراج سکه طلا در بستر مرکز مبادله شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در این حراج‌ها تاکنون حدود هزارمیلیارد تومان نقدینگی توسط بازارساز جمع‌آوری شده است. برخی مکانیزم به کار‌گرفته شده برای فروش سکه را یک نوع مزایده معرفی کرده‌اند، اما می‌توان برای دلار از مکانیزم «حراج معکوس» بهره برد. به طور کلی به این شیوه حراج که در آن قیمت‌های ثبت‌سفارش‌شده از...

با توجه به شرایط فعلی کشور بهبود محیط کسب و کار یکی از سهل‌ترین روش‌های شناخته شده برای رشد اقتصادی و تسریع در دستیابی به اهداف مهار تورم و رشد تولید و از سوی دیگر بهبود فضای کسب و کار اهرمی قوی برای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است؛ چرا که روح حاکم بر این سیاست به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی و تسهیل شرایط برای حضور پررنگ بخش خصوصی در سرمایه گذاری‌های...

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: موضوع شفافیت عملکرد شرکت‌های دولتی که از ماه دوم عملکرد دولت آغاز شده بود، شب گذشته تمام شد.

بانک مرکزی در سال 1401 هدف رشد نقدینگی خود را 30 درصد اعلام کرده بود، اما رشد نقدینگی در سال 1401 رقم 31.1 درصد را ثبت کرد که با هدف مدنظر بانک مرکزی تفاوت داشت؛ امسال نیز بانک مرکزی هدف‌گذاری خود را 25 درصد اعلام کرد و در راستای رسیدن به این هدف قدم برداشت.

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که مطابق آن اگر شهروندان به تعبیر او «مرتکب بی حجابی» شوند، دولت به عنوان جریمه از حساب بانکی آنها به‌طور مستقیم پول کسر می‌کند. علاوه بر آثار ویرانگر و غیرقابل جبران این سیاست ها بر مهاجرت نیروی انسانی و فرار سرمایه، یکی از عوامل اثرگذار بر سقوط ارزش ریال که معمولا کمتر به آن پرداخته می‌شود، اثر اینگونه...

بانک مرکزی در پاسخ به گزارشی که دنیای اقتصاد درباره افزایش سهمیه ارز مسافرتی منتشر کرده بود اعلام کرد که این افزایش با هدف اصلی مدیریت تقاضا در بازار ارز پایان سال صورت گرفته است و بی‌توجهی سیاستگذار به این تقاضا موجب فشار تقاضا و تحریک قیمت خواهد شد.

با کاهش ارزش لیر در مقابل دلار، بهای پول ترکیه در بازار ارز ایران نیز کاهش یافته و به هزار و 875تومان رسیده است. روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا به 32لیر رسید؛ موضوعی که در کنار افزایش ارز مسافرتی، به نفع مسافران نوروزی با مقصد ترکیه است.

آمریکا در سال 2023 برای ششمین سال متوالی، بزرگترین تولیدکننده نفت جهان ماند و بیش از هر کشور دیگری، نفت خام تولید کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا، گفت: پیشنهاد وی، چشم‌انداز مالی این کشور را بهبود می‌بخشد و خطرات مالی بلندمدت اقتصاد، کاهش کسری، تثبیت کسری بودجه و بدهی به‌عنوان سهمی از اقتصاد در بلندمدت را کاهش می‌دهد.

یک اقتصاددان، گفت: برای حل مشکل تورم، شبکه اقتصاد ایران باید به زنجیره‌های منطقه‌ای و بین المللی متصل شود.

گزارش سازمان توسعه‌تجارت نشان می‌دهد واردکنندگان توانسته‌اند در 10 ماهه منتهی به دی ماه امسال 18 میلیون و 881 هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش 10 میلیارد و 922 میلیون دلار به کشور وارد کنند که از نظر وزنی رشد 2 درصدی داشته است.

بررسی آمار و ارقام معاملاتی در سال‌جاری نشان می‌دهد که بازدهی شاخص هموزن تفاوت معناداری با بازدهی شاخص‌کل دارد. در سال‌جاری، شاخص‌کل فقط 10.2‌درصد رشد در کارنامه خود ثبت کرده‌است، درحالی‌که شاخص هموزن از ابتدای سال رشد 26‌درصدی را در سال‌جاری تجربه کرده‌است. همان‌طور که از ارقام یادشده نیز پیداست، نماگر هموزن در سالی که گذشت، عملکرد بهتری از شاخص‌کل برجای گذاشته‌است و می‌توان گفت که...

برآورد‌ها حاکی از آن است که نرخ رشد اقتصادی امسال ترکیه به 2.8 درصد و در سال 2025 به 3.1 درصد می‌رسد؛ هر چند نرخ رشد اقتصادی در سال 2023 بالغ بر 4.5 درصد بوده است.

وزیر اقتصاد در مقاله‌ای نوشت: تجربه دهه گذشته در زمینه نوسانات درآمد‌های نفت به واسطه تحریم یا نوسانات قیمتی در دوران کرونا نشان داد که استفاده از درآمد‌های نفتی برای تراز کردن منابع و مصارف بودجه عمومی نه تنها به ناپایداری اقتصاد کشور منجر می‌شود، بلکه بروز بیماری هلندی و تشدید فشار بر معیشت خانوار را نیز به دنبال خواهد داشت و همین واقعیت ضرورت اصلاح ساختار مالی دولت و حرکت به سمت...

زیاد علی فاضل، وزیر برق عراق، در اظهارات روز یکشنبه 20 اسفند خود دقیقا مشخص نکرد دقیقا منظورش از «نفت سیاه» چیست، اما این اصطلاح معمولا برای مازوت، به عنوان آلاینده‌ترین سوخت فسیلی، به کار می‌رود.