یک‌شنبه 8 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

روز پنج‌شنبه بانک مرکزی ترکیه فراتر از انتظارات عمل کرد و نرخ بهره سیاستی این کشور را از سطح 5/ 17درصدی پیشین به 25درصد رساند. این درحالی است که پیش‌تر انتظار می‌رفت بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را تنها 5/ 2واحد درصد افزایش دهد و به سطح 20درصدی برساند. این انتظارات ضعیف پس از آن به وجود آمد که بانک مرکزی ترکیه در افزایش‌های پیشین نرخ بهره ضعیف‌تر از انتظارات عمل کرد و با افزایش 5/ 2واحد...

رییس‌کل پیشین بانک مرکزی عنوان کرد: همکاری در چارچوب بریکس و نظایر آن‌ها اقدامی است که در میان مدت و بلندمدت می‌تواند نتایج مثبت تجاری و اقتصادی برای ما داشته باشد، اما توجه شود که نیاز‌های ارزی، تجاری و سرمایه‌ای ایران بیشتر کوتاه‌مدت است. رقابت با قدرت‌های اقتصادی منطقه نظیر ترکیه و عربستان یک امر جدی است و فاصله عقب‌ماندگی ایران از آنها، که قرار بود در 1404 قدرت اقتصادی اول منطقه...

آن‌هایی که خبر‌ها را دنبال می‌کنند می‌دانند که اتفاقاتی مانند پلمب و تعلیق و تهدید چند سکوی اینترنتی و به دنبال آن یک مقاله عجیب در روزنامه کیهان چه حاشیه‌هایی برای کسب و کار‌های دیجیتال ایجاد کرده بود.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: پس از گذشت دو سال از عمر دولت، سازمان با همکاری و همراهی بی‌نظیر دولت سیزدهم توانسته است گام‌های بلندی در مسیر غلبه بر برخی از جدی‌ترین چالش‌های این سازمان بردارد؛ از جمله انجام بزرگ‌ترین تسویه بدهی با نظام بانکی با مبلغی بالغ بر 106 هزار میلیارد تومان که با تأدیه بدهی بی‌سابقه 170 هزار میلیارد تومانی دولت در سال‌های 1400 و 1401 و نیز پرداخت حداقل...

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی خبر داد، از امروز 48 میلیون نفر از یارانه بگیران مشمول طرح افزایش 120 هزار تومانی یارانه نقدی شدند.

مدیرعامل تامین اجتماعی: توسعه خدمات، به‌رغم وجود برخی موانع و مشکلات در عرصه‌های مختلف حکمرانی از همان ابتدای دوره فعالیت دولت سیزدهم مورد تأکید ریاست جمهوری بوده و ما نیز در سازمان تأمین‌اجتماعی این راهبرد را در دستور کار قرار داده‌ایم.

هفتمین جلسه شورای اقتصاد به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد و بخشنامه بودجه سال 1403 کل کشور مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت.

بعد از وقفه یک ساله فهرست جدید بدهکاران بانکی تا پایان شهریور منتشر خواهد شد.

در شرایط کنونی، با توجه به در پیش بودن انتخابات اسفندماه 1402، گزاره افزایش قیمت سوخت، در میان نخبگان سیاسی از حامیان محدودی برخوردار است. در واقع، نخبگان سیاسی به ویژه نمایندگان کنونی مجلس شورای اسلامی اغلب حاضر نیستند که هزینه‌های سیاسی و اجتماعی افزایش قیمت بنزین را به دوش بکشند. از این منظر، بعید به نظر می‌رسد که تا قبل از انتخابات اسفندماه 1402، شاهد افزایش قیمت بنزین باشیم.

نمایندگان شرکت ملی نفت ونزوئلا با هدف آغاز فرایند اجرایی کردن قرارداد افزایش ظرفیت ذخیره سازی و صادرات ترمینال نفتی خوزه ونزوئلا که همزمان با سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به این کشور به امضاء رسیده بود به ایران می‌آید.

با کنکاشی در بازار‌های لوازم الکترونیک و کامپیوتر می‌توان دید که کالا‌های شرکت‌های بزرگ جهانی که قبلاً در چین تولید می‌شده‌اند در کشور‌های هند و ویتنام تولید می‌شوند. نتیجه اینکه اقتصاد شبکه‌ای و سیستم برون‌سپاری در قرن بیستم که در چارچوب زنجیره تامین ارزش و تجارت تعریف می‌شوند بسیار متأثر از امنیتی شدن تجارت و همچنین تحولات ژئوپلیتیک در نظام جهانی هستند. پیوند‌های اقتصاد جهانی در هیچ...

حدود 3میلیارد دلار از دارایی‌های ارزی بلوکه‌شده ایران در عراق از طریق بانک مرکزی برای واردات کالا‌های اساسی تخصیص داده شد که این موضوع اثر ملموسی در کاهش قابل توجه رسوب کالا در بنادر کشور داشته است.

حل نشدن برجام یکی از عوامل اساسی در عدم رغبت سرمایه گذاران خارجی است، مگر این که به حدی به سرمایه گذار خارجی امتیاز بدهیم که اصلا برای خود ما سودی نداشته باشد. مشکل دیگر حل نشدن FATF است، آیا سرمایه گذار باید با گونی و چمدان پول به کشور ما بیاورد؟ بدون برجام و FATF جذب سرمایه‌های خارجی اساسا قابلیت اجرا نخواهد داشت. به طور کلی اعطای اقامت پنج ساله با سرمایه گذاری 100 هزار دلاری را چندان...

مرداد ماه هم به پایان رسید و بورس اوراق بهادار تهران یاد مردادماه سال 1399 را برای سومین سال پیاپی گرامی داشت. بازاری که حتی استراتژی سرمایه‌گذاری بلندمدت نیز در آن جواب نداد و از اولویت‌های اصلی مسئولان خارج شد و بار ارزش معاملات پایین به یک بازار فراموش شده و نیمه‌تعطیل تبدیل شده است. ارزش معاملات در روز جاری به‌زحمت به رقم 3 هزار و 300 میلیارد تومان رسید تا نشان دهد بازار عملاً تعطیل...

از سال 1395 تا سال 1401، سهم اجاره‌بهای مسکن از ترکیب درآمدی خانوار شهری افزایش داشته که نشانگر روی آوردن مردم به سمت درآمد‌های غیرمولد برای کسب درآمد است.

در سال 1400، میزان سرانه هزینه پرسنلیِ کارکنان شرکت ملی گاز ماهانه 76 میلیون تومان بوده است. در واقع دولت در سال 1400 برای یک پرسنل شرکت ملی گاز به طور متوسط حدود یک میلیارد تومان (بطور دقیق‌تر 912.3 میلیون تومان) هزینه کرده است.